דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מדיני

סערת החוק הפולני / ישראל מחתה בפני פולין על פרסום ההצהרה המשותפת בעיתונות הישראלית

ביום חמישי האחרון פרסמה הממשלה הפולנית מודעות בהן נוסח ההצהרה בעניין החוק הפולני | במשרד החוץ מחו על עצם הפרסום, שנעשה ללא הסכמת ישראל וכלל אי דיוקים לשוניים, אך נמנעו מלמחות על מהות ההצהרה

מחאה נגד החוק הפולני, פברואר 2018 (תומר ניוברג/פלאש90)
מחאה נגד החוק הפולני, פברואר 2018 (תומר ניוברג/פלאש90)
שי ניר

ישראל הביעה מחאה בפני ממשלת פולין על הקמפיין במסגרתו פורסמו בעיתונות הישראלית מודעות ענק עם תרגום לעברית של  ההצהרה המשותפת לישראל ופולין בעניין חוק השואה.

בפניית משרד החוץ לממשלה הפולנית הובהר כי כי בישראל לא אהבו את מה שפורסם והביעו מורת רוח כי ההצהרה פורסמה, שלא על פי סיכום, לתקשורת הישראלית וכי בנוסף היו אי דיוקים בגרסה העברית שפורסמה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בקריה על החוק הפולני – מימין ד״ר יוסף צחנובר ופרופ יעקב נגל (צילום: חיים צח / לע״מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה בקריה על החוק הפולני – מימין ד״ר יוסף צחנובר ופרופ יעקב נגל (צילום: חיים צח / לע״מ)

ביום חמישי שעבר התפרסמה בעיתונים מודעה בשמם של ראשי הממשלות – נתניהו ומטאוש מורבייצקי – כעשרה ימים לאחר שהפרלמנט בפולין אישר את תיקון חוק השואה. כזכור, לפני כחצי שנה עבר בפולין חוק על פי מי שמאשים את הפולנים באחריות לשואה יכול להישלח לעונש של עד שלוש שנות מאסר. החוק תוקן ביוני האחרון, כך שהאיום הפלילי נמחק. סעיף אחד בהודעה העמיד את הסבל של העם היהודי בשורה מקבילה לסבלו של העם הפולני מ"אנטי-פולניזם", וסעיף אחר הסיר את אחריותם של הפולנים למעשי משתפי הפעולה עם הנאצים.

גורם מדיני בכיר אמר לחדשות 10 המסר שהעבירה ישראל היה כי "הקמפיין הפולני מהווה הפרה של רוח ההבנות בין הצדדים", וכי "ממשלת פולין עשתה יחסי ציבור ממהלך מדיני שנועד לפתור את המשבר בין המדינות". עוד ציין, כי קמפיין המודעות בעיתונות הישראלית הוא שיצר את המשבר המחודש סביב ההבנות בין הצדדים, והוא שגרם ל"יד ושם" לפרסם את ההודעה החריפה נגד ההצהרה המשותפת של נתניהו וראש ממשלת פולין.

דובר משרד החוץ עמנואל נחשון אישר את הדיווח, והבהיר כי "המחאה לא הייתה על עצם פרסום המודעות, אלא על העובדה שלא היה איתנו תיאום ובעיקר על שיבושי הלשון שגרמו לאי דיוקים בתרגום לעברית".

ההצהרה המשותפת לשתי הממשלות באה אחרי שבחודשים האחרונים פעלו צוותים ישראלים ופולנים במשותף כדי להגיע להבנה בנוגע לחוק. ממשלת פולין אכן ביטלה את הסעיף שמאפשר הפללה של מי שיאשים את פולין בשיתוף פעולה, עם זאת ההצהרה מכילה הכרה ישראלית בכך שאין לראות בפולנים אשמים בפשעים נגד העם היהודי בזמן השואה. "אנחנו לא מסכימים למעשים המייחסים לפולים או לכל העם הפולני אשמה בגין מעשי הזוועה שבוצעו על ידי הנאצים", נכתב בהצהרה.

אחרי פרסום המודעה מטעם ממשלת פולין, פרסמו היסטוריונים הבכירים של "יד ושם" הודעה על פי הצהרת ממשלת ישראל ופולין מכילה "עיוותים היסטוריים", והזהירו מפני תביעות אזרחיות מטעמם של ארגונים פולנים שיטענו כי חקר ההיסטוריה יפגע בשמה הטוב של פולין.

נאמר כי לאחר שממשלת פולין הודיעה שהיא תתקן את החוק, היו להם תקווות "כי מדובר בהתפתחות חיובית וצעד בכיון הנכון", אך לטענתם שנוסח ההצהרה מגבה את הנרטיב אשר הופרך במחקרים והוא שממשלת פולין בגולה וזרועותיה המחתרתיות פעלו באופן מתמיד, בפולין הכבושה ומחוצה לה, בנסיון למנוע את השמדת יהודי פולין ושבמסגרת זו הם יצרו מנגנון של עזרה וסיוע שיטתיים לעם היהודי, ואף פעלו באופן תקיף כלפי פולנים שהסגירו יהודים. לדברי יד ושם, "התיעוד הקיים, כמו גם המחקר ההיסטורי בן עשרות השנים מצייר תמונה שונה לחלוטין: ממשלת פולין בגולה, שמושבה היה בלונדון, כמו גם ה"דלגטורה" (Delegatura – מיופה הכוח של ממשלה זו בפולין הכבושה) לא פעלו באופן נחרץ לאורך ימי המלחמה למען אזרחיה היהודיים של פולין. חלקים ניכרים של המחתרות הפולניות לא רק שלא סייעו ליהודים, אלא אף היו מעורבים לא פעם באופן פעיל ברדיפתם".

עוד טענו ההיסטוריונים כי "ההצהרה אף מנתקת, באופן פסול, את אסונם של היהודים מההקשר ההיסטורי הקונקרטי ומהמציאות שהתקיימה בפולין הכבושה בימי המלחמה בטענה כי בתקופת המלחמה "אנשים מסוימים, ללא קשר למוצאם, דתם או השקפת עולמם, חשפו את הצד האפל ביותר שלהם". מעבר לרמיזה המקוממת כי גם יהודים ביטאו "את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו" הרי אלה ש"חשפו את הצד האפל ביותר שלהם בתקופה זו" – בהקשר של החוק הספציפי שעומד על הפרק, חוק המבקש להיאבק במאשימי "האומה הפולנית" – לא היו אנשים חסרי זהות. היו אלו פולנים אתניים קתולים, ששיתפו פעולה עם הכובש הגרמני השנוא עליהם ברדיפת אזרחיה היהודים של פולין.

"באופן דומה, אנו דוחים בתוקף את הניסיון להעמיד את תופעת האנטישמיות לצד האנטי-פולניות" הוסיפו, "חובה לשרש את המושג המטעה והמוטעה של 'מחנות השמדה פולניים'. אך כינוי תופעה זו כ'אנטי-פולניות' הוא אנכרוניסטי מהיסוד, ואין לו דבר במשותף עם האנטישמיות".

לשכת ראש הממשלה פרסמה הודעה מטעם הצוות הישראלי לשיחות עם פולין בהובלת יוסף צ'חנובר ויעקב נגל בעקבות הביקורת של אנשי יד ושם, שהדגישה את מעורבות המוסד בניסוח ההצהרה המשותפת. "ההיסטוריונית הראשית של 'יד ושם' פרופ' דינה פורת ליוותה את התהליך מראשיתו, ואמירות היסטוריות המופיעות בהצהרה אושרו על ידה. ההצהרה המשותפת שנחתמה ע"י ממשלת פולין, כוללת התייחסות מפורשת לכך שהיכולת לבצע מחקרים באופן חופשי נשמרה, וששום חוק לא מונע ולא ימנע זאת בעתיד", נמסר מהלשכה.

לביקורת של "יד ושם" הצטרפו גורמים מכל צדדי הקשת הפוליטית. שר החינוך, נפתלי בנט, טען כי "ההצהרה המשותפת בין ראש ממשלת ישראל לבין ראש ממשלת פולין בעניין אחריות פולנים בשואה היא חרפה, רוויית שקרים ועיוותים ומחללת את זכרם של יהודים רבים שנרצחו על ידי פולנים. ההצהרה מתארת פעולה שיטתית כביכול של ממשלת פולין הגולה והמחתרות הפולניות לעזרה ולסיוע לעם היהודי. תיאור זה אינו תואם את המציאות. הפעולות היו מועטות ולא מרכזיות".

חברת מפלגתו, שרת המשפטים איילת שקד צייצה ביום שישי האחרון כי "צריך לומר את האמת ההיסטורית ולא לעוות אותה: סיוע של פולנים ליהודים בתקופת השואה היה תופעה נדירה באופן יחסי ופגיעה בהם ואף רציחתם הייתה תופעה רווחת. אני מציעה לכולם לקרוא את המסמך שהוציא יד ושם על ההצהרה ולהבין כמה היא שגויה. אסור שמדינת ישראל תהיה חתומה על מסמך זה ולכן צריך לבטלו".

ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), התייחס גם הוא לנושא, ואמר כי "ההודעה שעליה חתם נתניהו עם ראש ממשלת פולין היא חרפה וביזוי שערורייתי של זכר הנספים, ועליו להודיע שהוא מבטל אותה לאלתר. 200 אלף יהודים נרצחו בשואה בידי פולנים ונתניהו חותם על הצהרה שמנקה את הפולנים ומבזה את זכר הנספים".

ח"כ ציפי לבני (המחנה הציוני) אמרה כי "החרפה שביצע נתניהו בזיכרון השואה על חשבון מדינת ישראל והעם היהודי כולו תיזכר לדיראון עולם. מי שמשתמש בשואה ללא הפסק – נתן תוקף מוסרי בשם העם היהודי לעיוות היסטורי מזעזע".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!