דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

חברה ועבודה / שכר שווה? בישראל 2018 העובדות עדיין צריכות להיאבק על כך

חלי טל, מהנדסת העיר צפת מזה כארבע שנים גילתה לתדהמתה כי היא מרוויחה פחות מעמיתיה הגברים | כעת, בעזרת תנועת ויצו, היא הגישה תביעה בגין אפלייה בשכר | נכון ל-2017, פערי השכר בין גברים לנשים עומדים על הפרש של 32%

נשים בדרך לעבודה (Shutterstock)
נשים בדרך לעבודה (Shutterstock)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

מהנדסת העיר צפת, חלי טל, ממלאת את אחד מששת התפקידים הבכירים בעירייה, אליו הגיעה בכוחות עצמה בשל כישרונה, השכלתה ונסיונה. למרות זאת, גילתה כי היא מופלית בשכר באופן משמעותי לעומת עמיתיה הגברים, ושלמעשה, על אף בכירות תפקידה ושביעות רצון מנהליה ממנה, היא משתכרת שכר נמוך משמעותית ביחס לכל חמשת העובדים הבכירים הגברים בדרגתה בעירייה. בשבוע שעבר, הגישה תנועת ויצו תביעה לבית הדין לעבודה בנצרת בשמה של טל, בגין אפליה בשכר.

טל החלה את תפקידה כמהנדסת העיר צפת בשנת 2014. במסגרת הסכם ההעסקה עליו חתמה נקבע כי הבסיס לשכרה יהיה 70% משכר מנכ"ל רשות מקומית בהתאם לחוזר מנכ"ל של שכר בכירים ברשות. מנהליה לא טרחו ליידע אותה באשר להוראות אותו חוזר מנכ"ל לתפקידה, הקובע כי שכרה צריך להיות 85% ולעלות בהתאם לוותק העסקתה עד למקסימום 95%. להפתעתה הרבה, כעבור כמה שנים, נתקלה באותו חוזר מנכ"ל והופתעה לגלות כי שכרה משולם באופן נמוך יותר בצורה משמעותית מזה ארבע שנים. וגרוע יותר, בבירור מהיר שערכה גילה כי חמשת העובדים הבכירים ביותר בעירייה לצידה, שהינם כולם גברים, מקבלים את שכרם בהתאם להוראות אותו חוזר מנכ"ל.

עיריית צפת (Gellerj / ויקיפדיה)
עיריית צפת (Gellerj / ויקיפדיה)

בפנייתה הראשונית של טל להנהלת העירייה היה ניראה שמדובר בטעות, עד כמה שניתן לטעות בשכר באופן כל כך בוטה. אפילו מנכ"ל העירייה כתב לה במפורש כי "שכר המהנדסים עומד על מינימום 85 אחוז ומאושר בחוק" ואף אישר שניתן לעדכון שכרה אישור תקציבי.

אך מילים לחוד ומציאות לחוד. בפועל העירייה לא עדכנה את שכרה ולא פיצתה אותה בגין השנים בהן השתכרה בחסר. ולא זאת אף זאת, באותה תקופה ממש, בחרה העירייה להעלות את שכרם של שלושה בכירים אחרים במעמדה של טל – כולם גברים.

חודשים של ניסיונות הידברות הובילו למסקנה כי אין מדובר בטעות, אלא במדיניות וכי אין בכוונת העירייה לתקן את דרכיה. טל פנתה לייעוץ המשפטי של ויצו שהגישה כאמור תביעה בשמה שבוע שעבר.

חלק מתופעה

חלי טל היא לא מקרה בודד. היא חלק מתופעה עגומה ומצב חברתי בו פעם אחר פעם נשים סובלות מפערי השכר העצומים בשוק העבודה. האפליה בשכר כנגד נשים חוצה מגזרים, תפקידים ותחומים ופוגשת נשים מכל קצוות שוק העבודה. נכון לשנת 2017 פערי השכר בין גברים לנשים עומדים על הפרש של 32%. זו השנה הראשונה מזה שנים רבות בה התרחב הפער הזה במקום להצטמצם והמצב מחריף אפילו יותר כאשר מדובר בנשים אקדמאיות למול אקדמאים או בעצמאיות למול עצמאים.

חוק שכר שווה לעובדת ולעובד התשנ"ו-1996, נועד לקדם שוויון ולמנוע אפליה בין המינים בכל הנוגע לשכר או לכל גמול אחר בקשר לעבודה. החוק קובע כי עובדת ועובד אצל אותו המעביד זכאים לשכר שווה עבור עבודה שווה או דומה.

המקרה של טל מבהיר כי אפליית שכר נוגעת בכולן, גם בנשים חזקות בתפקידים בכירים כמהנדסות וכעובדות ציבור. מסתבר שלאפליית שכר אין גבולות ואין צורה אחת והיא מתרחשת הן במגזר הציבורי והן במגזר הפרטי.

מויצו ישראל המייצגת את טל נמסר: "אנו מקוות שהמקרה של חלי יהווה נורה אדומה למעסיקים פוגעניים ויתמרץ אותם לבדוק את עצמם, לתקן את דרכיהם ולייצר שוק עבודה שוויוני והוגן יותר".

מעיריית צפת נמסר בתגובה: "התביעה הגיעה לעיריית צפת בימים האחרונים והיא לומדת את הטענות בתביעה ותגיב את טענותיה באופן מסודר בכתב ההגנה שיוגש לבית הדין. יחד עם זאת, במענה לפנייתכם, מבהירה עיריית צפת כי היא מעודדת קליטת נשים מתאימות לתפקידי מפתח. לראייה נבחרה התובעת לתפקיד מהנדסת העיר. שכר בכירים בעיריית צפת אינו נקבע על פי מגדר, אלא באופן ענייני בכפוף לאישור מועצת העיר ומשרד הפנים. אנו רואים בטענותיה של התובעת שיקול שאינו ענייני ואינו משקף את התרבות הארגונית של עיריית צפת המקדמת שוויון הזדמנויות. המהנדסת אינה מקופחת בתשלום שכרה לעומת עמיתיה הגברים או הנשים לעבודה. אנו נמשיך לגייס נשים על פי כישורן המקצועי, כך פעלנו וכך נמשיך לפעול".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!