דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מקסיקו

עבודה עולמית / עובדים במקסיקו נאבקים בהנהלה ובאיגוד שמשתף איתה פעולה

עובדי מפעל הצמיגים GOODYEAR נאבקים לא רק בהנהלה שלא מכירה בהתאגדותם אלא גם באיגוד ארצי שידוע בחתימה על הסכמים שלא באמת מיטיבים עם העובדים | גם עובדי המכרות יצאו נגד האיגוד הפוגעני - וניצחו

עובדי מפעל 'Goodyear' במקסיקו מפגינים נגד גל פיטורים שהוכרז ב-9 ביולי 2018 (IndustriALL)
עובדי מפעל 'Goodyear' במקסיקו מפגינים נגד גל פיטורים שהוכרז ב-9 ביולי 2018 (IndustriALL)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

בעולם הגלובאלי התאגידים הבינלאומיים מתחזקים ומאבק העובדים למולם מתעצב בהתאם. שתי דוגמאות של פעילות תאגידים בינלאומית במקסיקו מחדדות את כוחה של התאגדות חופשית עצמאית ודמוקרטית ואת המאבקים המתנהלים כנגד תאגידים מנצלים ואף חמור מזה – כנגד איגודי עובדים מושחתים.

צמיגים דורסניים

חברת הענק גודייר – Goodyear במקסיקו מפטרת עובדים בגלל שהם מקימים איגוד משלהם. גודייר פיטרה באופן בלתי הוגן עשרות עובדים המועסקים במפעל בסן לואיס פוטוסי שבמקסיקו, אך ורק בשל העובדה שהם רצו להתארגן באיגוד עצמאי, חופשי ודמוקרטי.

החברה הבינלאומית האמריקאית, המתמחה בייצור צמיגים, הודיעה ב-9 ביולי על פיטוריהם של כ-50 אנשים. לטענת העובדים, מעשה החברה היה מעשה נקם שמטרתו להעניש אותם על החלטתם להקים איגוד מקצועי עצמאי במפעל.

"היועץ המשפטי של החברה, חוסה מריה דה לה גרזה, הגיע לבית שלי, בגישה רודנית, ואמר לי שאני הולך להיות מפוטר. כששאלתי אותו מה הסיבות, הוא אמר שזה היה בתגובה לפעולות שלי כדי לקדם תנועת פועלים אמיתית", הסביר עובד גודייר לעיתונות.

עובדי מפעל 'Goodyear' במקסיקו מפגינים נגד גל פיטורים שהוכרז ב-9 ביולי 2018 (IndustriALL)
עובדי מפעל 'Goodyear' במקסיקו מפגינים נגד גל פיטורים שהוכרז ב-9 ביולי 2018 (IndustriALL)

העובדים החליטו להניח את הכלים ולהפסיק לעבוד, זאת במחאה על הפיטורים. גודייר, בגיבוי של הקונפדרציה של העובדים המקסיקנים (CTM) – איגוד שעל פי אינדסטראול, האיגוד העולמי לעובדי הייצור, הוא מושחת, איפשר לבריונים להיכנס למפעל כדי להפחיד את העובדים ולפקח על התנהגותם. בריונים אחרים הסתובבו מסביב למפעל עם מקלות ואבנים, בעוד הנהלת החברה הזמינה כוחות של המשטרה הפדרלית כדי לשמור על המעטפת החיצונית של המפעל.

CTM, בראשותו של הסנטור טרסו מדינה, מנהיג איגוד הידוע בנכונותו לחתום על "חוזי הגנה" – הסכמים קיבוציים מזויפים, התערב ללא ידיעת העובדים או הסכמתם.

במכתב לריצ'רד קרמר, מנכ"ל חברת הצמיגים והגומי גודייר, כתב ולטר סנצ'ס, המזכיר הכללי של האיגוד המקצועי הבינלאומי אינדסטריאול: "מלבד היותה הפרה מזעזעת של האתיקה ושל חקיקת העבודה, זה גם הפרה של התחייבות בכתב שנחתמה על ידי גודייר ב -25 באפריל 2018, תחת הגישור של רשויות העבודה המקסיקניות. ההסכם הזה סיים את הפגנת העובדים במפעל, וציין בבירור כי החברה לא תבצע פעולות תגמול נגד השובתים".

העובדים הקימו את "האיגוד העצמאי של העובדים בגודייר מקסיקו" כדי להבטיח שהחברה תכבד את זכויות היסוד שלהם ותיפטר מ"חוזי ההגנה" שנחתם על ידי האיגוד המקצועי שתומך במעסיקים- CTM .

"אנחנו לא מחפשים מאבק או סכסוך, כל מה שאנחנו מבקשים הוא להבטיח שנקבל את הזכות לנהל משא ומתן ישירות עם החברה", אמר אחד מנציגי האיגוד החדש במסיבת עיתונאים שהתקיימה ב-10 ביולי בנוכחות של שר העבודה בסן לואיס דה פוטוסי.

לטענת העובדים, הנהלת המפעל עושה עליהם מניפולציות מאז 2015 אז חתמה על "חוזה הגנה" עם CTM, כלומר שנתיים לפני שהפעילות במפעל התחילה בפועל. באותו זמן לא היה עובד אחד מועסק בפועל על ידי החברה האמריקנית. הם גם מאשרים כי מעולם לא היתה להם הזדמנות לפגוש את מי שמכונה מנהיגי האיגוד שחתמו על הסכם קיבוצי שלילי מאוד עם המעסיקים בשמם.

"מבחינת התעשייה, ההתנהלות של ההנהלה המקומית אינה מקובלת לחלוטין ומנפצת את התקווה לשינוי שחל במהלך הבחירות לנשיאות האחרונות. נמשיך לתמוך בעובדי גודייר ולפקח על המצב מקרוב", סיכם סנצ'ס.

הרעים לא תמיד מנצחים

האיגוד המקצועי המנוהל עלי ידי המעסיקים CTM הפסיד בקרב יציגות על עובדי המכרות והאיגוד החופשי לוס מיינור זכה! במקום אחר באותה המדינה בטקסיד, מקסיקו, לאחר מאבק של ארבע שנים, האיגוד המצקועי החופשי והדמוקרטי – לוס מיינור, זוכה לייצג את העובדים. כעת לוס מיינר הוא בעל הזכות הבלעדית לנהל משא ומתן על הסכם קיבוצי (CBA) בחברת טקסיד. זהו ניצחון אמיתי לכל מי שחפץ בהגנה על חופש ההתאגדות במדינה.

ארגון העובדים המקסיקני 'לוס מינרוס' זכה לייצג את איגוד עובדי חברת 'Teksid', יולי 2018 (IndustriALL)
ארגון העובדים המקסיקני 'לוס מינרוס' זכה לייצג את איגוד עובדי חברת 'Teksid', יולי 2018 (IndustriALL)

העובדים בחברה האיטלקית, שהיא חלק מקבוצת פיאט קרייזלר, ביקשו מלוס מינרוס לייצג אותם מאז 2014. במהלך ארבע השנים האחרונות, היו התקפות רבות שבוצעו על ידי בריונים של CTM נגד עובדים רק בגלל שהם הביעו את העדפתם לוס מיינור. עם זאת, נראה כי רבים מ -100 העובדים שפוטרו במהלך תקופה זו איבדו את מקום עבודתם משום שהם ארגנו שביתות במחאה על היעדר ייצוג דמוקרטי על ידי CTM, שיש לו "חוזה הגנה".

האיגוד המקצועי לוס מיינור שמסונף לאיגוד המקצועי העולמי אינדסטריאול, הביס את הקונפדרציה של העובדים המקסיקנים (CTM) בראשותו של טרסו מדינה, על ידי 238 קולות ל-145, ובכך זכו בזכות הבלעדית לנהל משא ומתן עם CBA עם טקסיד שנמצאים במונקלובה במדינת קאוהילה במקסיקו.

זהו אחד הניצחונות החשובים ביותר שהושגו על ידי לוס מיינורס כי הם זכו בה למרות העובדה שהמועצה הפדרלית לפיוס ובוררות ניסתה להכשיל את בחירתם. המועצה הודיעה כי הבחירות יתקיימו בהתרעה של 24 שעות בלבד, מתוך מחשבה שהדבר יוביל לתבוסתו של לוס מינרוס ערב הבחירות לנשיאות.

לא זאת אף זאת, נשיא המועצה אישר שינוי של רשימת החברים הזכאים להצביע. במקום 703 עובדים מאיגוד לוס מיינורס, הוועדה הסכימה לרשימה נוספת שהוגשה על ידי החברה ו – CTM הכוללות שמות של 401 עובדים וקבלנים מהימנים.

"הדברים לא היו פשוטים, היינו נתונים לארבע שנות דיכוי, איומים וסבל, עובדים רבים פוטרו ללא סיבה צודקת, העובדים גילו אומץ וכבוד כאשר ניסו לדבוק בזכויותיהם והמשיכו במאבק שהחל בשנת 2014 כאשר דרשו להצטרף ללוס מינרוס". אמר נציג האיגוד המקצועי של לוס מינרוס, מנואל אלפונסו פרינס, במסיבת עיתונאים.

פרינס גם הוסיף כי כעת לאחר שזכה האיגוד שלו בבחירות המייצגות, הוא ינסה להחזיר לעבודה כמעט 100 עובדים שפוטרו בעקבות הגנה על זכויותיהם, וכי הם יבחרו את ההנהגה החדשה של הוועד המקומי.

"אנו מברכים את העובדים בטקסיד על עמידתם ואת יכולתם להילחם לעמוד איתן. ניצחון בתעשיית חלקי רכב מייצג תקווה חדשה לאלפי עובדים אחרים במדינת Coahuila אשר דרשו את זכותם להיות מיוצג על ידי האיחוד בראשותו של נפוליאון גומז אוררוטיה, ימשיך לתמוך במאבק הצודק של העובדים המקסיקנים למען זכויותיהם". אמר כמאל אוזקן, מזכ"ל האיגוד אינדסטריאול

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!