דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אנרגיה

משק החשמל / חברת החשמל תיאבק על תעריף הגז כבר ב-2019, משרד האנרגיה לא יגבה אותה

בדיון של הוועדה לביקורת המדינה, אמר יו"ר החברה כי אם יזמי הגז לא יסכימו לדון בתעריף יפנה לבוררות | מנכ"ל משרד האנרגיה טען דווקא כי יש לחכות ל-2021, וציין כהישג את העובדה שהיצרנים הפרטיים נהנים מהנחות בתעריף

מחיר הגז ומחיר החשמל (צילום: פלאש90, אידאה)
מחיר הגז ומחיר החשמל (צילום: פלאש90, אידאה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל תיאבק להוריד את המחיר אותו היא משלמת עבור גז טבעי כבר ב-2019, זאת למרות שהחוזה עליו היא חתומה מול מונופול תמר מאפשר משא ומתן על התעריף רק ב-2021, כך הודיע אתמול (שני) יו"ר החברה יפתח רון-טל, במהלך דיון של הוועדה לביקורת המדינה בנושא. המדינה לא מגבה את תביעת חברת החשמל, שהועלתה במהלך דיון שקיימה אתמול (שני) הוועדה לביקורת המדינה, ומנכ"ל משרד האנרגיה אף טען שהוא רואה הישג בכך שההטבות במחירי הגז מגיעות דווקא ליצרני החשמל הפרטיים. את המחיר, כרגיל, ישלם הציבור.

הוועדה התכנסה היום לדון בממצאי דו"ח מבקר המדינה, שמצא עלויות עודפות של שמונה מיליארד שקלים בחוזה בין מונופול הגז "תמר" לבין חברת החשמל, שנחתם ב-2013 לתקופה של 15 שנה. נסיבות חתימת החוזה היו לחוצות, שכן שאותה עת שהמדינה שרפה דלקים יקרים הרבה יותר וגם מזהמים הרבה יותר מגז טבעי, אחרי הפסקת אספקת הגז ממצרים ב-2012. כך, המעבר לגז ממאגר תמר חסכה 18.7 מיליארד שקלים בשנה וחצי בלבד, לעומת העלות החלופית. לטענת מבקר המדינה, נציגי המדינה התרשלו בכך שאפשרו ליזמי הגז לנצל מעמדם במונופול ואת המצוקה של חברת החשמל כדי להשיג חוזה במחיר מופרז.

במהלך הדיון אתמול הסביר רון-טל את הרציונל של חברת החשמל בחתימה על החוזה בכך ש"חברת החשמל היא ספק שירות חיוני. אין אזרח אחד שחושב 'האם יידלק האור?' כשהוא לוחץ על המתג. איכות האספקה היא חובה. גם בנסיבות חתימת ההסכם הזה עמדה המטרה להבטיח לפני כל דבר אחר שתמשיך אספקת החשמל למדינת ישראל. זה לא המצב בצד השני (בעלי מאגר תמר, א.ר.). במקרה הכי גרוע, הוא לא היה מפתח את המאגר הזה".

על הביקורת שמוטחת בהסכם, אמר כי "יש כאן חוכמה בדיעבד. מדינת ישראל ללא חשמל לשעה אחת זה מחדל המחדלים. אנחנו לא מספיק סבלניים בנושא הזה, ואולי טוב שכך. זו העדיפות העליונה ואנחנו עושים את זה לא רע".

לצד זאת, הסביר רון טל כי לנוכח המחיר הגבוה שהחברה משלמת כיום – כ-6 דולר ליחידת אנרגיה, בזמן שיצרנים פרטיים משלמים 4.7 דולר ואף פחות מכך בחוזים עתידיים עם מאגר "כריש" – החברה מעוניינת להוזיל את מחיר הבסיס, בניגוד לחוזה המאפשר לדון בתעריף רק ב-2021. "אנחנו נקדים את החלון ל-2019", אמר רון-טל, והסביר כי אם יזמי הגז לא יסכימו, חברת החשמל תפנה לבוררות בנושא, בטענה לחוסר הגינות מצד היזמים.

הערתו לגבי הבוררות העלתה חיוכים על פני חברי הכנסת, שכן חברת החשמל כבר זכתה בבוררות בינלאומית בסכום של 1.8 מיליארד דולר, כפיצוי על הפסקת הזרמת הגז ממצרים, אך הכספים לא שולמו ואין תאריך יעד ברור לגבייתם.

המדינה עקבית בתמיכתה ביזמים פרטיים

מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי הסביר כי לדעתו המחדל בחוזה הגז הוא זעיר, ולא מאוד חשוב. "הדבר היחיד שעומד לנגד עינינו זה טובת הציבור הרחב, פיתוח המשק, המחירים, היתירות" טען, "ההנחות שהנחנו לפני מספר שנים מתממשות. תכנית הפיתוח של 'כריש-תנין' היא הכפלה של התכנית הקודמת ויש להם חיפושים נוספים. יש שחקן נוסף. הם הביאו רמת מחירים חדשה. התחרות לא נגמרה, אלא רק החלה. יש הוזלה של עשרות אחוזים בהיקפים של הצריכה של חברת חשמל. אם לא תהיה תחרות, המדיניות צריכה להשתנות, אבל המציאות בכיוון של תחרות".

רון-טל  הסביר כי גם החוזה של חברת החשמל מאפשר לה לרכוש גז גם מ"לוויתן" או מ"כריש", אך לא פירט כיצד זה יתאפשר. הביקוש לגז בחברה צפוי לרדת בעקבות מכירת תחנות הכוח, שמחייבת הרפורמה במשק החשמל, והתחייבות החברה לרכש מינימלי (TOP) מ"תמר" עלולה להקשות על מימוש הסדר תחרותי לגבי רכש הגז של חברת החשמל.

אדירי הודה כי בהסכם היו עלויות עודפות, אך בהיקף נמוך מאוד מזה שהעריך המבקר, ועומד על מאות מליוני דולרים בלבד, ולא שני מיליארד, וגם הם לדעתו הם ניתנים לתיקון. בהתייחס למועד התיקון, סתר את דברי רון-טל לגבי שנת 2019 ואמר כי "מה שחשוב לנו זה שהמחירים היותר זולים יבואו לידי ביטוי בפתיחת הסכם חברת חשמל. מסחרית זה לא אפשרי לפני כן", כלומר בשנת 2021, כפי שכתוב בחוזה.

אדירי חשף פרט מעניין נוסף: "כל היצרנים הפרטיים חתמו על הסכמים עם 'כריש-תנין' בזכות אופציית היציאה מהחוזים עם נובל אנרג'י". בכך, הדגיש אדירי כי ההקלות עליהן נאבקה הממשלה, הן אלו שמתועלות ליצרנים הפרטיים, ואילו היא מקפידה לגבות את יזמי הגז בשאיפה שלא לפתוח את החוזה המשמעותי, ארוך הטווח והיקר יותר של חברת החשמל.

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס כינתה את מדיניות זו "כשל שוק לא מטופל". "המחיר בשוק המקומי לא משפיע על הכדאיות של היזמים" הסבירה, "אם חברה רוצה לפתח מאגר כזה היא מסתכלת על המחיר בעולם, לא בישראל. תשנו את הנחות היסוד מעוותות".

לוי-אבקסיס התייחסה לביקוש בישראל, שאינו משמעותי דיו ביחס לגודל המאגרים, ורובו כבר "נעול" בחוזים, כך שהביקוש שיתווסף לגז בעתיד קטן עוד יותר.

אדירי ניסה לטעון שכניסת חברת אנרג'יאן  היוונית לחיפוש גז, היא הישג של מדיניות הממשלה לקידום התחרות. אך מאמצי המדינה לעודד יזמים לקדוח במים הכלכליים של ישראל למעשה נכשלו. אנרג'יאן תקדח בסמוך לשטח הרישיון שכבר מצאה בו גז, ומלבדה רק חברה אחת ביקשה רישיון לחיפושים. לטענת אנשי "מאבק הגז", ההגנה שהעניקה המדינה למונופול הגז "תמר", היא זו שמרחיקה יזמים מחיפושים בישראל, כי גם אם יימצא גז, יהיה קשה למצוא למי למכור אותו, כשהשוק הישראלי הקרוב "נעול". סיבה נוספת לקושי, לא פחות משמעותית, היא הירידה הממושכת במחירי הגז הטבעי בשוק העולמי.

ללא חשיבות מעשית

יו"ר הועדה, ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה לסיכום הדיון כי "מעבר לכל חטאי העבר, יוצאים מכאן שני דברים חשובים מאוד: העמידה של יו"ר חברת החשמל שהחוזים לא רק שייפתחו ב-2021 ו-2024 אלא שיש תביעה לפתוח אותם ב-2019 והליכה לבוררות אם חברות הגז יסרבו, למרות שעלו כאן חלופות יותר מהירות".

בפנייה אל רון-טל אמרה יחימוביץ' כי "בסופו של יום, החיסכון – אם תצלח תכניתך – לא ילך למימון רפורמה, אלא יושב לכיסו של הציבור באופן ישיר".

הדברים שאמר אתמול רון-טל הם דברים שהוא חוזר עליהם בכל הזדמנות, כבר מספר חודשים ואין בהם חידוש. הדיון בוועדה לביקורת המדינה הוא לא זירת קבלת החלטות במשק הגז, ואין לו כנראה שום משמעות מעשית. עם זאת, הוא חשף שוב את התמיכה העקבית של המדינה ביזמים פרטיים – הן בתחום הגז והן בתחום ייצור החשמל, בזמן שיחסה לחברת החשמל (הן כרוכשת גז והן כיצרנית) אמביוולנטי.

היום (שלישי) בצהריים יקיים משרד האנרגיה תדריך לעיתונאים ובו התייחסות להמלצות הצוות המקצועי לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל. צוות זה הוא תולדה של מתווה הגז, המחייב לבחון את מדיניות הממשלה כל כמה שנים.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!