דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גואטמלה

מרכז אמריקה / התפרצות געשית בגואטמלה: 69 הרוגים, ישראל שלחה סיוע

על פי כוחות ההצלה, מניין ההרוגים צפוי לעלות ככל שכוחות החילוץ יצליחו להגיע לעוד כפרים שנפגעו מזרמי הלבה וענני האפר | אחת הניצולות: "לא כולם הצליחו לברוח בזמן. אני חושבת שהם נקברו"

התפרצות הר הגעש בוולקנו דה פוגו, יום ראשון ה-3 ביוני 2018. (AP Photo/Santiago Billy)
התפרצות הר הגעש בוולקנו דה פוגו, יום ראשון ה-3 ביוני 2018. (AP Photo/Santiago Billy)

מניין ההרוגים ממשיך לעלות ככל שכוחות ההצלה מגיעים לעוד ועוד ישובים כפריים שנפגעו מהתפרצות הר הגעש בגואטמלה אמש בשעות הצהריים. 18 גופות נמצאו בכפר סן מיגל לוס לוטס, ואלו הצטרפו לשבעת הקרבנות שנתגלו בקהילה אחרת בקרבת מקום. הרשויות צופות עלייה במספר הקרבנות ככל שכוחות ההצלה יגיעו לעוד ועוד קהילות שנפגעו מהלבה והאפר. אתמול (ב') הודיע משרד החוץ הישראלי כי יושיט סיוע מיידי וראשוני בסך עשרת אלפים לרכישת ציוד חירום (תרופות, מזון, שמיכות) לנפגעים וכי בהמשך תתבצע הערכת מצב משותפת עם הגורמים המקומיים ולאחריה יוחלט על ההמשך.

הר הגעש וולקאנו דה פואגו, "הר האש" בפי המקומיים, התפרץ במטח של אפר וסלעים מותכים, שלשום בשעות הצהריים. ההר, בין הפעילים בדרום אמריקה, ממוקם בדרום מרכז גואטמלה, וגובהו מעל 3 ק"מ מעל פני היום. כעבור מספר שעות החלה זרימת לבה במורדות ההר, כאשר היא פוגעת בבתים ובכבישים שניצבו בדרכה. אדי סנצ'ז, מנהל המכון הססמולוגי במדינה, אמר כי זרמי הלבה הגיעו לטמפרטורה של כ-700 מעלות צלזיוס. הוא הזהיר גם כי "הר הגעש ממשיך להתפרץ וישנו סיכוי גבוה למפולות של פסולת".

באחד הסרטונים שהופצו ברשת ניתן לראות זרם לבה המתנגש בגשר מעל כביש מהיר. סרטים נוספים מראים בתים שרופים ורחובות הרוסים. "לא כולם הצליחו לברוח בזמן. אני חושבת שהם נקברו" אמרה תושבת אחד הכפרים בסביבה, קונסלו הרננדז. "איפה שראינו את הלבה נופלת, ברחנו לגבעה". מאות משתתפים במאמצי החליוץ, כולל כבאים, משטרה וחיילים, סייעו לניצולים ועסקו בחיפוש הגופות, בתוך הכפרים המעשנים. מאמצי החילוץ נמשכו עד שעות הלילה, ולמרות שכוחות החילוץ איתרו ניצולים, לחלקם הגדול לא היה ניתן להגיע בשל זרמי הלבה שעדין זרמו בשטח.

שכנים עומדים בסמוך למקום כינוס הגופות שאותרו על ידי כוחות ההצלה שהגיעו לאלוטננגו . (AP Photo/Luis Soto)
שכנים עומדים בסמוך למקום כינוס הגופות שאותרו על ידי כוחות ההצלה שהגיעו לאלוטננגו . (AP Photo/Luis Soto)

עד כה פונו 3,100 אנשים בקהילות סמוכות, והאפר הנישא ברוחות משפיע על אזור של 1.7 מיליון איש (מתוך אוכלוסייה כוללת של 15 מיליון איש במדינה כולה). שדה התעופה הבינלאומי נסגר בשל סכנת האפר באוויר, ונשיא גואטמלה ג'ימי מורלס אמר כי יפעל להכרזת מצב חרום במדינה.

גואטמלה הייתה השנייה להעביר את שגרירותה לירושלים, והקשר בין ישראל לגואטמלה הולך ומתהדק בשנים האחרונות. הסיוע הישראלי ניתן בהרבה מקרים של אסונות הומניטריים ברחבי העולם אך אין ספק שהתגובה המהירה של משרד החוץ הינה חלק מהקשר הקרוב בין המדינות.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!