דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
פרשת המסרונים

משפט / בעקבות "פרשת המסרונים": הנשיאה חיות פרסמה נוהל חדש ליחסי שופטים-תביעה

הנוהל, שנכתב בעקבות הפרשה שבמרכזה השופטת רונית פוזננסקי-כץ ותובע רשות ניירות הערך, עו"ד ערן שחם שביט | מטרת הנוהל החדש: הסדרת ממשק העבודה בין השופטים עם גורמי חקירה בהליכים בהם טרם הוגש כתב אישום, וזאת בין היתר כדי "למנוע פגיעה באמון הציבור במערכת בתי המשפט"

בית משפט השלום בתל-אביב (צילום ארכיון: נתי שוחט).
בית משפט השלום בתל-אביב (צילום ארכיון: נתי שוחט).
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, פרסמה היום (ראשון) נוהל חדש הנוגע ליחסים בין שופטים ובין גורמי תביעה וחקירה. הנוהל פורסם על רקע "פרשת המסרונים" במרכזה עמדה השופטת רונית פוזננסקי-כץ מבית המשפט השלום בת"א, ותובע רשות ניירות הערך, עו"ד ערן שחם שביט. כזכור, במהלך המעצרים שבוצעו בחקירת תיק 4000, נחשפו מסרונים בעלי אופי בעייתי בין השניים, שהובילו להחלטת חיות למנות צוות בדיקה בנושא היחסים בין שופטים וגורמי תביעה.

קשריהם של פוזננסקי-כץ ושחם-שביט נבדקו גם על ידי נציב תלונות הציבור על שופטים, השופט בדימוס דוד רוזן. בדיקתו של רוזן העלתה כי הקשר בין השניים, שהחל בתיאומים לוגיסטיים אודות תיק 4000, "התדרדר חיש קל לכלל דיאלוג פסול"', וכי בין השניים התפתחה "קרבת יתר פסולה".

אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (יונתן זינדל פלאש90)
אסתר חיות, נשיאת בית המשפט העליון (יונתן זינדל פלאש90)

מטרת הנוהל היא הסדרת ממשק העבודה של השופטים ושל עובדי מזכירות בתי המשפט עם גורמי החקירה והתביעה, בהליכים פליליים שטרם הוגש בהם כתב אישום, ואת אופן תיעודו של ממשק עבודה זה. זאת, על פי הנוהל, כדי "לשמור על תקינות ההליך השיפוטי, על השוויון בין בעלי הדין, וכדי למנוע פגיעה במראית פני הצדק ובאמון הציבור במערכת בתי המשפט".

הנוהל פותח בקביעה כי ממשק העבודה בין שופט לגורמי החקירה והתביעה ייעשה באמצעות מזכירות בית המשפט ויתועד בתיק בית המשפט. עוד נקבע כי הקשר בין השופט ובין גורמי החקירה והתביעה יתקיים אך ורק במהלך הדיון המתקיים בפניו בבקשה והשופט יימנע מכל קשר ישיר או בלתי-פורמאלי אחר עמם.

גם המשך הנוהל מתייחס להתנהלויות שצוינו לרעה בפרשת פוזננסקי-כץ: הנוהל קובע כי בקשות מעצר ובקשות למתן צווים יוגשו בשעות העבודה הרגילות למזכירות בית המשפט בלבד, וכי לא תתאפשר הגשת בקשות באופן ישיר לשופט או למי מאנשי לשכתו, בלשכתו או באולמו. עוד נקבע כי כל הגשת בקשה תתועד במקביל להגשתה במערכת "נט המשפט".

באשר לקביעת השופט שידון בתיק חקירה מסוים, קובע הנוהל כי בכל בית משפט שבו נדונות בקשות מעצר או בקשות למתן צווים ייקבעו נשיא בית המשפט או סגניו את מי שידון בהן, בהתאם לחוק בתי המשפט. בקביעה זו יהיה רשאי הנשיא או סגנו לקחת בחשבון, בין היתר, את מורכבות התיק ולשקול את המשך הטיפול בו על ידי אותו שופט שהחל לטפל בו.

השופטת רונית פוזננסקי-כץ (צילום: אתר בתי המשפט).
השופטת רונית פוזננסקי-כץ (צילום: אתר בתי המשפט).

באשר להצגת חומר חקירה בפני השופט, הנוהל קובע כי חומר החקירה יוצג לשופט במהלך הדיון באולם בית המשפט, בין אם בדיון המתקיים במעמד כל הצדדים ובין בדיון המתקיים במעמד צד אחד. ככל שהדבר נדרש, יפסיק השופט את הדיון ויעיין בחומר החקירה בלשכתו ללא נוכחות מי מהצדדים.

עם זאת, נקבע כי בתיקי חקירה רחבי היקף, ועל פי בקשה מנומקת שתוגש לבית המשפט בעניין זה, רשאי בית המשפט להתיר לנציג היחידה החוקרת להגיש את חומר החקירה מראש באמצעות מזכירות בית המשפט.

עוד נקבע כי השופט או אנשי לשכתו לא יקיימו כל קשר ישיר מול נציג היחידה החוקרת לעניין קבלת חומר החקירה.

באשר לניהול דיונים המתקיימים בבית המשפט, נקבע כי דיון בבקשות מעצר ובבקשות למתן צווים ייעשה באולם בית המשפט, גם כאשר הדיון מתקיים במעמד צד אחד. במקרים חריגים, ביניהם דיונים הנדרשים להתקיים מעבר לשעות הפעילות הרגילות של בתי המשפט, ניתן יהיה לדון בבקשה מחוץ לכותלי בית המשפט.

בנוסף, מציין הנוהל כי במקרים חריגים ויוצאי דופן בהם מתקיים צורך מיוחד, רשאים נשיא בית המשפט או אחד מסגניו לאשר קיום דיון במעמד צד אחד בלשכת השופט. גם במקרה כזה, ינוהל פרוטוקול בדיון שיתקיים, ויצוין בו כי הדיון התקיים בלשכת השופט.

גם בנוגע למתן החלטות בתיק, נקבע כי החלטה בבקשת מעצר, לרבות החלטה על דחיית הבקשה, תינתן במערכת "נט המשפט" בהחלטה עצמאית, וזאת למעט במקרים חריגים.

"אני מודה לחברי צוות הבדיקה על המלצותיהם" אמרה חיות עם פרסום הדו"ח. "ניתנה לנו כמערכת הזדמנות ליתן מענה הולם בשקיפות ובמקצועיות לכל ליקוי מערכתי. הוראת הנוהל תיצור אחידות בטיפול בבקשות בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, תסייע להסדיר את ממשקי העבודה בין שופטים ובין גורמי התביעה והחקירה ותחזק את אמון הציבור במערכת".

משרת המשפטים, איילת שקד נמסר: "אדם מהיישוב הנלקח למעצר מאבד את עולמו ברגע. לכל אדם עומדת חזקת החפות, ואל לו לאף אחד להקל בה ראש. היעדר מצג של נייטרליות בניהול המשפט, ואף למראית עין בלבד, מהווה פגיעה קשה בתחושת הצדק. לאחרונה הודעתי על רפורמת ההליך ההוגן, במסגרתה אפעל לביצור זכויות החשודים בישראל. אני בטוחה שנוהל הנשיאה יישם את המלצות צוות השופט אלרון בנושא מערכת היחסים בין נציגי התביעה לשופטים באופן מיטבי, ורואה בו חלק בלתי נפרד מהמהלך. רק שמירה דווקנית על זכויות החשודים תשמור על חירותם".

מלשכת עורכי הדין נמסר כי "לשכת עורכי הדין מברכת על הוראת הנוהל החדשה של נשיאת בית המשפט העליון. תכליתו של נוהל זה היא לוודא שלא תתרחשנה תקלות מצערות מסוג אלה שהתוודענו אליהן לאחרונה. נהלים אלה מחדדים את ההתנהלות המקצועית המתבקשת בין גורמי התביעה והאכיפה כמו גם סניגורים לבין גורמי המשפט היושבים בדין ותכליתם לגרום לכך שלא תהיה תחושה של אפליה או משוא פנים למי מהצדדים או כל קשר שיש בו כדי לעורר תחושה של הליך משפטי בלתי תקין ו/או בלתי שקוף. חשוב שבכל בתי המשפט בארץ יהיה נוהל אחיד שכן עד להתקנת נוהל זה נחשפנו לנהלי עבודה שהשתנו מבית משפט למשנהו, תופעה זו אינה רצויה וטוב שתסתיים. אנו מאמינים שעם כניסתו לתוקף של נוהל הנשיאה ייגבר האמון בהליכים המשפטיים המתנהלים בבתי המשפט".

מהסניגוריה הציבורית נמסר: "הסניגוריה הציבורית מברכת על הנוהל החשוב שפורסם היום על ידי הנהלת בתי המשפט. הנוהל קובע כללים חשובים שנועדו להבטיח שלא תיווצר תקשורת לא ראויה בין השופטים לבין רשויות התביעה, והוא יתרום להגינות הליך המעצר, שיש בו פוטנציאל מובנה לפגיעה חמורה בזכויות היסוד של החשודים. הסניגוריה הציבורית בירכה על הקמת צוות הבדיקה על ידי הנשיאה חיות, ועל הבחינה המעמיקה שהתאפשרה במסגרתו. הסניגוריה הביעה עמדתה בכתב ואף הופיעה בפני הצוות, וניכר שעמדתה והנתונים שהוצגו על ידה, השפיעו על המסקנות הסופיות, באופן שיאפשר תיקון ליקויים הקיימים כיום בהליך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!