דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ולדימיר פוטין

ביקור מדיני ברוסיה / נסיעתו של נתניהו לרוסיה בהזמנת פוטין היא קודם כל מסר לטראמפ

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, מנסה למצב את עצמו ואת רוסיה כבעלי השפעה בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט | ביום שאחרי מלחמת האזרחים בסוריה וכחלק מהסכם עתידי בין ישראל והפלסטינים, פוטין מעוניין להיות זה שנותן את הטון

פוטין ונתניהו בצעדת הווטרנים ברוסיה, 9 במאי 2018 (Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)
פוטין ונתניהו בצעדת הווטרנים ברוסיה, 9 במאי 2018 (Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ימריא היום (רביעי) לביקור מדיני רשמי נוסף במוסקבה, במהלכו הוא צפוי להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולהיות אורחו במשחק חצי גמר המונדיאל בין נבחרות קרואטיה ואנגליה.

צבי מגן, חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) ולשעבר שגריר ישראל במוסקבה, אמר בראיון ל'דבר ראשון' כי לביקורו של ראש הממשלה שני פנים: נראות פומבית של נתניהו לצד פוטין כמסר לארה"ב ולמעצמות האזוריות במזרח התיכון, וקידום המהלכים האזורים בהם רוסיה מעוניינת במזרח התיכון.

כשהוא מזמין אותו לכיכר האדומה, או למונדיאל, זה גם כדי להראות אותו. אלו מסרים שמועברים לא רק באמצעות מידע יבש שמעבירות הלשכות על זה שהתקיימה פגישה, גם רואים את זה. כל המצלמות בעולם יהיו שם

לדברי מגן הגעתו של נתניהו למוסקבה היא בהזמנת פוטין ולא לפי בקשת נתניהו ולכן ניתן להניח כי הנשיא הרוסי יהיה זה שיביא הצעה לעסקה או יעלה בקשה ממדינת ישראל. "זו תהיה הפגישה התשיעית בין השניים, והפגישות האחרונות היו חד משמעית בהזמנה של פוטין", הסביר. "כשהוא מזמין אותו לכיכר האדומה, או למונדיאל, זה גם כדי להראות אותו. אלו מסרים שמועברים לא רק באמצעות מידע יבש שמעבירות הלשכות על זה שהתקיימה פגישה, גם רואים את זה. כל המצלמות בעולם יהיו שם. השאלה היא מה המסר שהוא רוצה להעביר ולמי, את זה אפשר לנחש אם לאמריקנים או לאיראנים או לשניהם".

"ב-9 במאי (יום הניצחון על גרמניה הנאצית – ש.נ.) נתניהו השתתף במצעד הצבאי בכיכר האדומה בנסיבות דומות, והיה מוקד התעניינות תקשורתית של כל העולם", הוסיף. "כולם שאלו 'מדוע הוא שם לצד "אויבי המערב"?' לא הבינו את הקשר".

פוטין ונתניהו בצעדת הווטרנים ברוסיה, 9 במאי 2018 (Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)
פוטין ונתניהו בצעדת הווטרנים ברוסיה, 9 במאי 2018 (Maxim Shipenkov/Pool Photo via AP)

לדבריו, השמעת התקווה בכיכר האדומה היא מסר, ולא רק לישראל. ככל הנראה במפגש ההוא בושל, אולי גובש, הנושא של איראן בסוריה. רוסיה יחד עם ישראל סיכמו איזשהו מהלך שמשמעותו הזזת האיראנים או מציאת נוסחת פשרה לגביהם בסוריה שהתפתחה אחר כך אולי גם לכיוון ארה"ב. הפעם באותו מעמד במוקד תשומת הלב הבינלאומית ופוטין גם מבין את תפקידו ומציג את משקלו הסגולי הבינלאומי כמי שמזמין ומציגים אותו כמי שמפגיש ומפשר ומגשר. אך יחד עם זאת משקל לבדו לא עוזר הרבה וגם יהיו דברים קונקרטיים אותם יציע".

ולגופו של עניין, מה על הפרק?

"על הפרק בסופו של דבר המפגש של פוטין עם טראמפ בעוד כשבוע. בידי טראמפ המפתחות למהלך הבא במזרח התיכון. עולה השאלה מדוע והאם פוטין צריך את נתניהו לקראת הפגישה עם טראמפ? התשובה היא ככל הנראה כדי להציג משהו משותף או בסבירות נמוכה כרגע כדי להעביר איזה מסר לטראמפ באמצעות נתניהו. ככל הנראה פוטין ונתניהו ידונו בנושאים שיעלו גם בפגישה עם טראמפ. הדברים שיעלו בוודאי נוגעים לישראל במזרח התיכון בדגש על הנושא האיראני והסורי. פוטין אולי יציע נוסחה אותה הוא ירצה להציג לטראמפ מגובה בעמדה חיובית של ישראל".

גם הנושא הפלסטיני צפוי לעלות בפגישת המנהיגים. לאחר ביקורו של נתניהו יגיע גם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לביקור במוסקבה ואף להשתתף במשחק הגמר של המונדיאל. לדבר מגן, גם הבחירה להזמין את עבאס בנפרד מנתניהו היא בעלת משמעות. "המסר של פוטין עדיין בתוקף. שום דבר לא קורה במקרה, הכל קשור. הכוונה להראות אותם בנפרד, לנסות להיות השושבין ולהשיג נקודות מול טראמפ". פוטין מעוניין להיות חלק בתכנית השלום האזורית של טראמפ ולשלב בה את הנושאים הקשורים לרוסיה. לשם כך הוא זקוק להסכמה של שני המנהיגים ואיתה הוא יוכל לגשת לטראמפ ולהציע לו איזו נוסחה שמאפשרת לרוסיה להשתלב במהלכים האזוריים או להעלות הצעה רוסית הנוגעת להיבטים כאלה ואחרים הנוגעים להצעתו של טראמפ.

כיצד אתה מבין את ההסדרה הסורית ההולכת ומתגבשת?

"טראמפ ופוטין הם במוקד ההסדרה וכל היתר, לרבות ישראל, הם חלק משני. כרגע איראן נמצאת בחוץ. אולי היא תקבל נוכחות מוסכמת על כל הצדדים כולל ישראל. ביחס למשטר הסורי, אסד נשאר בשלטון אבל הוא לא תנאי הכרחי. הוא פיתרון זמני עד להתקיימותן של בחירות דמוקרטיות מהלך שכבר הוסכם בעבר. בנוגע לפתרון כולל הרוסים כבר הציעו כיוון של פדרציה בסוריה. כלומר, משטר מרכזי רופף, עם אסד או בלעדיו, וגורמים שונים מקבלים איזושהי אוטונומיה – כורדים, שיעים, סונים. מהם חוקי המשחק, יחסי הכוחות, מקומן ותפקידן של המעצמות ומי מפקח על מי, אלה הם נושאי הדיון הבוערים וגם ישראל חלק מזה.

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).
נשיא ארה״ב דונלד טראמפ עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בועידת G20, יולי 2017. (צילום: AP Photo/Evan Vucci).

ישראל היא גם הכלי העיקרי להוציא את האיראנים מסוריה ולכך היא חותרת ופועלת. בהקשר הזה רוסיה אולי גם מצפה מישראל שתתקוף, אולי מסכמת איתה שתתקוף כדי לשכנע את האיראנים. ההסדרה תכלול עמק שווה בין כל המעצמות האזוריות: טורקיה, איראן, ערב הסעודית וישראל כדי שארה"ב ורוסיה יגיעו להבנות ביניהן. חשוב להדגיש היבט נוסף של אירופה והשאלה שנשאלת בקרבה ביחס להסדרה הצפויה בסוריה והיא מה טראמפ ישלם לפוטין תמורת ההבנות במזה"ת או עבור הרחקת האיראנים, האינטרס של טראמפ. הם חוששים שטראמפ ישלם יותר מידי באוקראינה, בהקלה בסנקציות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!