דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מחאה בזמן המונדיאל / ברוסיה רוצים להעלות את גיל הפרישה ל-65, כשתוחלת החיים היא 66

מהלך העלאת גיל הפרישה מתרחש בזמן המונדיאל וזוכה להתנגדות בקרב הרוסים | "מדבדב ופוטין אשר מעלים את גיל הפרישה הם פושעים לכל דבר ועניין, זה פשוט שוד של עשרות מיליוני אנשים בתחפושת של 'רפורמות נחוצות'", אמר הפעיל החברתי אלכסיי נבאלניי

פנסיונרים רוסים צופים בנאום של פוטין בטלוויזיה. ארכיון (AP Photo/Musa Sadulayev)
פנסיונרים רוסים צופים בנאום של פוטין בטלוויזיה. ארכיון (AP Photo/Musa Sadulayev)
דוד טברסקי

אלפים מפגינים בימים האחרונים בכל רחבי רוסיה נגד מהלך העלאת גיל הפרישה, מהלך שעובר בימים אלו, בחסות טירוף המונדיאל, בפרלמנט הרוסי. "בוא נגיד את זה בכנות, מדבדב ופוטין אשר מעלים את גיל הפרישה הם פושעים לכל דבר ועניין, זה פשוט שוד של עשרות מיליוני אנשים בתחפושת של 'רפורמות נחוצות'", אמר הפעיל החברתי אלכסיי נבאלניי.

ממשלת רוסיה והעומדים בראשה, נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וראש הממשלה דמיטרי מדבדב, הודיעו ערב תחילת משחקי גביע העולם על החלת מהלך הדרגתי, שיימשך עד שנת 2034, בו יעלו דרסטית גילאי הפרישה של גברים ונשים ברוסיה. על הפרק עומד העלאת גיל הפרישה לנשים מ-55 ל-63 ולגברים מ-60 ל-65. לעין המערבית נראה שמדובר בגילאים צעירים יחסית, אך גיל התמותה הממוצע ברוסיה עומד היום על כ-66 שנים, מה שאומר שבפועל רבים מהגברים העובדים לא יזכו להנות כלל מפנסיה. הפנסיה הממוצעת ברוסיה עומדת על כ 14 אלף רובל ( 168 יורו).

את ההפגנות מובילים מספר איגודי עובדים, סניפים מקומיים של מפלגות אופוזיציה, ארגוני פנסיונרים ופעילים חברתיים, בינהם הפעיל החברתי , אלכסיי נבאלניי, הכריזו על הגזרות הללו כדרקוניות. ממשלת רוסיה אסרה על הפגנות בתחום הערים בהן מתקיימים משחקי המונדיאל, כך שאת רוב ההפגנות אירחו ערי המזרח הרחוק וסיביר. בעיר התעשייתית אומסק שבסיביר, הפגינו כ-4,500 פעילים אופוזציונרים. הפגנות גדולות התרחשו גם בערים היותר עניות, המזוהות עם משרות בתעשייה הכבדה או התעשייה הפטרוכימית של רוסיה. הטענות של המוחים נוגעות בעיקר לתזמון בו הממשלה בחרה להציג את התוכנית, ערב תחילת משחקי המונדיאל ברוסיה, כאשר רוב התקשורת ודעת הקהל מרוכזות במשחקים.

ההנגאובר

טענת הממשלה כנגד ההפגנות, שכלל אינן מסוקרות בטלוויזיה הממשלתית או המסחרית (שנמצאת בבעלות אוליגרכים המקורבים לשלטון), היא שגילאי הפרישה הם 'הנגאובר' מימי ברה"מ. אך מדדי איכות ואורח החיים ברוסיה מראים על שלא הייתה כמעט כלל עלייה בתוחלת החיים, בעיקר בקרב גברים, ב-26 השנים האחרונות מאז פירוק ברה"מ.

ע"פ הפיננשאל טיימס, סקר שנעשה ע"י חברת סוקרים הנחשבת כנאמנה לקרמלין, הראה שכ-80 אחוז מהציבור מתנגדים למהלך ואחזוי הפופולאריות הגבוהים של הנשיא פוטין צנחו תוך עשרה ימים מ-78 אחוזים ל-64 אחוזים. את ההתנגדות הרחבה בחברה הרוסית להעלאת גיל הפרישה ניתן להסביר בין היתר ע"י הנתונים המראים תמונת מצב של שוק תעסוקתי בו עם הגיל, המשכורת הממוצעת של העובדים והעובדות צונחת, ועל כן רבים יוצאים לעבוד גם אחרי גיל הפרישה הפנסיוני, רק כדי לשרוד את החודש.

"אנחנו מדינה עשירה מאוד, לאן הולך כל הכסף מהנפט, הגז והזהב", תהתה חברת המפלגה האופוזציונרית השמאל-מרכזית 'רוסיה צודקת', ילנה סבאשינקובה בראיון לפיננשאל טיימס. "משאבי הטבע שלנו צריכים להיות מולאמים, והרווחים מהם צריכים להתחלק בין האזרחים"

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!