דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יואל חסון

לא רק שניים / נפלה במליאה: הצעת החוק המסדירה חוקית מעמד של הורות ליותר משני אנשים

זאת בשל משמעת קואליציונית | ח"כ חסון: "המדינה מאפשרת את זה אבל לא מכירה בזה" | השר שטייניץ: "ההצעה בעייתית. אנחנו אוסרים פוליגמיה. היא תפתח את הפתח לריבוי נשים נוסח גואל רצון"

הורות משותפת (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
הורות משותפת (צילום אילוסטרציה: Shutterstock)
שי ניר

הקואליציה הפילה היום (ד') את הצעת החוק המתירה לבית המשפט את האפשרות להכיר ביותר משני הורים לילד, הצעה אותה יזם ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני). 24 ח"כים הצביעו בעד ו-41 הצביעו נגד. שרת המשפטים שקד מתחה ביקורת על כך שחסון בחר להביא את ההצעה לחקיקה לפני עבודת מטה מספקת.

"יש כבר אלפי משפחות כאלה בישראל. הבעיה היא שהמדינה מאפשרת את זה אבל לא מכירה בזה" אמר חסון בדיון והוסיף, "כשזה צריך להגיע לבית משפט לא יודעים להתייחס לסוג משפחה כזה". ביחס לקריאות הביניים המזלזלות מצד חברי הקואליציה ח"כ יהודה גליק וח"כ אלי אלאלוף במהלך דבריו, חסון השיב, "אנחנו לא מבקשים להתיר את סוג המשפחה הזה, פשוט כי המשפחות האלה כבר קיימות. החוק מאפשר פסיקות ומעמד משפטי חוקי למצבים, וצריך לתת להם מעמד".

השר יובל שטייניץ השיב בשמה של שרת המשפטים איילת שקד. באמירתו ניכרה דעתו הקדומה על הנושא. "אני מוצא את הצעת החוק חדשנית אך בעייתית. אני חושב על משפחה של אדם שנקרא גואל רצון. השאלה אם ישירות או בעקיפין אנחנו מכירים במשפחה כזו. האם נאפשר להגדיר כתא משפחתי גבר ושלוש נשים? האם נכיר בהורות של כל הרביעייה? אנחנו אוסרים פוליגמיה. אני חושב שההצעה בעייתית. היא תפתח את הפתח לקומונות של ריבוי נשים נוסח גואל רצון ואחרים. ריבוי גברים ודברים אחרים".

שרת המשפטים אילת שקד תקפה את הבחירה של חסון להביא את הצעת החוק להצבעה לאחר שוועדת השרים לענייני חקיקה דחתה את הדיון בשלושה חודשים. "לו חסון היה מעוניין ביותר מכותרת הוא היה מציף את הבעיות במשרדי הממשלה הרלוונטיים" נכתב בתשובה אותה הקריא שטייניץ. שקד הוסיפה "הדרך הקלה ביותר היא להציע הצעות חוק. הדרך הסיזיפית דורשת להשקיע עבודת מטה במשרדי הממשלה".

ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) הגיבה לדברי שטייניץ, תקפה אותם בחריפות ואמרה כי הם לא ראויים. "ההשוואה בין הצעת החוק למקרים של ניצול נשים, הפיכת נשים לשפחות, היא שערורייתית ולא ראויה" אמרה מיכאלי והוסיפה, "ההצעה באה לתקן עוולה. אמרת דברים שהם אי הבנה וצביעות ואתם לא מאפשרים לנשים וגברים המממשים את הריבונות שלהם ואת ההורות שלהם כזכות".

כיום ההורות המשותפת מוגבלת בחוק לשני הורים בלבד – ואת זה בדיוק ניסתה הצעת החוק לשנות. מגישי ההצעה מציינים כי "הורות משותפת יכולה גם להתבסס על שותפות בין שלושה הורים, למשל זוג גברים החוברים לאישה, או זוג נשים החוברות לגבר. הורות משותפת עשויה להירקם גם משותפות בין שני זוגות – למשל זוג גברים שחובר לזוג נשים". עם זאת, מדגישים חברי הכנסת כי הורות משותפת אינה "בלעדית" לקהילת הלהט"ב, והיא נוצרת לעיתים דווקא כשותפות בין הורים הטרוסקסואלים, למשל בקהילות שיתופיות.

אחת הבעיות בהן נוגעת הצעת החוק נוגעת למצב של משבר ופיצול בתא המשפחתי, שבמציאות החוקית הקיימת יוצרים בעיה משפטית להורה ה'שלישי' או ה'רביעי', שאינם ההורים הביולוגיים. "ראוי שבית המשפט יכיר במעמדו המשפטי של הורה בהורות משותפת כל עוד מילא תפקיד חיובי ותורם בחייו של הילד, גם אם הוא אינו ההורה הביולוגי", נכתב בהצעת החוק. בכל מקרה מציינים מגישי ההצעה כי "טובת הקטין היא עקרון יסוד המנחה את בית המשפט בבואו להכריע במשברים הקשורים ליחסי הורים וילדים, ומן הראוי להחיל עקרון זה גם כאשר מדובר בסכסוך בין צדדים להורות משותפת" – וגם כאשר מדובר ביותר משני הורים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!