דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

מלחמת האזרחים בסוריה / דגל סוריה הונף בעיר שהפכה במשך שבע שנות מלחמה לסמל המאבק באסד

כוחות אסד השלימו את ההשתלטות על העיר בה החלו בתחילת העשור ההתקוממויות נגד השלטון הריכוזי והתפשטו למלחמת אזרחים עקובה מדם | כוחות רוסיים יבטיחו את הסדר בעיר

דגל סוריה מונף במעבר הגבול עם ירדן כחלק מכיבוש דרעא בידי ממשל אסד לאחר שבע שנות מלחמת האזרחים, מלחמה שאחד ממוקדיה הראשונים והעיקריים היו בעיר. 7 ביולי 2018 (SANA via AP)
דגל סוריה מונף במעבר הגבול עם ירדן כחלק מכיבוש דרעא בידי ממשל אסד לאחר שבע שנות מלחמת האזרחים, מלחמה שאחד ממוקדיה הראשונים והעיקריים היו בעיר. 7 ביולי 2018 (SANA via AP)

ערוץ הטלוויזיה הממשלתי הסורי דיווח הערב (חמישי) כי הדגל הסורי הונף בדרעא. הערוץ שידר שוב ושוב קטעי וידאו של פקידי ממשל מניפים את הדגל האדום האדום-לבן-שחור עם שני הכוכבים על הריסות העיר לאחר שהמורדים הסכימו להיכנע בעיר שסבלה מנזק רב כעיר שניצבה במרכז מלחמת האזרחים בת שבע השנים שפקדה את המדינה.

המורדים הסורים הסכימו להיכנע בעיר הדרומית דרעא, העיר בה החלה ההתקוממות נגד הנשיא בשאר אסד בסדרה של מחאות בהשראת האביב הערבי ב-2011. המחאה בדרעא, שנסובה סביב תנאי מאסרם של בני נוער, הציתה מרידה על-פני כל סוריה נגד עשורים של שלטון ריכוזי במה שהתדרדר במהרה למלחמת אזרחים שגבתה את חייהם של כ-400 אלף בני-אדם והביאה לכ-11 מיליון פליטים ועקורים.

כוחות שיטור רוסיים מזהירים תושבים ולוחמים לבל ינסו לעזוב את דרעא לכיוון אידליב שבצפון-מערב סוריה, מחוז בו למעלה ממיליון עקורים סורים חיים בתנאי מחייה קשים ביותר וחשופים להפגזות אוויריות של הממשלה כמו גם למתקפה עתידית דומה

אחמד מסלמה, פעיל תקשורת שמקום מושבו היה בדרעא, אמר כי הלוחמים בעיר קיבלו את הצעת החנינה של הממשלה והתירו את חזרת כוחות הממשלה ואיתם גם סמלי שלטון. מורדים שסירבו לקבל את העיסקה הוגלו עם משפחותיהם לחלקים אחרים של סוריה שעדיין נמצאים בשליטת המורדים.

ההסכם בא בעקבות הנחייה של השלטון, בגיבוי רוסיה ואיראן, לפיה מאות אלפי סורים, ביניהם פעילי תקשורת, עריקים מן הצבא ומשתמטי גיוס, כמו גם בני משפחותיהם, יוותרו על בתיהם בתמ

שיירת טנקים סוריים במחוז דרעא בדרום סוריה בסמוך לגבול עם ירדן (צילום: Syrian Central Military Media, via AP).
שיירת טנקים סוריים במחוז דרעא בדרום סוריה בסמוך לגבול עם ירדן (צילום: Syrian Central Military Media, via AP).

ורה להסרת המצור ממעל עריהם. פעילי זכויות אדם העוקבים אחר המתרחש בסוריה אומרים כי ההסכם התעצם לכדי תכנית פוליטית של עיצוב דמוגרפי שנועד להבטיח את משטר אסד.

כוחות הממשלה החלו ב-19 ביוני במתקפה שנועדה לכבוש מחדש את דרום-מערב סוריה ואת האזורים שגובלים בישראל ובירדן. הם הקיפו את דרעא כבר ביום שני האחרון במצור בו נהרגו רבים, ביניהם גם 162 אזרחים – כולל נשים וילדים, כך לפי רמי עבדול רחמן, מנהל ארגון המעקב הסורי לזכויות אדם.

מושל דרעא, מוחמד אל-חנוס, אמר כי כוחות הממשלה שולטים כבר ב-80% מהעיר ונסמך בדבריו על על סוכנות הידיעות הצבאית המקושרת לממשלה. זאת בשעה שאתמול (רביעי) על הסכמת המורדים בדרעא למסור את כלי הנשק הכבדים שלהם.

"אידליב היא משרפה"

תחת תנאי ההסכם, רוסיה תפרוש כוחות משטרה צבאית שישמרו על הסדר בעיר ויאפשרו את המעבר של הניהול של העיר חזרה לידי הממשלה, כך לפי פעיל תקשורת שנמצא בעיר וביקש להישאר בעילום שם מחשש לביטחונו. אותם כוחות שיטור רוסיים מזהירים תושבים ולוחמים לבל ינסו לעזוב את דרעא לכיוון אידליב שבצפון-מערב סוריה, מחוז בו למעלה ממיליון עקורים סורים חיים בתנאי מחייה קשים ביותר וחשופים להפגזות אוויריות של הממשלה כמו גם למתקפה עתידית דומה. "אידליב היא משרפה", ציטט הפעיל את אזהרות הרוסים.

קבוצות פעילי זכויות אדם טוענות כי למעלה מ-300 אלף בני-אדם נעקרו מבתיהם בעקבות המתקפה הממשלתית האחרונה כשרובם ברחו לכיוון מעבר הגבול עם ירדן ולכיוון קונייטרה הסמוכה לגבול עם ישראל. הגבולות עם ירדן וישראל סגורים למעבר פליטים וארגון הסיוע אוקספם טען היום כי לא הצליח להעביר די ציוד דרך הגבול הירדני כדי לענות על צרכיהם של העקורים השוהים שם.

לא ארץ לעיתונאים

יש לציין כי הנסיבות שנוצרו באזור מסוכנות במיוחד בעבור עיתונאים ופעילי תקשורת שטוענים כי הם חוששים לחייהם במקרה שייתפסו על-ידי חיילי צבא אסד. הוועדה להגנת עיתונאים אמרה אמש כי לפחות 70 עיתונאים נלכדו בדרום-מערב סוריה ונזקקים להגנה. סוריה נחשבת לאחת המדינות המסוכנות בעולם לעיתונאים, כך לפי הוועדה.

לפחות 120 עיתונאים נהרגו בסוריה במהלך עבודתם מאז החלה מלחמת האזרחים בתחילת העשור. עוד מוסיפה הוועדה כי לפחות שבעה עיתונאים כלואים כעת בבתי כלא של הממשל ורבים נוספים נעדרים. אחמד מסלמה, פעיל התקשורת, התראיין וסיפר כי הוברח מסוריה לירדן לפני כמה ימים בהותירו את הוריו ומשפחתו בדרעא. לדבריו לא שמע מהם מאז.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!