דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אסדת לוויתן

המחאה נגד אסדת הגז / המוחים נגד אסדת הגז נערכים לפינוי משטרתי וקוראים להתייצבות המונית

הפעילים מארגון "שומרי הבית" לא מתכוונים להתנגד בכוח וטוענים כי "מדובר במחאה חוקית בשטח ציבורי" | המשטרה עצרה מספר פעילים אך בינתיים לא פינתה את המאהל | ארגוני הסביבה חלוקים ביחס למחאה

פעילים יוצרים שרשרת אנושית סביב כפר האוהלים של שומרי הבית (באדיבות שומרי הבית)
פעילים יוצרים שרשרת אנושית סביב כפר האוהלים של שומרי הבית (באדיבות שומרי הבית)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

פעילי ארגון "שומרי הבית", המוחים במטרה לבטל את עבודות הפיתוח של מאגר לוויתן ולשם הרחקת האסדה ללב ים, טענו כי משטרת ישראל התכוונה לפנות אותם מעט לפני הזריחה הלילה (חמישי). הפעילים לא התכוונו להתנגד בכח, אך קראו להתייצבות המונית שתקשה על ביצוע הפינוי. לטענתם מדובר במחאה חוקית בשטח ציבורי. במשטרה טוענים כי הפינוי מתוכנן לשעה 9:30 בבוקר. בניגוד לכל ההצהרות, הלכה למעשה למקום הגיעה ניידת ועצרה מספר פעילים, אך בינתיים לפחות, לא פינתה את המאהל.

עיכוב לחקירה של פעילים מכפר האוהלים של שומרי הבית (באדיבות שומרי הבית)
עיכוב לחקירה של פעילים מכפר האוהלים של שומרי הבית (באדיבות שומרי הבית)

מ'שומרי הבית' נמסר כי "מעט לאחר השעה 9 בבוקר הגיעו לכפר האוהלים של שומרי הבית שתי ניידות ובקשו לעכב מספר פעילים לחקירה. שני פעילים נכנסו לניידת משטרה. יתרת הפעילים הקיפו לזמן מה את הניידת בשירה אדירה של "כל העולם כולו גשר צר מאד", תוך שמירה על הסדר הציבורי. בסה"כ עוכבו לחקירה 3 פעילים ומאחד נוסף לקחו תעודת זהות. לאחר מכן השוטרים עזבו את השטח ושאר הפעילים נשארו בכפר האוהלים במטרה להעביר בו את סוף השבוע, כפי שמתיר להם החוק, תוך התנהלות נאותה, לגיטימית ודמוקרטית, שכן כפר האוהלים הוקם על שטח ציבורי ולא בשטח המוגדר לעבודות נובל אנרג'י, אלא בסמוך לו. הפעילים לא מתכוונים לעזוב את המקום עד שדרישתם תענה – הרחקת אסדת גז לוויתן 120 ק"מ מהחוף".

מחאת שומרי הבית (יוסי אהרוני)
מחאת שומרי הבית (יוסי אהרוני)

פעולות המחאה כנגד אסדת לוויתן עלו מדרגה בשבועיים האחרונים בהן התקיים משט מחאה לצד הספינה המניחה צנרת בקרקעית הים. במהלך המשט התפרקה ספינה קלה. לטענת שותפות "לוויתן", המוחים התנהלו באופן חסר אחריות, בקרבת ספינה גדולה וללא חגורות הצלה. לגרסת המוחים, כלל לא היה מדובר במשתתפי משט המחאה, אלא בסירה אחרת שנקלעה לאזור ושנושאת באופן קבוע שלטי מחאה של המאבק. הם הוסיפו כי כל משתתפי המשט הקפידו על שמירה על הבטיחות.

לצד הקמת המאהל, פזרו המוחים גם חביות המסמלות חומרים מסוכנים ורעילים, ליד הירידה מהכביש לאתר העבודות. ייתכן כי הצבת חביות אלו הסיטה תשומת לב של נהגים בכביש וגרמה לתאונת דרכים בנקודת הירידה מהכביש לאתר העבודות בתחילת השבוע. לטענת "שומרי הבית" אין שום קשר בין פעילי המאבק לתאונת הדרכים, והפעילים הגיעו לאזור רק כדי להגיש עזרה לנפגעי התאונה. עוד הוסיפו, כי יש לבחון האם הירידה מן הכביש עצמה לא נבנתה בצורה מסוכנת.

לא ברור באיזו מידה הפגנות המחאה אכן מפריעות לעבודות ההקמה. כשכלי העבודה הכבדים נעלמו מהאזור הסמוך למאהל, התברר ל'דבר ראשון' כי הם פשוט עברו לעבוד בקטע אחר, שלא ליד המאהל, כדי למנוע חיכוך. פעילי המאבק בטוחים שנוכחותם היא בעלת השפעה ממשית, אחרת לא היו מקבלים הודעה מהמשטרה על הכוונה לפנות אותם.

***עדכון: נראה שהמשטרה מתכננת את הפינוי לשעה ארבע בבוקר. מי שיכול – שיבוא ****משטרת ישראל הודיעה הבוקר לנציג ארגון "…

Posted by ‎שומרי הבית‎ on Thursday, July 12, 2018

הפעילים מתכוונים להקשות על גישת המשטרה באמצעות קריאה לשהייה המונית והגבלת הגישה לאזור באמצעות מכוניות חונות . הפעילים פנו, באמצעות עו"ד מתן גרפינקל למשטרת ישראל, וטענו כי הם "מקפידים לשמור על החוק והסדר הציבורי ואינם גורמים למטרדים או מפגעים כלשהם לציבור". בימים האחרונים התקיימו במאהל בעיקר אסיפות הסברה ופעילויות תרבות, על מנת למנוע את מימוש התכנית להקים אסדת טיפול בגז בקצה מדף היבשת – 10 ק"מ מהחוף. לטענתם, מימוש התכנית גורם למספר רב של סיכונים מיותרים – סיכון מתקלת שפך של נוזלי גז (קודנסט), שיכול לזהם את החופים ולגרום להשבתה של מתקני התפלת המים; סיכון מזיהום אוויר, ממאגר שאמור לספק יותר גז ממאגר "תמר", יותר קרוב לחוף; סיכון מזיהום הים, שכן תהליך הטיפול בגז גורם לשפיכת "מי תוצר" לים ובהם מתכות כבדות, כשבפיתוח בעזרת אסדה צפה מעל הבאר עצמה, ניתן להזרים את "מי התוצר" בחזרה לבאר.

לטענת משרד האנרגיה, תכנית זו אושרה כחוק, והיא תואמת את תכנית המתאר תמ"א 37 ח', שעברה את כל הליכי האישור הנדרשים כולל עתירות לבג"ץ על היבטים שונים שלה, כולל תסקירי השפעה על הסביבה. עוד טוענים במשרד שכל עיכוב בפיתוח המאגר יגרום נזק רב, ועלול למנוע את התכנית של המשרד להפחית את זיהום האוויר הנגרם באזור חדרה ופרדס חנה, כתוצאה מפעילות יחידות ייצור חשמל מפחם בתחנת "אורות רבין" בחדרה. יחידות מספר 5 ו-6 עברו תהליך התקנה של "סולקנים", שהם מסנני ענק לשם הפחתת פליטות מזהמים. יחידות 1-4 הן ישנות יותר ולגביהן התקבלה החלטה שלא להאריך את חייהן ולהשקיע מיליארדים בהתקנת "סולקנים", אלא להעביר אותן למצב שימור בשנים 2021-2, ובתנאי שיוקמו במקומן שתי יחידות ייצור בגז טבעי, ושמשק האנרגיה ייהנה משלושה חיבורים לחוף משלושה מאגרי אנרגיה, בצורה שמעניקה יתירות ובטיחות באספקת הגז. לכן עיכוב בפיתוח "לוויתן" עלול לגרום להארכת חייהן של התחנות הללו מעבר לתכנית הממשלתית. ארגוני הסביבה בישראל חלוקים בדיעותיהם, כאשר הארגונים "צלול" ו"מגמה ירוקה" בחרו לאחרונה לתמוך במאבק, ואילו "אדם טבע ודין" ו"החברה להגנת הטבע" תומכים במימוש התכנית הקיימת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!