דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / התאחדות הכדורגל הרוסית הסתירה שאחד משחקניה נקשר בפרשת הסימום

אחד האנשים ששמו נקשר בפרשת הסימום בספורט הרוסי, חשף כי התאחדות הכדורגל במדינה התעלמה מהצהרה מפורשת של מנהלת מחלקת סימום הספורטאים הרוסים, שאחד משחקני סגל נבחרת הכדורגל למונדיאל השתמש בחומרים אסורים

נבחרת רוסיה בכדורגל גברים, לפני משחק הההכנה למונדיאל מול אוסטריה. 30 במאי 2018 (AP Photo/Kerstin Joensson)
נבחרת רוסיה בכדורגל גברים, לפני משחק הההכנה למונדיאל מול אוסטריה. 30 במאי 2018 (AP Photo/Kerstin Joensson)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

פרשת הסימום בחסות המדינה ברוסיה, מסרבת לרדת מהכותרות והפעם בקשר למונדיאל שיחל בעוד פחות משבועיים. התאחדות כדורגל העולמית פיפ"א בוחרת שוב להטיל ספק באמינות שלה ועומדת במרכז סערה חדשה בעולם הספורט.

בניגוד לדעת אנשי פיפ"א הטוענים שעשו חקירה מעמיקה כלפי האפשרות ששחקני נבחרת הכדורגל של רוסיה השתמשו בסמים ממריצים בשנים האחרונות, בסופה הודיעה פיפ"א בחגיגיות השחקנים שנבחרו לייצג את נבחרת רוסיה במונדיאל הביתי בקיץ הקרוב נקיים מכל אשמה. ביום רביעי האחרון נחשף, על-ידי מי שהיה אחד מהאחראים על רשת הסימום של הספורט הרוסי במשך שנים ארוכות, גרגורי רודצ'נקוב, במהלך ועידת ‘Sports, Politics and Integrity’ שהתקיימה בלונדון, בעזרת שיחת וידיאו ממקום מחבואו, בארה"ב שלפחות שחקן אחד מתוך 23 השחקנים שמרכיבים את הסגל הסופי של הנבחרת הרוסית, היה חלק מהספורטאים שמשרדו של רודצ'נקוב פעלו להסתיר ולשנות את בדיקות החומרים האסורים שלקח כחלק מתכנית הרוסית להשביח את ספורטאיה בזירה הבינלאומית.

רודצ'נקוב טען: "כמנהל של אחת מהמעבדות, אני הייתי המפקח של כל תהליך הסימום בספורט הרוסי. ויטלי מוטקו (שר הספורט הרוסי לשעבר), שהיה הבוס שלי והאיש החשוב בכדורגל, אמר לי 'אל תיגע בשחקנים האלו. אם יש לך בעיה כול שהיא תדווח אליי'. בדרך כלל הייתי מדווח לסגן השר, אבל במקרה הזה הייתי מדווח ישר למוטקו".

פיפ"א, המנסה להילחם בתהליכי לקיחת החומרים האסורים לפני ובמהלך המונדיאל, קבלה החלטה שכל שחקני הכדורגל המשתתפים במונדיאל יעברו בדיקת סמים במהלך הטורניר. ההחלטה התקבלה, לאחר שבשנים האחרונות ישנן הוכחות בלתי ניתנות לוויכוח על תכנית ממשלתית שפעלה בשנים האחרונות ברוב ענפי הספורט להגדיל את סיכויי הספורטאים הרוסים בתחרויות בינלאומיות, על ידי יצירת שיטה של לקיחת סמים וחומרים אסורים לפני תחרויות, שיטה שכללה זיוף בדיקות שגרתיות על ידי התאחדות הספורט הרוסית, שפעלה ככל הנראה גם באולימפיאדת החורף שהתקיימה ב-2014 ברוסיה.

לפני שבועיים הודיעה פיפ"א בהצהרה רשמית שהשחקנים שנבחרו להיות חלק מסגל הנבחרת במהלך המונדיאל בקיץ הם נקיים מכל שימוש או אשמה, אך מול שחקנים רוסים אחדים עדיין מתנהלת חקירה שתוצאותיה יפורסמו בהמשך. בהצהרה נכתב: "החקירה שנוגעת בדבר כל השחקנים הרוסים שנמנים על הסגל המורחב של רוסיה בגביע העולם הסתיימה. התוצאות היו חסרות הוכחות מוחלטות שהיו שחקנים מסגל הנבחרת שביצעו עבירה על חוקי לקיחת חומרים אסורים. פיפ"א עידכנה את WADA (הארגון העולמי למלחמה בסמים בספורט) והתקבלה החלטה לסגור את התיק בנושא".

לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)
לוגו מונדיאל 2018 ברוסיה מוקרן על תאטרון הבולשוי במוסקובה (צילום: AP Photo/Pavel Golovkin)

לפי רודצ'נקוב יש רשימה של 34 כדורגלנים רוסיה מנבחרות הגברים, הנשים והנערים שהיו חלק מתכנית הסימום של הממשלה הרוסית. לפי מה שהוא מספר, לאחר שהתוצאות הראשונות יצאו שליליות הממשלה הודיעה שאסור יותר לבדוק את השחקנים האלו. מתוך אותם 34 כדורגלנים שהיו ברשימה של משרד הספורט, לפחות אחד מהם נמצא כעת בסגל הנבחרת. החלטה של פיפ"א לסגור את התיק נראה לא טוב, למרות ניסיונותיה של פיפ"א להראות מראית של מאבק בסימום השחקנים במהלך המונדיאל.

בפיפ"א החליטו לא לקחת סיכונים והודיעו שבפעם השנייה בתולדות המונדיאל בדיקות סמים שגרתיות שיילקחו מספורטאים יעברו באופן מידי במטוס למשרדי פיפ"א בלוזאן שווייץ ויעברו שם את האבחון הנדרש לקבוע ביחס לשימוש בחומרים אסורים. בפיפ"א פרסמו שזאת החלטה סופית ושלא ניתן לערער עליה, כאשר מצד הארגון ישנו ניסיון להחזיר את האמון של צרכני הספורט בעקבות סקנדל השחיתות הגדול שפיפ"א נמצאת בתוכו עם אישומים שהזכויות לאירוח המונדיאל נמכר תמורת שוחד אישי למדינות קטאר ורוסיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!