דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פטור ממע"מ

קרב אבוד? / התעשיינים מצטרפים לעתירה נגד הפטור ממע"מ לקניות באינטרנט

לטענתם, המצב הקיים בו מוצרים שנקנים מחו"ל בסכום של עד 75 דולר מפלה לרעה את התעשייה המקומית ופוגע בתחרות החופשית, ודורשים פטור דומה למוצרים ישראליים | מי שלא ממהר להתערב הם הפוליטיקאים, שחוששים לפגוע בהנחה הפופולרית

קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
קניות באינטרנט (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

התאחדות התעשיינים הצטרפה השבוע לעתירה לבג"צ שהגישו הקמעונאים נגד הפטור ממע"מ על רכישת מוצרים דרך האינטרנט בסכום של עד 75 דולר. בהודעה שמסרו היום (ד') כתבו התעשיינים כי הם דורשים "פטור ממע"מ על מכירות מקוונות בישראל", באופן שלדבריהם יפסיק את האפליה הקיימת היום, בה מוצרים תוצרת כחול לבן לא נהנים מהפטור. המשיבים לעתירה, שר האוצר ורשות המסים, צריך להגיש את תגובתם עד ליום 24.6.2018.

בעתירה שהגישו איגוד לשכות הסחר לפני כחודש, נכתב כי "המדינה מתערבת בתחרות החופשית, ומעניקה באופן אבסורדי יתרון תחרותי מובהק לעסקים זרים בתחרות על לבו של הלקוח הישראלי. רכישת מוצרים מחו"ל דרך האינטרנט גדלה ועולה מדי שנה כמעט ב-25% ביחס לשנה החולפת. 91% מהגולשים ברשת כבר עורכים באמצעותה קניות. מספר החבילות הנשלחות לישראל מחו"ל הוכפל ושולש בשנים האחרונות, והגיע ל-61 מיליון חבילות בשנת 2017".

"כפי שתואר בעתירה", הוסיפו התעשיינים, "תוצאת הפטור המפלה היא הוזלה מלאכותית של רכישה מעסק המצוי בחו"ל, לעומת רכישתו או הזמנתו מעסק המצוי בישראל. כתוצאה מכך עסקים זרים יכולים להציע לצרכן מחירים אטרקטיביים יותר- דבר אשר יוצר תנאי שוק לא שווים ופוגע בתחרות החופשית".

למרות הסכנות שמתארים התעשיינים והקמעונאים, נראה שבכנסת לא מעוניינים לפגוע בפטור הפופולרי. בדיון שהתקיים בוועדת הכספים בסוף אפריל אמר יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) "לא נאפשר את ביטול הפטור ממס על רכישות באינטרנט", והוסיף שיש למצוא דרכים אחרות לעזור לסוחרים. גם ח"כ נחמן שי (המחנה הציוני) אמר דברים ברוח דומה: "אני נגד הביטול, זו תהייה נסיגה. המדינה חייבת ללמוד את השוק ולהציע פתרונות". בדיון זה סירבו נציגי האוצר להתייחס לנושא, בטענה כי הוא נידון בבג"צ – דבר אשר הרגיז מאד את גפני שאמר בתגובה "אם אתה לא מוסר את מלוא האינפורמציה, אל תבואו לוועדה במשך שנה. אם יש עתירה אנחנו לא נקיים דיון?! בצורה הזו לא יהיה דיון על שום דבר. התירוץ הזה לא מעניין אותי אפילו. זו עלייה בדרגה, זו פגיעה בדמוקרטיה".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נואם בכנס התעשיינים (צילום: ספי שילה)
נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, נואם בכנס התעשיינים (צילום: ספי שילה)

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש התייחס לעתירה ואמרה "לצערי מדינת ישראל, במקום להגן ולעודד תוצרת ישראלית 'כחול לבן', מקשה עליה עוד יותר כשהיא יוצרת תחרות לא הוגנת ולא שוויונית, עם ביטול המע"מ על מוצרי יבוא אישי. אני קורא לבג"צ לתקן עוולה זו ולשים לה סוף אחת ולתמיד, על ידי יצירת שוויון בתנאי התחרות, וביטול המע"מ על מכירות מקוונות בישראל, באותו סכום ובאותם תנאים הקיימים לגבי מוצרים מחו"ל".

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, בירך על ההצטרפות של התאחדות התעשיינים לעתירה של איגוד לשכות המסחר, התאחדות בעלי המלאכה ולה"ב, נגד האפליה הזועקת והבלתי נסבלת של המגזר העסקי בישראל לעומת ספקי חוץ. "האפליה פוגעת קשות לא רק במגזר הקמעונאי, אלא גם בכל מי שמייצר מוצרי צריכה לשוק המקומי, וכידוע חלק גדול מאוד מכל הפעילות הייצורית בישראל מכוון לשוק המקומי. אני תקווה שעם הצטרפות התאחדות התעשיינים לעתירה, מקבלי ההחלטות יבינו כי אי אפשר שאפליה חמורה זו תימשך".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!