דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תאונות בניין

תאונות בניין / סוף להפקרות? נבחנת אפשרות להחיל תקן אירופאי על פיגומי הבניין

שר העבודה והרווחה, חיים כץ, הנחה את גורמי המקצוע לפעול להחלת התקן האירופאי על הפיגומים בישראל | נבחן גם חיוב התקנת רשתות מונעות נפילה | חשש בקרב גורמים בענף ממחסור בפיגומים וכי התקן החדש ייקר את הבנייה, דבר שיתגלגל למחירי הדירות | 16 בני אדם נהרגו מתחילת השנה בתאונות בניין

פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
פיגומים באתר בנייה. למצולם אין קשר לכתבה (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

שר העבודה והרווחה חיים כץ הנחה את גורמי המקצוע במנהל הבטיחות התעסוקתית לפעול להחלת התקן האירופאי על הפיגומים בישראל. כמו כן הורה השר לבחון את האפשרות לחייב את הקבלנים בהתקנת רשתות בטיחות על הפיגומים למניעת נפילות. "החלת תקן חדש בנושא הפיגומים תהווה תפנית נוספת בתחום הבטיחות באתרי הבנייה", מסר השר כץ. "התקנת הרשתות ושימוש בפיגומים איכותיים יותר ישמרו על העובדים במקרה של נפילה ויצמצמו דרמטית את היקפי הפגיעה בגוף ובנפש. לצערנו, כיום מרבית אתרי הבנייה לא משקיעים באופן מספק בפיגומים והמטרה שלנו היא ליצור סטנדרט אחיד בכל אתרי הבנייה שיבטיח את שלום העובדים".

בישראל קיים כבר תקן ישראלי (1139-1) המבוסס על התקן האירופאי העדכני (EN-12811-1). תקן זה נמצא כבר היום בתקנות מכירה והשכרת ציוד, אולם הוא חל על משכירי הציוד ומוכרי הציוד בלבד ולא על הקבלנים שעושים בפיגומים שימוש באתרי הבנייה. על קבלני הבניין חלים תקני בטיחות מיושנים שתוקנו לאחרונה ב-1988.

התקנת הרשתות ושימוש בפיגומים איכותיים יותר ישמרו על העובדים במקרה של נפילה ויצמצמו דרמטית את היקפי הפגיעה בגוף ובנפש

התקן העדכני, נותן מענה טוב יותר לאיכות הפיגומים המותקנים באתרי הבנייה ומתייחס הן לחומרי המבנה מהם עשוי הפיגום, הן לאופן ההרכבה שלו והן להיבטי תכנון שלוקחים בחשבון את העומסים שיופעלו עליו. עיקר יתרונו הוא בבקרת האיכות המוקפדת שעליו לעמוד בה.

בנוסף, קיים בישראל גם "תקן וולנטרי" להתקנת רשתות מגן נגד נפילה, הניתנות להתקנה אנכית על מבנים. עד כה לא הוחלה בישראל תקנה המחייבת את הקבלנים להתקנת רשתות אלה, וכעת הורה השר כץ לבחון את עדכון התקנות כך שיטילו חובה גם על התקנת רשתות מצילות חיים אלו.

במקביל למהלך של עדכוני תקן הפיגומים והרשתות, הודיע משרד העבודה והרווחה כי יפעל מול גורמי ממשלה נוספים, כגון משרד השיכון ומרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, על מנת לעגן מסלולי סיוע כלכליים לקבלנים שיחליפו את הפיגומים הישנים, עוד בטרם ייכנס הנושא כתקנה מחייבת. ברגע שהתקנות יכנסו לתוקפן, כל הקבלנים לא יחוייבו להתקנת הפיגומים החדשים והרשתות ובמידה ולא יעשו כך, יהיו צפויים להטלת קנסות מנהליים הקבועים בחוק.

זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)
זירת התאונה באתר הבנייה בנהריה, בה נהרג הנער מוחמד חוסיין אמארה בן ה-16 מכפר כנא. (צילום: דוברות איחוד ההצלה אשר)

בדיון שנערך בכנסת באוקטובר, אמר יו"ר התאחדות קבלני הפיגומים, חיים ששון, כי מרבית הפיגומים בישראל משמשים לעבודות בניין במשך 10-12 שנים ברציפות, ותיאר תמונת מצב על פיה רבים מהפיגומים נבנים בצורה רשלנית מבחינה הנדסית. מנהל אגף כוח אדם בהתאחדות בוני הארץ, יצחק גורביץ', העריך כי שכירת פיגומים על פי התקן החדש לצורך בניית בניין עם 24 דירות, צפויה לעלות לקבלנים כחצי מיליון שקלים במקום 150 אלף שקלים לפיגומים אותם הם נוטים לשכור כיום על פי התקן הישן.

גורם בענף הבניין טען בפני 'דבר ראשון', כי במידה והתקינה החדשה תעבור, עשוי למצוא עצמו ענף הבניין בבעיה שכן אין כיום די פיגומים העונים לדרישות התקן בשוק – ועשוי להיווצר מחסור וקושי לספק את דרישות הענף הצומח. הפרשי המחיר בין הפיגומים הישנים לחדשים, העריך אותו גורם, יגולגלו למחירי הדירות.

בתחילת השנה נכנסו לתוקפן תקנות, אותן יזם השר כץ, המאפשרות למפקחי מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית הטלת עיצומים אישיים על קבלנים בגין הפרות בטיחות באתרי הבניה.

מהתאחדות בוני הארץ נמסר כי היא בוחנת את משמעויות התקינה ותגיב לאחר בחינה זו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!