דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מאבק השוטרים

הכחולים לא מוותרים / פעילי מאבק השוטרים קוראים לשוטרים להתאגד - על אף האיסור בחוק

לאחר 12 שנות מאבק לקבלת תוספת שכר שנמנעה מהם, הפגינו גימלאי המשטרה והשב"ס מול המטה הארצי וקראו לשוטרים להצטרף לארגון שהקימו | עופר אשקורי, שוטר בגימלאות: "מי שמתגייס למשטרה אינו מקבל את הגב, הכבוד, התנאים והשכר"

הפגנת ועד השוטרים הסוהרים והגמלאים מול המטא"ר בירושלים (באדיבות הארגון)
הפגנת ועד השוטרים הסוהרים והגמלאים מול המטא"ר בירושלים (באדיבות הארגון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

המחאה להשבת תוספות השכר שנמנעו מזה 12 שנים מהשוטרים והסוהרים עולה שלב: פעילי ארגון 'הועד של השוטרים, הסוהרים והגימלאים' החלו בקריאה למשרתים פעילים להצטרף לארגון, וזאת בניגוד לחוק הקובע כי על השוטרים חל איסור להתאגד. כ-20 מפעילי הארגון, שהוקם לפני כשנה במסגרת מאבק על זכות ההתארגנות ועל תנאי השוטרים, הפגינו הבוקר (שני) מול המטה הארצי של המשטרה בשכונת שייח ג'ראח בירושלים.

"אנחנו מחדשים את ההפגנות, ומפגינים דווקא מול משטרת ישראל" אמר לדבר ראשון עופר אשקורי, גימלאי משטרה ממובילי הקבוצה. "מתחילים מהמטה הארצי, ונמשיך גם ללשכות הגיוס. נשכנע את הציבור שלא להתגייס למשטרה – לא כי יש לנו משהו נגדה, אלא מהסיבה היחידה שמי שמתגייס למשטרה אינו מקבל את הגב, הכבוד, התנאים והשכר, ועל אחת כמה וכמה כשהוא מגיע לגמלאות. אנחנו צריכים להביא לציבור את האמת הקשה הזו" .

הפגנת ועד השוטרים הסוהרים והגמלאים מול המטא"ר בירושלים (באדיבות הארגון)
הפגנת ועד השוטרים הסוהרים והגמלאים מול המטא"ר בירושלים (באדיבות הארגון)

אושרה אסף, פעילה ותיקה לזכויות שוטרים ומיוזמות ההתארגנות, הוסיפה כי "אני הולכת לצרף שוטרים פעילים. אני מתכוונת ללכת פעמיים בשבוע, בכל שבוע, בכל פעם לתחנה אחרת, וקוראת לשוטרים להצטרף אלינו", אמרה, "בעצם – אני עוברת על החוק. אבל רק ככה בסופו של דבר נקבל את הכסף שלנו. מבחינתנו גם שביתת רעב עומדת על הפרק במידת הצורך, אבל אנחנו שומרים את הכלי הזה להמשך המאבק".

"אנחנו יוצאים נגד המשטרה, שאנחנו מרגישים שאינה עושה די ואינה נלחמת עבור השוטרים", הוסיף אשקורי. "אנחנו רוצים להביא את הנושא הזה לתודעה הציבורית, וגם למשרתים בארגון ולגמלאים. אנחנו חושבים שהמשטרה יכולים לעשות הרבה יותר ואינה עושה. קראנו שוב למפכ"ל שהציג עצמו כ'הוועד של השוטרים', שאם המשטרה אינה מתנהלת כוועד אמיתי, שיכריזו על האפשרות להקמת ועד אמיתי ויציג לשוטרי משטרת ישראל. השוטרים מכניסים לקופת האוצר כ-5 מיליארד שקלים בדו"חות תנועה וחילוטים. קראנו היום לשוטרים להפסיק להטיל דוחו"ת תנועה. אם האוצר חייב לנו כסף, אל תכניסו עוד כסף לקופת האוצר". בעבר נעל הארגון את שעריהן של תחנות משטרה במסגרת מחאותיו.

הפגנת ועד השוטרים הסוהרים והגמלאים מול המטא"ר בירושלים (באדיבות הארגון)
הפגנת ועד השוטרים הסוהרים והגמלאים מול המטא"ר בירושלים (באדיבות הארגון)

בשנת 1979 סיכלה המדינה ניסיון של השוטרים להקים ארגון ואסרה על התארגנותם בחוק. במקביל נקבע בהחלטת ממשלה מנגנון מאזן, המחייב את השוואת שכר השוטרים והסוהרים למשרתי הקבע בצה"ל. אלא שמאז שנת 2006 מקבלים חיילי הקבע וגמלאי צהל" תוספת בסך כ-7% לשכרם – שאינה ניתנת לשוטרים, לסוהרים, וכן לאנשי השב"כ, המוסד ומשמר הכנסת שגם שכרם מוצמד לאנשי הקבע. לאחר הליך משפטי שנמשך כעשור קבע בית הדין האזורי לעבודה בת"א כי השוטרים והסוהרים זכאים לתוספת, אך המדינה ערערה והנושא תלוי ועומד בבית הדין הארצי לעבודה. אולם בעוד שההליך המשפטי מתעכב, נראה שהשטח מאבד סבלנות.

רק לאחרונה פנה השר לביטחון פנים גלעד ארדן לשר האוצר משה כחלון בבקשה לוותר על ההליך המשפטי, ולהביא לתשלום התוספת והחוב שנצבר לשוטרים מזה 12 שנים, המוערך בין 5-7 מיליארדי שקלים. בעבר התבטא הממונה הקודם על השכר ערן יעקב ואמר כי הוא סבור שיש לבחון מחדש את הצמדת שכר השוטרים לשכר חיילי הקבע – אך הבהיר כי איננו סבור כי יש לבחון מחדש גם את האיסור החל עליהם להתאגד ולהקים ועד עובדים.

במדינות רבות בעולם קיימים ארגוני שוטרים, אולם ברבות מהן זכות השביתה שלהם מוגבלת, ובחלקן ישנן גם הגבלות על זכות ההתארגנות. ב-2009 הפיקה הלשכה המשפטית בהסתדרות חוות דעת לבקשתו של יו"ר ההסתדרות דאז עופר עיני, על פיה יש מקום לבחון מחדש בהתאם לשינויים החוקתיים שחלו בישראל – חקיקת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, ואישורן של אמנות בינלאומיות הנוגעות לזכות ההתארגנות, את חוקתיות האיסור על השוטרים והסוהרים להתאגד.

תגובת המשטרה טרם נמסרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!