דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ועד משגיחי הכשרות

הפרדת משגיח-מושגח / מאמץ נוסף למניעת העסקתם של משגיחי הכשרות בחברות קבלן

הצוות מורכב מנציגי המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית ומשרד האוצר | החלטת הממשלה מהיום קובעת כי "בחינת אפשרויות העסקה אחרות, לרבות העסקה ישירה כעובדי המועצות הדתיות במשק כספי סגור או באמצעות תאגיד ממשלתי או עירוני"

ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בעקבות התערבותו של שר הפנים אריה דרעי, תבחן מחדש החלטת מועצת הרבנות הראשית מלפני כשבועיים לאפשר את הפיכתם של משגיחי הכשרות בישראל לעובדי קבלן. ההחלטה התקבלה בלחץ האוצר. צוות בהשתתפות משרד האוצר יוקם במטרה לבחון מחדש את אופן העסקת משגיחי הכשרות ללא פגיעה בתנאי העסקתם, וזאת במסגרת רפורמת 'משגיח-מושגח'. בין היתר תישקל מחדש העסקתם כעובדי המועצות הדתיות בהתאם לעמדת ההסתדרות והוועד הארצי של המשגיחים.

הכרזת סכסוך עבודה של משגיחי כשרות (ועד המשגיחים הארצי)
הכרזת סכסוך עבודה של משגיחי כשרות (ועד המשגיחים הארצי)

יו"ר ש"ס השר דרעי פעל משעות הבוקר בנושא והביא אותו לדיון בממשלה. "משגיחי הכשרות הם האנשים הכי שקופים במדינה ולא ניתן לפגוע בתנאי שכרם ע"י חברות כוח אדם". יצוין כי שר האוצר כחלון התנגד בתוקף להתערבות האוצר ואף איים לפוצץ את הישיבה. עם זאת החליטה הממשלה להיענות לדרישתו ולהקים צוות המורכב מנציגי המשרד לשירותי דת, הרבנות הראשית לישראל ומשרד האוצר. הצוות יבחן מחדש את צמצום הפגיעה בהעסקתם של המשגיחים.

החלטת הממשלה מטילה על השר לשירותי דת בשיתוף עם משרד האוצר והמשפטים להגיש בתוך 60 יום תזכיר חוק, שעניינו יישום החלטת בג"צ הקובעת כי יש ליצור מצב, שונה מהנוכחי, בו המשגיח לא מועסק על ידי הגוף המושגח. עם זאת, מורה ההחלטה לאגף השכר, אגף התקציבים והמשרד לשירותי דת לקיים בנושא זה הידברות עם ההסתדרות וועד המשגיחים הארצי – ואף מנחה את המשרדים לבחון את צמצום הפגיעה בתנאי העסקת המשגיחים ככל שקיימת, במסגרת המתווה. "לרבות בחינת אפשרויות העסקה אחרות, לרבות העסקה ישירה כעובדי המועצות הדתיות במשק כספי סגור או באמצעות תאגיד ממשלתי או עירוני או בכל דרך אחרת", לשון ההחלטה.

גם החלטתה המקורית של מועצת הרבנות הראשית, מדגישה כי היא מעדיפה את העסקתם של המשגיחים כעובדי המועצות הדתיות – ולא כעובדי קבלן. אולם בלחץ משרד האוצר, אישרה המועצה גם את הפעלת שירותי הכשרות באמצעות "חברות פרטיות למתן שירותים" – קרי קבלני שירותים או כוח אדם. עם זאת, הדגישה מועצת הרבנות כי עד לפרסום המכרז ימשיכו הרבנים הראשיים וחברי המועצה לפעול מול משרד האוצר בכלים העומדים לרשותם – במטרה להביא לכך שתתקבל חלופת ההעסקה הישירה של המשגיחים. נזכיר כי לאחרונה הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה לנוכח החשש בפגיעה בשכרם.

מודעה שהופצה בבתי עסקים בפתח-תקווה כחלק ממאבק משגיחי הכשרות בהעברתם להעסקה קבלנית (תמונה באדיבות ועד משגיחי הכשרות)
מודעה שהופצה בבתי עסקים בפתח-תקווה כחלק ממאבק משגיחי הכשרות בהעברתם להעסקה קבלנית (תמונה באדיבות ועד משגיחי הכשרות)

"ההחלטה של ממשלת ישראל מהבוקר ריככה את החלטת ועדת הרבנות הראשית בישראל, וזאת הודות לאגף הכלכלה בהסתדרות שעמל שעות רבות עם נציגי שר הפנים הרב אריה דרעי, ובראשם הרב משה ארבל וח"כ מלכיאלי" אמר ל'דבר ראשון' יניב שפירא, יו"ר הועד הארצי של המשגיחים. שפירא הדגיש כי נוסח ההחלטה מורה לנציגי האוצר ואגף התקציבים לשבת עם נציגי הוועד וההסתדרות ולדון בחלופות השונות, "למניעת הפגיעה בתנאי העסקתם של אלפי משפחות".

"הוועד הארצי שפרוש ברחבי הארץ ועומד בקשר יום יומי עם משגיחי הכשרות, מודים בכך ליו"ר ההסתדרות מר אבי ניסנקורן וליו"ר החטיבה הדתית בהסתדרות עו"ד רפי מלאכי על המאמצים שנשאו פרי. תודה נוספת לציבור בעלי העסקים – ברור שתהיה הקלה משמעותית על ידי הסדרת מערכת הכשרות" הוסיף.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!