דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

מתח גבוה / לאחר שעברה את מרבית המשוכות, הממשלה אישרה את הרפורמה בחשמל

לדברי שר האוצר משה כחלון, הרפורמה שאושרה היום (א') תביא להוזלת המחירים לצרכן. אם כי עלות הגז הטבעי, שנקבעה במתווה הגז ולא תוכל לרדת, עשויה למנוע הוזלה כזו | שר האנרגיה יובל שטייניץ: "זו הרפורמה הגדולה, המקיפה והטובה ביותר שהושגה בחברות הממשלתיות"

עובד חברת החשמל בפעולה (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).
עובד חברת החשמל בפעולה (צילום: רוני שוסטר/ פלאש 90).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

אחרי שההצבעה עליה נדחתה בשבוע, בשל היעדרות שר האוצר משה כחלון, אישרה היום (ראשון) הממשלה את הרפורמה במשק החשמל. החלטת הממשלה באה אחרי אחר אישור הרפורמה בדירקטוריון חברת חשמל, קביעת עקרונות מדיניות של שר האנרגיה ולאחר החתימה על הסכם קיבוצי עם עובדי החברה.

"לפני 22 שנים התקבלה החלטת ממשלה לעשות רפורמה בחברת החשמל. צריך להגיד את האמת – שבע ממשלות ישראל הקודמות כשלו באתגר ואני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד, אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמיתיים: אזרחי ישראל", אמר היום השר כחלון.

מסיבת העיתונאים בעניין הרפורמה בחברת החשמל (צילום: דוברות ההסתדרות)
מסיבת העיתונאים בעניין הרפורמה בחברת החשמל (צילום: דוברות ההסתדרות)

לדבריו, "התעקשנו לאפשר ליצרנים הפרטיים למכור חשמל ישירות לאזרחים כי מגיע להם ליהנות מהתחרות וירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מלמגזר העסקי. אני מקווה שכבר בקרוב תושבי עוטף עזה ייהנו מחשמל מוזל. הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכלית-חברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה, בשורה סביבתית עם צמצום השימוש בפחם ובשורה לאומית-אסטרטגית בשכלול ופיתוח משק החשמל הישראלי".

שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ אמר כי "לפני כשנה, לאחר 22 שנים של כישלונות חוזרים ונישנים, הודעתי על מאמץ אחרון לנסות ולקדם את הרפורמה במשק החשמל ובחברת חשמל. הרפורמה, שאנחנו מגישים היום לממשלה, היא רפורמה שטובה בהרבה ממה שגובש בעבר, והיא סוללת את הדרך ליצירתו של משק חשמל יעיל, תחרותי ומודרני בעתיד, ולזירוז המהלך שהתחלתי בו של סגירת התחנות הפחמיות ושל הפחתת זיהום האוויר בישראל. זו הרפורמה הגדולה, המקיפה והטובה ביותר שהושגה בחברות הממשלתיות".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בירך גם הוא על החלטת הממשלה, ואמר כי "הרפורמה מחזקת את משק החשמל, תוך שמירה על איתנות חברת החשמל ודאגה לזכויות העובדים. הוכחנו שוב כי בהידברות ובהסכמה, ההסתדרות יודעת להיות שותפה לכל מהלך שמביא בשורה אמיתית לחברה הישראלית. הרפורמה שאושרה היום על ידי הממשלה היא רפורמה מאוזנת שטובה למשק וטובה לציבור".

תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).
תחנת הכוח "אורות רבין" בחדרה (צילום: יעקב נחומי/ פלאש 90).

למעשה, אין ברפורמה שאושרה היום פתיחה משמעותית לתחרות של שום מקטע. חוזי רכש הגז – הרכיב העיקרי בעלות החשמל, אינם תחרותיים ומובלים על-ידי מונופול "תמר". יתרה מכך, מתווה הגז יצר מנגנון המסייע ליצרני החשמל הפרטיים לשלם מחיר נמוך יותר על גז מחברת החשמל, אך גם מגן על בעלי "תמר" בעזרת "מחיר רצפה", שבלעדיו, עלות הגז הייתה יורדת עוד יותר, בעקבות הירידה העולמית במחירי הגז והנפט. מקטע הייצור עובר הפרטה, אך אינו נפתח לתחרות. המונופול הארצי של חברת החשמל כבר עבר הפרטה חלקית – כש-30% מאספקת החשמל נעשית על-ידי יצרנים פרטיים, בהסדרים הדומים למונופול פרטי כמעט ללא סיכון. גם הרפורמה, הכוללת מכירת תחנות כוח של החברה המייצרות 4,500 מגהוואט, לא הופכת את התחנות הללו לתחרותיות.

מי שמצליח לייצר חשמל באופן תחרותי ובמחיר נמוך יותר לקוט"ש הם יצרני החשמל הסולרי, שנהנים משכלולים מתמשכים בטכנולוגיה וירידת מחירי חומרי הגלם לפאנלים הסולריים. המרכזים לאספקת חשמל סולרי הם תחרותיים, אך כאשר תחנה כזו מוקמת ישנה התחייבות לרכוש ממנה את כלל החשמל שהיא תייצר במחיר שנקבע מראש. יעדי מדינת ישראל הם להגיע ל-17% של ייצור חשמל באנרגיות מתחדשות עד 2030, ולא ברור האם ישראל מסוגלת לעמוד ביעד זה.

האם החשמל הסולארי יסייע למשק הישראלי לעמוד ביעדים? (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
האם החשמל הסולארי יסייע למשק הישראלי לעמוד ביעדים? (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)

כך למשל, הרפורמה מכתיבה היצמדות לגז טבעי ולא לאנרגיות מתחדשות, ככוח ייצור מרכזי לעוד עשור לפחות. רק מקטע האספקה – הכולל את הגביה וההתנהלות אל מול הלקוחות – יפתח לתחרות של ממש, אך היכולת להוריד מחירים במקטע זה אינה גבוהה.

במסגרת הרפורמה, תוגבר התחרות בתחום ייצור החשמל באמצעות מכירת כמחצית מאתרי הייצור של החברה והפיכת יחידת ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת, הרפורמה תביא למיקוד החברה ותצמצם את השקעותיה במקטעי הרשת – ההולכה והחלוקה. עוד קובעת הרפורמה מתווה התייעלות במסגרתו תקטן מצבת כוח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1,800 עובדים, בנוסף ל-1,000 שכבר פרשו בשנים האחרונות.

ההליכים העיקריים ביישום הרפורמה

א.   הסכמה עם ועד העובדים וההסתדרות: למרות ההכרזה על הגעה להסכם קיבוצי מפורט, הישג שלא התרחש ב-22 השנים בהן מנסים לקדם את הנושא, ההסכם עוד לא חתום. בהסתדרות מצפים לביטול הדיון בבג"ץ ומוכנים לשם כך לבטל בהסכמה גם פסק דין של בתי הדין הארצי לעבודה, שאישרר במפורש את זכות השביתה של עובדי חברת החשמל בגין רפורמה שנעשית ללא הסכמה עימם על ההשלכות עליהם. כעת יש הסכמה לגבי ההשלכות, ומבחינת הממשלה, הצורך בעתירה קטן. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מעוניין בביטול נוסף של פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה באותו נושא, ובכל מקרה שומר לממשלה את הזכות לעתור מחדש באותו נושא, אם יעלה בכך צורך. מבחינת יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ההסכם לגבי הרפורמה הוא אמת המידה לאחת משתי דרכים – דרך של הסכמות או דרך של עימותים.

ב. החלטת הממשלה לגבי הרפורמה.

ג. תיקוני רישיון בחברת החשמל – לשם הסדרתה כמונופול הולכה וחלוקה, ובעלת זכויות להציע שירותים נוספים בתחום הגנת סייבר והתייעלות אנרגטית.

ד. תיקון חוק משק החשמל – המחייב הצבעה בכנסת כך שהחוק יתאים לסיכומים לגבי מבנה משק החשמל העתידי.

ה. מימוש הרפורמה – לפי "אבני דרך" הקובעות תאריכים למכירת תחנות כוח אשר יתירו שחלוף תחנות פחמיות קיימות בחדרה ומתן פיצוי לעובדים. חברת החשמל תמכור במהלך 5 השנים הקרובות כ-19 יחידות ייצור בהן היא מחזיקה כיום, ב-5 אתרים שונים, המהוות כמחצית מייצור החשמל בגז:

  • אלון תבור – בתוך שנה וחצי מיום החלטת הממשלה.
  • רמת חובב – בתוך שנתיים וחצי מיום החלטת הממשלה.
  • רידינג – בתוך שלוש שנים מיום החלטת הממשלה.
  • חגית מזרח – בתוך ארבע שנים מיום החלטת הממשלה.
  • אשכול – בתוך חמש שנים מיום החלטת הממשלה.

בנוסף, ניהול מערכת החשמל הארצית יועבר מחברת החשמל לחברה ממשלתית עצמאית, באופן שיצמצם את ניגודי העניינים הקיימים כיום בתוך חברת חשמל. לחברה החדשה יעברו עובדי החברה מתחום ניהול המערכת וחלק מיחידות אגף תפ"ט (תכנון, פיתוח, טכנולוגיות).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!