דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הורות

משפחה חדשה / היום במליאה: הצעת חוק להכרה במשפחות עם יותר משני הורים

חברי הכנסת חסון, מיכאלי, בן ארי והשכל מציעים לאפשר הכרה בכלל השותפים לגידול הילד כהורים לכל דבר | "נוצרו תאים משפחתיים בהם למעלה משני מבוגרים רואים עצמם כנושאים באחריות הורית מלאה"

משפחה רב גונית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
משפחה רב גונית (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שי ניר

הצעת חוק להכרה משפטית בתאים משפחתיים שבהם יותר משני הורים צפויה לעלות היום (רביעי) לקריאה טרומית במליאת הכנסת. לפי ההצעה, שיזם חבר הכנסת יואל חסון (המחנה הציוני), לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות יתווסף סעיף הקובע כי "בית המשפט רשאי, אם ראה שהדבר הוא לטובת הקטין, להכיר ביותר משני הורים לקטין; הורה בית המשפט כאמור – בכל מקום שבו מדובר בשני הורים, יראו כאילו מדובר ביותר משני הורים". את הצעת החוק הגישו יחד עם ח"כ חסון חברי הכנסת מירב מיכאלי (המחנה הציוני), ושני חברי כנסת מן הקואליציה – מירב בן ארי (כולנו) ושרן השכל (ליכוד).

מגישי הצעת החוק מסבירים את הצורך בה ב"תמורות שחלו בחברה הישראלית ובמבנה המשפחה בעשורים האחרונים, מאחר ונוצרו תאים משפחתיים בהם למעלה משני מבוגרים רואים עצמם כמי שנושאים באחריות הורית מלאה, בין אם בעקבות כניסתם של בני או בנות זוג חדשים למשפחות שהתפצלו כמו בגירושים, או הקמתן של משפחות חדשות – לדוגמה זוג הומואים יחד עם אישה שנמצאת בעצמה במערכת יחסים זוגית או לבד". עוד מודגש בדברי ההסבר להצעה כי "במסגרת תא משפחתי כאמור חלק מההורים אמנם אינם ההורים הביולוגיים של הילד, אך אין לכך כל חשיבות משום שהם עשויים להיות שותפים מלאים, אחראים ושווים בגידולו". לצד מימוש הזכות להורות לאנשים להט"בים, מצוין בהצעה כי הורות של יותר משני הורים מתקיימת גם בשותפות בין הורים הטרוסקסואלים, למשל בקהילות שיתופיות לסוגיהן.

מגישי ההצעה מציינים כי היא עשויה לשמש פתרון עבור להט"בים, הסובלים מאפליה במרבית האפיקים המותרים בחוק להבאת ילדים ולגידולם – הבאת ילד לעולם באמצעות תרומת זרע, פונדקאות, אימוץ או הורות משותפת. זאת מכיוון שהבאת ילד באמצעות תרומת זרע עשויה אמנם להיות רלוונטית לנשים יחידניות או זוג נשים, אך אינה רלוונטית עבור זוג גברים. גם הבאת ילדים באמצעות פונדקאות בישראל אינה אפשרות העומדת לזוגות חד מיניים, משום שהחוק הישראלי בנושא קובע כי "הורים מיועדים" הם רק "איש ואישה שהם בני זוג". הוראה זאת מעגנת בפועל הפליה בנגישות של אוכלוסיית הלהט"ב להליך פונדקאות, ושולחת אותם לביצוע הליכי פונדקאות יקרים ומורכבים בחו"ל.

הפליה דומה מעוגנת גם בחוק האימוץ, הקובע כי "אין אימוץ אלא על ידי איש ואשתו יחד", וגורמת בפועל להפליית להט"בים בהליכי האימוץ. יצויין כי בתגובה לעתירה לבג"ץ כנגד ההפליה בהליכי האימוץ הודיע משרד הרווחה בספטמבר האחרון על נכונותו לשינוי חקיקה שיתיר לזוגות חד-מיניים לאמץ.

על רקע ההפליה בשלושת האפיקים הללו, הפכה ההורות המשותפת לאפיק היחיד הרלבנטי עבור חלק מהלהט"ב. עמדת היועץ המשפטי לממשלה בעתירות שונות קובעת כי בית המשפט לענייני משפחה מוסמך להגדיר בן זוג להט"ב כהורה של הילד, ללא הליך אימוץ.

אך כיום ההורות המשותפת מוגבלת בחוק לשני הורים בלבד – ואת זה בדיוק מנסה הצעת החוק לשנות. מגישי ההצעה מציינים כי "הורות משותפת יכולה גם להתבסס על שותפות בין שלושה הורים, למשל זוג גברים החוברים לאישה, או זוג נשים החוברות לגבר. הורות משותפת עשויה להירקם גם משותפות בין שני זוגות – למשל זוג גברים שחובר לזוג נשים". עם זאת, מדגישים חברי הכנסת כי הורות משותפת אינה "בלעדית" לקהילת הלהט"ב, והיא נוצרת לעיתים דווקא כשותפות בין הורים הטרוסקסואלים, למשל בקהילות שיתופיות (קומונות).

אחת הבעיות בהן נוגעת הצעת החוק נוגעת למצב של משבר ופיצול בתא המשפחתי, שבמציאות החוקית הקיימת יוצרים בעיה משפטית להורה ה'שלישי' או ה'רביעי', שאינם ההורים הביולוגיים. "ראוי שבית המשפט יכיר במעמדו המשפטי של הורה בהורות משותפת כל עוד מילא תפקיד חיובי ותורם בחייו של הילד, גם אם הוא אינו ההורה הביולוגי", נכתב בהצעת החוק. בכל מקרה מציינים מגישי ההצעה כי "טובת הקטין היא עקרון יסוד המנחה את בית המשפט בבואו להכריע במשברים הקשורים ליחסי הורים וילדים, ומן הראוי להחיל עקרון זה גם כאשר מדובר בסכסוך בין צדדים להורות משותפת" – גם אם מדובר ביותר משני הורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!