דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

העולם מגיב / טורקיה גירשה את השגריר הישראלי; קריאות במערכת הפוליטית להכיר ברצח העם הארמני

שגריר ישראל באנקרה זומן למשרד החוץ הטורקי והתבקש לעזוב את המדינה | בתגובה, התבקש הקונסול הטורקי לעזוב את ישראל | רה"מ נתניהו: "אני מציע לארדואן לא להטיף לנו מוסר" | שגרירת ישראל בבריסל זומנה לפגישה במשרד החוץ הבלגי

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום ארכיון: AP)
נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן (צילום ארכיון: AP)
שי ניר

משרד החוץ הטורקי זימן היום (שלישי) את שגריר ישראל באנקרה איתן נאה והודיע לו שעליו לעזוב את המדינה "לזמן מה", זאת לאחר שאתמול הודיעה טורקיה כי בכוונתה להחזיר את שגריריה מארצות הברית ומישראל. משמעות המהלך היא ככל הנראה הורדת דרג היחסים בין המדינות. ממשרד החוץ נמסר כי אחר הצהריים זומן הקונסול הטורקי בירושלים, חוסנו גורג׳אן טורקאולו, לראש הטקס במשרד החוץ, "והתבקש לחזור לארצו להתייעצויות לזמן מה".

הבוקר קרא ראש ממשלת טורקיה למדינות מוסלמיות לבחון מחדש את היחסים עם ישראל. גם האופוזיציה בטורקיה תקפה את ישראל בחריפות על האירועים בעזה, וקראה לביטול הסכם הפיוס עם ישראל.

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, נשא אמש נאום בלונדון וכינה את ישראל "מדינת טרור". הוא הוסיף כי "המתקפה נגד המפגינים בעזה חושפת את פרצופה המכוער של ישראל – שמבצעת רצח עם בעזה". בעקבות האירועים, קראו באנקרה לכינוס חירום של ארגון מדינות האיסלאם.

ארדואן גם גינה את ארה"ב ברקע חנוכת השגרירות האמריקנית החדשה אתמול בירושלים. לדבריו, "אמריקה בחרה להיות חלק מהבעיה, לא מהפתרון, ואיבדה את תפקידה כמתווכת בתהליך השלום במזרח התיכון. אנחנו לא יכולים להפסיק להרגיש כמו בתקופה האפלה שקדמה למלחמת העולם השנייה". בהקשר זה יצוין כי גם השגריר הטורקי בוושינגטון נקרא להתייעצויות בארצו. בצל המתקפה של ארדואן, ראש הממשלה הטורקי בינאלי יילדרים קרא למדינות מוסלמיות לשקול את יחסיהן עם ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב היום לדברי הנשיא הטורקי ואמר כי "‏ארדואן הוא בין התומכים הגדולים של חמאס ומכאן שאין ספק שהוא מבין היטב בטרור ובטבח. אני מציע לו לא להטיף לנו מוסר".

גם שר החינוך נפתלי בנט הגיב להחלטה: "ארדואן ספוג בטרור חמאסי מכף רגלו ועד ראשו. היתה זו שגיאה חמורה בזמנו לחתום מולו על הסכם פיצויים בעשרות מיליוני דולרים בעקבות המרמרה. בזמן אמת אמרתי שהוא ישוב לעקוץ אותנו, ואף הצבעתי נגד אותו הסכם מביש, שלצערי עבר בקבינט. כעת, יש לעבור ממילים חריפות למעשים חזקים. הנה תכנית פעולה מקיפה לכנסת, לממשלה ולציבור הישראלי: פניתי ליו״ר הכנסת על מנת לאשר הכרה רשמית של מדינת ישראל בשואה הארמנית שבוצעה על ידי טורקיה; העברתי לראש הממשלה בקשה לדון בקבינט בהכרה בזכות המיעוט הכורדי בסוריה ומעבר להכרה ולאוטונומיה; אני מבקש מכם, הציבור הישראלי: בטלו נסיעותיכם לטורקיה. מיד. צאו לנופשון בגליל ובגולן. גם לכם יש תפקיד. ישראל לא תבליג עוד על כבודה והיא תשמור על גבולותיה ועל אזרחיה".

גם ח"כ יאיר לפיד התייחס להכרה ברצח העם הארמני: "ישראל צריכה לנתק מגע עם משטרו של ארדואן. לא הפוגה זמנית, אלא הורדה של דרג היחסים באופן קבוע, הכרה בשואה הארמנית וסיוע גלוי לכורדים. עלינו לוודא שארה״ב תתחיל להפעיל לחץ להוצאת תורכיה מנאט״ו".

שר התחבורה והמודיעין ישראל כץ אמר: "המסית הגדול ארדואן, איש האחים המוסלמים ושותף של חמאס ואיראן – תומכת הטרור הגדולה בעולם – מחזיר את השגריר הטורקי ממדינתנו. אין סוף לצביעות. ישראל תמשיך להגן על גבולותיה מפני מחבלי חמאס והג'יהאד המנסים לפגוע באזרחינו".

ציפי לבני, לשעבר שרת החוץ, המחנה הציוני: "שארדואן ושאר העולם לא יתבלבלו – ישראל עזבה את עזה והשאירה גבול מאחוריה. החמאס הוא ארגון טרור שהעולם קבע כלא לגיטימי עד שיכיר בישראל, יחדול מטרור ויאמץ את הסכמי השלום. במקום זה שולח אנשים להיהרג למען שיבה ונכבה שמעידים שמטרתו היא הרס ישראל ולא חיים לפלשתינים במדינה משלהם. ישראל מצידה, בלי קשר וכאינטרס ישראלי, חייבת אסטרטגיה במקום חיים מסבב לסבב שכוללת הפרדה בין החמאס לבין האוכלוסיה. כן לסיוע הומניטרי, לכלכלה, במקביל למכות צבאיות בטרור החמאסי ופירוז הרצועה כיעד ארוך טווח".

העולם מגנה

מוקדם יותר הודיע משרד החוץ כי שגרירת ישראל בבריסל, סימונה פרנקל, זומנה לפגישה עם בכירה במשרד החוץ הבלגי. הפגישה תתקיים מחר.

ממשלת דרום אפריקה הודיעה הבוקר באופן רשמי כי כי היא מחזירה את השגריר סיסה נגומבאנה מישראל להתייעצות בפרטוריה. דרום אפריקה גינתה בחריפות את "ההתקפה הקטלנית של ישראל ברצועת עזה. ממשלת דרום אפריקה מגנה בלשון החזקה ביותר את מעשי האלימות שבוצעו על ידי צה"ל לאורך הגבול עם עזה. הקורבנות לקחו חלק במחאה שלווה נגד הפתיחה הפרובוקטיבית של שגרירות ארה"ב בירושלים. דרום אפריקה אמרה שישראל חייבת לסגת מרצועת עזה ולשים סוף לאלימות ולפלישות ההרסניות לתוך השטחים הפלסטינים".

במקביל, שר החוץ של אירלנד סימון קאווני זימן הבוקר את שגריר ישראל בדבלין זאב בוקר לשיחה שבה הובעה מחאתה של אירלנד על ההתרחשויות בעזה. ניו זילנד הביעה תמיכה בדרישה הפלסטינית לוועדת חקירה בינלאומית ובלתי תלויה של האו"ם שתבדוק את האירועים. גם בקרמלין הגיבו לאירועים ואמרו כי ממשלת רוסיה מודאגת מההסלמה בגבול עזה. דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב אמר כי רוסיה הזהירה מפני הצעדים האמריקנים, קרי העברת השגרירות, שעשויים להוביל להסלמה שכזו.

גם ממשלת סין קראה היום לישראל לנהוג באיפוק מול המפגינים בגבול עזה. לוּ קאנג, דובר של משרד החוץ הסיני, אמר כי סין "מתנגדת למעשי אלימות כלפי חפים מפשע" וקוראת לכל הצדדים להימנע מהסלמת המצב. לו הוסיף כי סין מאמינה בפתרון שתי המדינות, וכי מעמדה של ירושלים צריך להיקבע בדיאלוג בין הפלסטינים והישראלים בהתאם להחלטות האו"ם הרלוונטיות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!