דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יחסי ישראלי רוסיה

החזית הצפונית / שיחת פוטין נתניהו: עוד צעד לקראת יציאת כוחות איראניים מסוריה?

נראה שלדרישה הישראלית להפסקת הנוכחות הצבאית האיראנית בכלל סוריה יש תמיכה גם ברוסיה | אמש (ה') שוחחו ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדמירי פוטין בטלפון ודנו בהתבססות האיראנית בסוריה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בקרמלין במוסקבה , מאי 2018 (צילום: Sergei Ilnitsky/Pool Photo via AP).
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בקרמלין במוסקבה , מאי 2018 (צילום: Sergei Ilnitsky/Pool Photo via AP).
שי ניר

לאור התנגדותה ההולכת וגוברת של ישראל לנוכחות צבאית איראנית במרחב הסורי, מתווספת עוד אינדיקציה לכך שדרישת ישראל הולכת ומקבלת מענה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין שוחחו אמש (חמישי) טלפונית ודנו בהתפתחויות האזוריות האחרונות ובהתבססות האיראנית בסוריה, כך על פי הודעת לשכת ראש הממשלה. בהודעת הקרמלין נמסר כי שיחת הטלפון בין שני המנהיגים הייתה המשכה של הפגישה של השניים במוסקבה מוקדם יותר החודש וכי שוחחו על "מספר היבטים בהסדרה הסורית".

בתוך כך דווח ב'חדשות עשר' כי ישראל העבירה מסר שהיא מעוניינת בהתייצבותו של משטר אסד בסוריה כל עוד הכוחות האיראנים, לוחמי החיזבאללה ומיליציות נוספות המזוהות עם איראן יעזבו את סוריה. על פי הדיווח, היועץ לביטחון לאומי, מאיר בן-שבת, אמר בפגישה עם מקבילו הצרפתי פיליפ אטיין שהגיע ביום ראשון לביקור בזק בירושלים, כי ישראל אינה מתנגדת להישארותו של נשיא סוריה, בשאר אסד, בשלטון לאחר סיום מלחמת האזרחים. זאת כל עוד הכוחות האיראניים, חיזבאללה והמיליציות השיעיות יעזבו את המדינה. יועצו הבכיר של נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הגיע לישראל כדי להכין את הפגישה שתתקיים ביום שלישי הבא בפריז בין הנשיא הצרפתי לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו. המצב בסוריה וההתבססות האיראנית במדינה צפויים לעמוד במוקד הפגישה. אטיין נפגש בישראל עם בן-שבת וכן עם ראש המוסד יוסי כהן.

בתחילת השבוע פורסם גם בעיתון אופוזיציוני סורי ("זמאן אלווסל") כי מפקד חיל האוויר הסורי הבהיר כי מעתה מתקני חיל האוויר הסורי הם "לשימוש אנשי צבא סוריה בלבד". מדובר על האנגרים ומחסנים שונים. בעיתון אף דווח כי זהו "צעד ראשון" בדרך לקראת יציאת כל הכוחות האיראניים מסוריה.

אתמול נפגש שר הביטחון אביגדור ליברמן עם עמיתו הרוסי, שר ההגנה סרגיי שויגו, במוסקבה במהלך ביקור רשמי. הפגישה התקיימה במשרד ההגנה הרוסי במוסקבה, ארכה למעלה משעה וחצי ועסקה בסוגיות ביטחוניות הנוגעות לשתי המדינות, במצב בסוריה ובמערכה הישראלית למניעת התבססות איראנית בסוריה. אל שר הביטחון הצטרפו בפגישה גם ראש אמ"ן, האלוף תמיר היימן; ראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון, זהר פלטי, וגורמים נוספים. "ישראל מעריכה את ההבנה של רוסיה לצרכינו הביטחוניים, במיוחד במצב בגבולנו הצפוני", אמר ליברמן לשויגו והוסיף כי "חשוב להמשיך את הדיאלוג בינינו ולשמור על הקו הפתוח בין צה"ל לצבא רוסיה, בכל הנושאים שעל הפרק".

בתוך כך ארגון זכויות האדם הסורי Human Rights Watch היושב בלונדון דיווח היום כי כוחות איראניים ולוחמי ארגון הטרור חיזבאללה פתחו בהכנות לנסיגה מדרום סוריה. על פי הדיווח, יועצים איראניים ולוחמי חיזבאללה ייסוגו ממחוזות קוניטרה ודרעא ברמת הגולן הסורית הסמוכים לגבול הישראלי. בכיר איראני המוצב בסוריה הכחיש את הדיווח ואמר כי "אינו אמיתי".

מוקדם יותר השבוע דיווח העיתון "א-שרק אל אווסט" כי ישראל העבירה לאחרונה למשטר הסורי רשימת "קווים אדומים" הכוללים בין היתר אזהרה כי היא תפעל למניעת התפשטות איראנית בכל סוריה, ולא רק בגבולה הדרומי הסמוך למדינת ישראל. בנוסף ישראל, כך על פי העיתון, תמנע העברת טילים למיליציות האיראניות בסוריה ולחיזבאללה, וכן תמנע הקמת בסיסי צבא קבועים או מפעלי טילים בשטח סוריה כולו. באותו יום פורסם כי שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב התייחס גם הוא לנושא הנוכחות הצבאית האיראנית על גבולה של ישראל ואמר כי "כל הכוחות שאינם סוריים צריכים לצאת מהצד הסורי של הגבול עם ישראל. רק כוחות סוריים חמושים צריכים להתפרס שם". לאחר מכן אמר נתניהו בכנסת כי "אין שום מקום לשום נוכחות איראנית צבאית בשום חלק של סוריה. והדברים האלה כמובן משקפים לא רק את עמדתנו, אני יכול לומר בבטחה שהם משקפים גם עמדות של אחרים במזרח התיכון וגם מחוץ למזרח התיכון. זה יהיה המוקד המרכזי של הדיונים שם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!