דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

מונדיאל 2018 / התמונה המלאה: מי מרוויח מהשהות של מוחמד סלאח ברפובליקה הצ'צ'נית?

נבחרת מצרים נחתה ביום ראשון בבירת צ'צ'ניה, בה תשהה במהלך המונדיאל | מי שניצל השהות של המצרים הוא נשיאה השנוי במחלוקת של הרפובליקה רמזן קאדירוב, שהגיע למפגן כוח וצילום כוכב ליברפול והנבחרת המצרית מוחמד סלאח

מוחמד סלאח בנבחרת מצרים ונשיא צ'צניה רמזאן קדרוב (צילום:AP Photo).
מוחמד סלאח בנבחרת מצרים ונשיא צ'צניה רמזאן קדרוב (צילום:AP Photo).
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

ארגוני זכויות אדם זועמים על החלטת התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א לאפשר לנבחרת מצרים להשתכן במהלך המונדיאל בעיר גרוזני בירת צ'צ'ניה זאת על רקע רקורד בעייתי שיש לאוטונומיה המוסלמית שהיא חלק מהרפובליקה הרוסית, בתחום זכויות האדם, ובפרט כלפי קהילת הלהט"ב המקומית.

הנבחרת המצרית שנחתה ביום ראשון בעיר התקבלה בברכה ובאהבה אדירה מצד תושבי הרפובליקה, מי שניצל עד תומו את הביקור של הנבחרת המצרית היה נשיא הרפובליקה רמזן קאדירוב שהגיע ביום ראשון בערב למתחם האימונים והצטלם ביחד עם כוכב קבוצת ליברפול והנבחרת המצרית מוחמד סלאח.

קאדירוב בן 41, הגיע לאיצטדיון בחליפת הטורקיז שלו, הוא עלה לכר הדשא וחיפש בעיניו את כוכב הנבחרת מוחמד סלאח. כאשר ראה שהחלוץ המצרי אינו מתאמן עם שאר הנבחרת, הלך הנשיא ביחד עם עוזריו להביא את הכוכב לצילום המשותף מתוך חדר ההלבשה של הנבחרת. הוא חזר במהרה, הפעם, עם הכלי המרכזי במסע התעמולה. קאדירוב עלה עם סלאח לפני כ-8,000 אוהדים, שניהם הצטלמו מול מצלמות הטלוויזיה ואפילו תופס הנשיא את זרועו של כוכב ליברפול והרים אותה בתנועת ניצחון משותפת.

קאדירוב עלה לשלטון בשנת 2007 לאחר צו נשיאותי של בן בריתו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. קאדירוב לחם כנגד השלטון הרוסי במהלך מלמחמת צ'צ'ניה הראשונה ובמהלך מלחמת צ'צ'ניה השניה עבר לצידו של פוטין כאחד ממנהגי המיליציות הפרו רוסיות, אשר הבטיחו את ניצחונה של רוסיה במלחמה מול המורדים הבדלנים. מאז שנבחר ע"י  פוטין, קאדירוב קידם את חוקי השריעה ופעילותו האלימה כלפי תושבי הרפובליקה הצליחו לשמור על האינטרס של פוטין כסמל לשלטונו החזק והיציב.

הבחירה של נבחרת מצרים במיקום השנוי במחלוקת הייתה חלק מתוך שימוש של הממשל הרוסי להעביר מסר לעולם המוסלמי, על האחדות שבין השלטון המוסלמי בצ'צ'ניה לשלטון המרכזי של פוטין והחיבור החשוב של מדיניות החוץ הרוסית עם העולם הערבי.

סאלח, חלוצה של נבחרת מצרים הוא אחד משחקני הכדורגל הטובים בעולם ודמות אהודה ברחבי העולם המוסלמי. השימוש הפוליטי בפופולריות הרבה לה זוכה החלוץ,  מדגישים את הלגיטימיות שניתן למעשיו האישור להתעללות של המשטר הצ'צ'ני בחלק מאזרחייה.

רמזן קאדירוב מנהיג צ'צניה (צילום: AP Photo/ Musa Sadulaayev).
רמזן קאדירוב מנהיג צ'צניה (צילום: AP Photo/ Musa Sadulaayev).

רייצ'ל דנבר סגנית מחלקת אירופה ומרכז אסיה בארגון " Human Rights Watch " אמרה בתגובה לצילום מעורר במחלוקת "זוהי הדרך של קדירוב לקדם את המטרות שלו ע"י אירוח הנבחרת.  הוא מתענג מאור הזרקורים בזמן שיש לו תפיסה חסרת רחמים באזרחי צ'צ'ניה. כאשר הוא מנסה למחוק כל סוג של פעילות פוליטית או זכויות אדם".

השלטונות בצ'צ'ניה הכחישו את ההאשמות, אותן כינו "חסרות כל בסיס": "המסקנות האלה אינן מבוססות על שום דבר, הן אינן מבוססות על המצב האמיתי של הרפובליקה הצ'צ'נית" אמר דובר של ממשלת צ'צ'ניה, אלבי קארימוב, לסוכנות הידיעות רויטרס, "אני יכול להבטיח שהרפובליקה הצ'צ'נית היא מקום ראוי יותר מכל המקומות שבהם גביעי העולם נערכו עד היום".

ההחלטה להתמקם דווקא בגרוזני, לא רק שנויה במחלוקת מבחינה פוליטית, אלא נחשבת גם להחלטה אסטרטגית לא טובה מבחינת המצרים, שייאלצו לטוס לכל המשחקים בבית המוקדם מול סעודיה, רוסיה וארגוואי. גרוזני מרוחקת 1,800 ק"מ מהמגרש בו ייערך משחק הבכורה שלה ביקטרינבורג שנמצאת בהרי אורל; ו-2,500 ק"מ מסנט פטרסבורג, בה תפגוש את רוסיה; ו-812 ק"מ מוולגראד בה תסיים את שלב הבתים מול סעודיה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!