דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נטו מלינדה

נטו הפחדה? / "במטרה להטיל אימה": נטו מלינדה תובעת את אחת ממובילות ההתארגנות בחברה

העובדת הוותיקה פוטרה וכעת נתבעת על 400 אלף ש"ח, בטענה שהעבירה נתונים על עובדי החברה | העובדת מכחישה את המיוחס לה | "אני העובדת הכי ותיקה מבין חברי ועד הפעולה, לכן לשים את הפרצוף שלי זה ממש להפחיד את כולם שלא יתעסקו בזה"

(צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
(צילום אילוסטרציה: Shutterstock).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

לאחר שפיטרה את אחת מפעילות ההתארגנות, תובעת כעת הנהלת נטו מלינדה את אותה עובדת לשעבר ב-400 אלף שקלים, בטענה כי הוציאה נתוני עובדים שלא כדין ממחשבי החברה. העובדת מכחישה טענות אלה, ובהסתדרות טוענים כי הפיטורין ותביעת הענק נועדו להרתיע את העובדים מלממש את זכותם להתאגד ולפגוע בהתארגנות. כתבה על התביעה הודפסה והודבקה ברחבי מפעל החברה בקריית מלאכי.

נטו מלינדה מעסיקה כ-1,200 עובדים והמטה המרכזי שלה ממוקם בקריית מלאכי. לפני כשלושה שבועות הודיעה ההסתדרות כי ועד הפעולה החתים למעלה משליש מעובדי החברה וכי היא הארגון היציג בה. החברה, שהיא החמישית בגודלה בישראל בתחום המזון, עוסקת בייבוא, שחיטה והפצה של בשר לרשתות השיווק השונות ברחבי הארץ. בעלי החברה הם דודי עזרא ובנו עדי עזרא. ההתאגדות קרמה עור וגידים לאור רצונם של העובדים לשפר את תנאי העסקתם ולחזק את ביטחונם התעסוקתי.

חברי ועד עובדי נטו והאיגוד המקצועי בעימות עם מנהל באתר החברה (צילום: וועד הפעולה של עובדי קבוצת נטו)
חברי ועד עובדי נטו והאיגוד המקצועי בעימות עם מנהל באתר החברה (צילום: וועד הפעולה של עובדי קבוצת נטו)

העובדת הועסקה בחברה במשך כ-12 שנים בתחום המחשוב. עם פרוץ ההתארגנות הצטרפה אליה כפעילה ועסקה בהחתמת עובדים לחברות בהסתדרות. באפריל זומנה העובדת לשימוע לפני פיטורין, ולאחר מכן פוטרה. ההסתדרות דרשה בבית הדין לעבודה את ביטול פיטוריה, במסגרת הליך בו טענה כי הנהלת החברה פוגעת בהתארגנות.

במהלך ההליך התירה העובדת את בדיקת מחשבה האישי, ונמצא כי העבירה קבצים הכוללים פרטי עובדים ומספרי טלפונים לתיבת האי-מייל האישית שלה, לטענת החברה – שלא כדין. החברה טוענת כי הקבצים הועברו לידי ההסתדרות – ואילו העובדת עצמה מכחישה זאת מכל וכל.

"במשך כל התקופה עבדתי מהבית. היה לי בבית מחשב של העבודה ושני פלאפונים – פרטי ומהעבודה – בשניהם היה מותקן הן המייל הפרטי שלי והן מייל העבודה, כך שהעניין של העברת מסמכים לצרכי העבודה לא היה דבר שמחוץ לשגרה" אמרה העובדת לדבר ראשון, והסבירה כי כעובדת יחידת המחשב טיפלה בכלל העובדים שלהם מודם של החברה וסייעה להם בתקלות שגרתיות. "חשוב לי לציין שלא העברתי שלא העברתי אף מסמך להסתדרות או לאף גורם שלישי אחר" הדגישה.

"זו עובדת ששכרה אינו גבוה ותובעים אותה על למעלה 400 אלף שקלים, מה שממחיש את פערי הכוחות בין מעסיק לעובד" אמר עו"ד גיא בלאס, היועץ המשפטי של מרחב נגב בהסתדרות, המייצג את העובדת. "העובדה שהנהלת החברה מיהרה להפיץ לתקשורת את התביעה שהגישה, ואף להדפיס את הכתבה בעשרות עותקים ולתלות אותם ברחבי החברה לרבות במשרד בו עבדה העובדת, מעידה אף היא על תכליתה האמיתית של התביעה – להטיל אימה על עובדי החברה המבקשים להתאגד".

"אני מרגישה שההסתדרות עומדת מאחורי בכל ההליך ומודה להם על כך" אמרה העובדת לדבר ראשון, "מאז שקיבלתי את כתב התביעה אני לא ישנה בלילות, אני בחרדות. אני מאמינה שפיטרו אותי בעקבות ההתארגנות כי ב-12 השנים שעבדתי שם הייתי עובדת טובה מאוד. אני לא חושבת שפעילות לארגון עובדים היא דבר אסור – ומתייחסים אלי כפושעת בניסיון להפחיד את שאר העובדים שלמענם נכנסתי להתארגנות הזו. אני העובדת הכי ותיקה מבין חברי ועד הפעולה, ועובדים רבים נהגו לפנות אלי ולהיעזר לי. לכן לשים את הפרצוף שלי זה ממש להפחיד את כולם שלא יתעסקו בזה".

לדבריה את תמונות הכתבה המודפסת שהודבקה ברחבי המפעל קיבלה בוואטסאפ טרם נחשפה אליה בעצמה. "הייתי בהלם איך זה הגיע בכלל? ביקשו לחזק אותי ואמרו לי שזה לא בסדר שעושים לי כך שיימינג. כולם אומרים 'זה לא מגיע לך'. שאלו אותי למה הייתי צריכה להיכנס מלכתחילה לתהליך ההתארגנות? אני עדיין משוחחת עם עובדים שיחתמו, למרות שאני כבר לא שם. כי חשוב לי שלעובדים שם יהיו תנאים טובים וועד שייצג אותם" אמרה.

על פי פרסום באתר כיכר השבת, עשרות סדרנים מעובדי החברה קיבלו לאחרונה מכתבי פיטורין, לכאורה בטענה של הרשת כי חוק המזון אינו מאפשר להעסיקם ברשתות השיווק. אלא שבוועד העובדים טענו כי החוק קיים כבר שנים, והסיבה בגללה בהנהלה מבקשים 'לאכוף' אותו כעת היא כתגובה להתארגנות העובדים ולדרישתם להיכנס עימם למו"מ לחתימת הסכם קיבוצי ראשון, ובניסיון לערער את יציגות הועד (בין המפוטרים המיועדים – 51 חברי הסתדרות).

במקביל מתנהל בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע תביעה קיבוצית של ההסתדרות כנגד הנהלת החברה. ההסתדרות דורשת מבית הדין החלטה הצהרתית הקובעת כי הנהלת החברה התערבה בהתארגנות העובדים הן באמצעות הדרג הניהולי והן באמצעות הפעלת 'עובדים מטעם", וכן דורשים גם צווים אופרטיביים כנגד המשך התנהלות זו. בין היתר נטען כי הנהלת החברה ניסתה למנוע את כניסת נציגי ההסתדרות וחברי ועד הפעולה על מנת להחתים עובדים, וכי קב"ט החברה אף ניסה להחרים מידיהם טפסי הצטרפות להסתדרות, בניגוד לחוק.

מנטו מלינדה נמסר בתגובה: "כתב התביעה מדבר בעד עצמו". החברה הכחישה גם את הטענות שהועלו נגדה בפרסום של כיכר השבת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
תגובות
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!