דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

יום ללא עישון / משרד הבריאות: 20% מהאוכלוסייה בישראל מעשנים - ירידה לעומת שנים קודמות

שאר החדשות פחות מעודדות: 50% מהתלמידים התנסו בסיגריה ראשונה כבר בגיל 13, ובמגזר הערבי המצב קשה עד יותר | על הפרק: הרחבת צו איסור עישון במקומות ציבוריים, מניעת פרסום מוצרי טבק וקמפיין נגד עישון שיושק במונדיאל

סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
סיגריה. אילוסטרציה (צילום: אביר סולטן/ פלאש90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

לכבוד יום העישון הבינלאומי שחל היום (ה'): משרד הבריאות מפרסם נתונים על העישון בישראל המצביעים על מגמת ירידה באופן כללי, בצד כמה נתונים מטרידים.

על פי הדוח שהוצג היום בכנסת (ראו הרחבה בהמשך), שיעור המעשנים בכלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל עומד על 20.5% – ירידה לעומת שנים קודמות. שיעור המעשנים בקרב גברים גבוה מהשיעור בקרב נשים: 25.9% לעומת 15.3%. שיעור המעשנים בקרב הערבים גבוה מהשיעור אצל היהודים: 22.9% לעומת 20.0%. השנה נרשם גם על פי הדוח מספר שיא של למעלה מ-27 אלף נגמלים. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר על הנתונים: "למרות המגמה האופטימית אין מקום לשאננות. המאבק שלנו בנגע העישון ונזקיו יימשך ואף יגבר לטובת בריאות הציבור".

הנתונים בקרב בני הנוער מדאיגים במיוחד: יותר מ- 50% מהתלמידים התנסו לראשונה בעישון בגיל 13. במגזר הערבי 56% התנסו לראשונה בעישון סיגריות בגיל 12. נתון זה מצטרף לדו"ח מבקר המדינה לשנת 2018 שקבע כי המשימות שקבע משרד הבריאות לעצמו בנושא העישון לשנים 2016 -2017 כלל לא בוצעו. ישראל פועלת באופן חלקי ביחס לאמנה הבין-לאומית למלחמה בעישון. מוצרי הטבק לא ממוסים. החקיקה בנושא העישון, אכיפת החוקים הקיימים בנושא העישון, הסברה וחינוך בעניין נזקי העישון והתערבות בקהילה לשם מניעת עישון, כולם לא מספקים.

בין הצעדים שהציג משרד הבריאות לצמצום העישון: הרחבת צו למניעת העישון במקומות ציבוריים (כולל בחניונים, משרדי ממשלה וסביבת גני ילדים) שאושרה אתמול בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת. הצעת חוק להגבלת הפרסומת ושיווק של מוצרי טבק ביוזמה משותפת של משרד הבריאות וח"כ איתן כבל. בנוסף יושק קמפיין נגד עישון שיחל כבר בטורניר המונדיאל הקרוב.

על מדינת ישראל בהובלת משרד הבריאות להגן על הדור הצעיר מפני נגע העישון הממית והממכר ולהצמיח פה דור של ישראלים חופשיים  מהתמכרות לניקוטין

יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל אמר: "אנחנו נעבוד יחד על חקיקה מהירה ואפקטיבית בכדי להצליח." יו"ר ועדת עבודה רווחה ובריאות ח"כ אלי אלאלוף: "זהו אתגר משותף לכולנו". 

 בהופעה משותפת למשרד הבריאות בראשות סגן השר ח"כ יעקב ליצמן, לצדו של יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות ח"כ אלי אלאלוף, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת ח"כ איתן כבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב והצוות המקצועי הבכיר של משרד הבריאות, הציגו הבוקר בכנסת את הנתונים ליום העישון הבינלאומי. בפני הוועדה הוצגו גם הפתרונות שיוזם המשרד יחד עם שני יושבי הראש, חברי הכנסת כבל ואלאלוף, על מנת להילחם בנגע העישון ולהוריד את היקפי העישון בישראל.

איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית, האיגוד הישראלי למקדמי ומחנכי בריאות והאגודה למלחמה בסרטן, קוראים לממשלה, ובמיוחד למשרד הבריאות ולעומד בראשו, סגן השר יעקב ליצמן, ולמשרד האוצר, ולעומד בראשו, השר משה כחלון, "לפעול ביתר שאת להצלת חייהם של אלפי אזרחים במדינת ישראל. כפי שהודגם בדו"ח מבקר המדינה, חוסר המדיניות העקבית והיעדר הנחישות של הנהלת משרדים אלו, בהובלת מהלכים שהוכחו כיעילים ביותר, עולים בחיי אדם ובבריאות הציבור וכנראה מובילים לכך שישראל לא תעמוד ביעד שהיא קבעה לעצמה לרדת לשיעור של 15% מעשנים בשנת 2020 (על פי תוכנית הבריאות האסטרטגית של משרד הבריאות לשנת 2020). הנתונים מדוחות שר הבריאות בשנים האחרונות וגם בדו"ח היום (31.5.2018) מראים כי מדינת ישראל בעיקרון דורכת במקום מאז שנת 2012 ושיעורי העישון לא יורדים כנידרש. לעומת זאת במדינות בהן הייתה מדיניות כוללנית עקבית ונחושה ירדו באותה תקופה שיעורי העישון בצורה משמעותית. אנו קוראים לסגן שר הבריאות ולשר האוצר לפעול במהירות ליישום מלא של אמנת הפיקוח על הטבק אותה אישרה ישראל, הכוללת איסור פרסום גורף והחלת חפיסות אחידות כולל אזהרות עם תמונות, וכן העלאת מחיר הסיגריות בכלל ותיקון עיוות המס על הטבק לגלגול בפרט".

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור הסביר כי: "לא ניתן להסתפק בצעדים קטנים ולא תכופים כדי להילחם בגורם המוות מספר אחד הניתן למניעה של תושבי ישראל והעולם. נדרשת מדיניות עקבית וברורה הנלחמת בכל האמצעים ובמהירות כדי להגן על אזרחי מדינת ישראל".

ד"ר יעל בר-זאב יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון הדגישה כי: "תוכנית זו נדרשת במיוחד כעת עם כניסתם לשוק של מוצרים חדשים המכילים ניקוטין ואינם נתונים, נכון להיום, לשום מגבלות במדינה שלנו".

מירי זיו מנכ"ל האגודה למלחמה בסרטן ציינה כי: "ניתן וצריך להגיע לשיעור מעשנים חד סיפרתי, לשם כך יש לפעול באופן נמרץ ועקבי באמצעות חקיקה ואכיפה. על מדינת ישראל בהובלת משרד הבריאות להגן על הדור הצעיר מפני נגע העישון הממית והממכר ולהצמיח פה דור של ישראלים חופשיים  מהתמכרות לניקוטין".

מבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא, פרסם בראשית חודש מאי 2018 את הדו"ח השנתי אשר כלל בין היתר פרק אשר עסק באיכות חיים והסכנה לבריאות וביקורת על פעולות רשויות השלטון לצמצום העישון ונזקיו. חשוב להזכיר מדו"ח המבקר הדברים הבאים: "ראוי שהפעילות למניעת העישון ולצמצום נזקיו תהיה לאומית-מערכתית ותכלול את כלל הגורמים הרלוונטיים במדינה. על משרד הבריאות להוביל בנחישות את ביצועה של הפעילות ובין השאר ליזום ולקדם שינויי חקיקה שיקשו להפיץ מוצרי טבק וליזום פעולות הסברה בעניין נזקי העישון. כמו כן על משרד האוצר, בשיתוף משרד הבריאות, לפעול להעלאת המסים על מוצרי הטבק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!