דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

על החיים, האני ומה שביניהם - איפה מוצאים את 'האני'?

לחלק השלישי של השיחה, לחצו כאן.

בהמשך לעיסוק שלנו בשאלת האני והגדרת החיים, וחוסר היכולת של המדע המודרני לתפוס את מה ש-'מעבר לחומר' (כלומר, מה שלא מוגדר רק כגוף או ניתן למדידה כמותית), עולה השאלה: אם המדע המודרני לא יודע לספר לנו מהו האני והיכן בדיוק הוא נמצא, מי כן יכול לעשות זאת? האם הקושי של המדע לעסוק במה שאינו ניתן לכימות והגדרה כמסה פיזית, התופסת מקום במרחב, הוא עדות לכך שבאמת אין שום דבר מעבר למה שניתן לתפישה בכלים המדעיים המסוימים? או שמא זו דווקא עדות לכך שיש צורך ואפשרות במציאה של כלים חדשים, אשר מסוגלים לתפוס אותו אותו רכיב חמקמק, שלו אנחנו יכולים לקרוא 'חיים' ועליו אנחנו יכולים להצביע ולהגיד: 'זה אני'?

כפי שראינו בחלק הקודם, הניסיון לטעון כי מה שאינו ניתן לתפישה בכלים מדעיים למעשה אינו קיים, או כי העובדה שלא ניתן להוכיח משהו באופן מדעי-כמותני הינה 'הוכחה' לאי קיומו, טעונה בחינה מעמיקה ומעלה סוגיות ותהיות רבות, כאלו אם ספק והמדע המודרני בכלל מסוגל (או מעוניין) לענות עליהן. למה הדבר דומה? לאדם שחובש משקפיים שמאפשרים לו לראות רק בעין אחת, או רק עצמים מסוג מסוים, ואז טוען כי מה שהוא רואה הינו המציאות הממשית היחידה הניתנת להגדרה. כלומר, שכמדענים האמונים על חשיבה לוגית-רציונאלית, וכאנשים התופסים את עצמנו כביקורתיים וספקנים, אנו משליכים מתוך הכלים המסוימים מאוד בהם אנו אוחזים על המציאות בכלל, ואז טוענים כי רק מה שאנחנו תופשים הוא מה שבאמת קיים. מעבר ליוהרה הגדולה הטמונה בגישה כזו (באופן שגם מנוגד לרוח המדע והפילוסופיה, כפי שאני תופש אותן), היא גם בעייתית מאוד מבחינת ההגדרות והשאיפות המדעיות עצמן, שכן היא לא מפעילה את אותם כלי הביקורת כלפיה עצמה, ולכן גם לא משעה את השיפוט שלה כלפי העולם החיצוני. במלים פשוטות: אנחנו בטוחים שאנחנו צודקים כי יש לנו את הכלים הנכונים לדעת מהי האמת, ומכאן גם הביטחון שלנו בכך שאין דרכים אחרות לתאר את המציאות.

על אף הסיבות המוצדקות הרבות שיש לטענות של עולם המדע לגבי היתרון והעדיפות שיש לו ביחס למסגרות רעיוניות אחרות, המנסות להסביר את המציאות בכלים פחות ביקורתיים בד"כ (דת, מיתולוגיה וכ'ו), אין זה פותר את הכשלים הקיימים בעולם המדעי, כאשר אחד מהם, כאמור, הוא חוסר היכולת לתפוש את מה שאינו ניתן לכימות. מה זה אומר לגבי התודעה למשל? על היכולת שלנו להבין ולהגדיר מי אנחנו? אם נחפש את אותו 'אני' בכלים מדעיים, לא נמצא אותו. הסיבה הפשוטה לכך היא שהאני אינו איבר בגוף, ואינו נמצא במקום מסוים במוח- האני הוא משהו אחר, חמקמק מאוד וקשה מאוד לאיתור ותפישה, ולכן הניסיון לתפוש אותו בכלים המקובלים משול לניסיון ללכוד חלקיקי אוויר או להחזיק מים במסננת- זה פשוט לא עובד. אך יש לכך אלטרנטיבה: התורות הרוחניות של המזרח (וגם מסורות מסוימות במערב), אשר מבוססות בדיוק על האתגר הזה.

נניח, לדוגמא, שאנחנו עוצמים את עינינו, מתנתקים לרגע מהתלות בחושים ובאופן שבו הם מתווכים עבורנו את העולם. כעת, התודעה שלנו לא עוסקת ב-'ספירת המלאי' הרגילה של מה שקיים בעולם; כעת, היא פנויה להסב את תשומת לבה למה שמתרחש בתוככי התודעה עצמה. ה-'זרקור' מופנה פנימה, אל העולם הפנימי-תודעתי שלנו, ולא כלפי חוץ. מה אנחנו 'רואים' אז? לכאורה, ברגע שאנחנו מתנתקים מהתפישה הפיזית שלנו, המבוססת על פעילות החושים, ועל הזיהוי האוטומטי והמיידי שלנו עם הגוף, אנחנו אמורים לא להרגיש או לחוות כלום. התודעה, שאמורה לא להיות מופעלת בידי החושים, אמורה כתוצאה מכך גם לא להיות מופעלת כלל. אך כפי שאנחנו יודעים מכל הדיווחים של מי שמתרגל מדיטציה ופרקטיקות תודעה כאלה ואחרות, קורה בדיוק ההפך הגמור: התודעה שלנו ערנית ופעילה הרבה יותר, ואנחנו מרגישים שהיא מתרחבת ומצליחה להגיע לתובנות ולהכיל השגות שכליות לגבי העולם. אנחנו לא מפסיקים לחשוב בסיטואציה הזו, אלא אולי רק מתחילים. כלומר, שהיכולת לנתק את הגדרתנו העצמית מהתלות בגוף הפיזי היא ההזדמנות להתחיל במסע לחיפושו של האני, שבסופו אולי נגלה מה זה באמת אומר 'להיות מי שאנחנו' ומה זה אומר 'לחיות'. מה נגלה בסופו של דבר? שאלה מצוינת…

מוזמנים להאזין לחלק הרביעי בסדרת ההקלטות מהשיחה 'החיים, האני ומה שביניהם', בה אנחנו עוסקים בשאלה זו.

האזנה נעימה!

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!