דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
33.5°תל אביב
  • 26.2°ירושלים
  • 33.5°תל אביב
  • 28.5°חיפה
  • 27.1°אשדוד
  • 28.8°באר שבע
  • 29.7°אילת
  • 27.8°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 30.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עזה

ההסלמה בדרום / לילה לא שקט עבר על יישובי העוטף | דיווחים על רגיעה לצד המשך האש

למרות הדיווחים מצד גורמים פלסטיניים כי החמאס והג'יהאד האיסלאמי הסכימו לרגיעה - אזעקות ותקיפות במהלך הלילה | גורם ביטחוני ישראלי: "רק העובדות בשטח יכתיבו את המשך התגובה שלנו"

עשן עולה לאחר התקפה של צה"ל ברצועת עזה (יונתן זינדל  פלאש90)
עשן עולה לאחר התקפה של צה"ל ברצועת עזה (יונתן זינדל פלאש90)
שי ניר

על-אף דיווחים על רגיעה עבר לילה לא שקט על תושבי יישובי עוטף עזה כמו גם תושבי רצועת עזה כשלקראת השעה חצות נשמעה אזעקה במועצה האזורית אשכול וסביב השעה 2:00 נשמעה אזעקה במועצה האזורית שער הנגב. בכל אחד מהמקרים זוהו שני שיגורים לעבר ישראל וצה"ל הגיב בתקיפת המשגרים. סוללת כיפת ברזל יירטה את אחד השיגורים.

אתמול (שבת) בלילה דיווחו מקורות פלסטיניים על רגיעה שהושגה בהסכמת החמאס והג'יהאד האיסלאמי ובתנאי שישראל תפסיק את התקיפות. כעת יש לראות האם החמאס והג'יהאד האיסלאמי יצליחו אכן לשלוט בכל הפלגים בעזה ולמנוע את המשך הירי והאם ישראל תקבל את הרגיעה או שמא החשש מהיווצרות "מאזן אימה" שמשחק לטובת חמאס ידחוף את ההנהגה הישראלית להמשיך את ההתקפות. בכל מקרה, בישראל טרם התייחסו באופן רשמי לדיווחים.גורם ביטחוני ישראלי מסר כי "רק העובדות בשטח יכתיבו את המשך התגובה שלנו".

שר החינוך, נפתלי בנט, התייחס הלילה לדיווחים על רגיעה שהושגה ואמר כי "הנוסחה לפיה לאחר חודשיים של שריפות ומאות רקטות על תושבי עוטף עזה, חמאס מכתיב לנו את הפסקת האש היא שגיאה חמורה". השר הוסיף כי הבהיר בעבר ש"הבלגה מולידה להסלמה" וקרא להורות לצה״ל לפעול "בעוצמה, בתחכום וביסודיות".

מוקדם יותר מסר דובר צה"ל כי צה"ל תקף בניין רב קומות במחנה הפליטים שאטי בצפון רצועת עזה באמצעות מטוסי קרב. הבניין שימש כמתקן אימונים ללוחמה בשטח בנוי של ארגון הטרור חמאס. תחת הבניין נחפרה מנהרת לחימה ששימשה לתרגול לחימה בתת קרקע. מנהרה זו היא חלק מרשת מנהרות תת קרקעיות שחפר ארגון הטרור חמאס ברחבי רצועת עזה.

הבניין, שהיה מיועד לשימוש תושבי הרצועה לשירותים ציבוריים ודיור, הפך על-ידי חמאס למתקן אימונים. התקיפה נעשתה לאחר שיושבי הבניין הוזהרו מראש על-ידי כוחות צה"ל. תמונות המגיעות מרצועת עזה מראות פצועים כתוצאה מתקיפות צה"ל.

תקיפת מבנה רב קומות במחנה הפליטים שאטי (צילום:דובר צה"ל)
תקיפת מבנה רב קומות במחנה הפליטים שאטי (צילום:דובר צה"ל)

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר כי "בהתייעצות עם שר הביטחון, הרמטכ"ל והצמרת הביטחונית של מדינת ישראל החלטנו על פעולה עוצמתית נגד הטרור של חמאס. צה"ל הנחית על חמאס את המכה הקשה ביותר מאז צוק איתן ואנחנו נגביר את העוצמה של ההתקפות שלנו ככל שיידרש".

במהלך הצהריים (שבת) תקף צה"ל באמצעות מטוסי קרב עשרות מטרות צבאיות בארבעה מתחמים צבאיים השייכים לחמאס לאורך רצועת עזה. על-פי ההודעה, הותקפה באופן מאסיבי מפקדת גדוד של החמאס בבית לאהיה הכוללת שטחי אימונים ללוחמה בשטח בנוי, מחסנים לאיחסון אמצעי לחימה, מתחמי אימונים, חמ"לים, משרדים ועוד. עוד הותקפו אתר לייצור אמצעי לחימה ומחסנים לאחסון אמצעים שונים בהם גם יכולות צבאיות של הזרוע הימית של חמאס.

ירי הרקטות המשיך גם במהלך הערב וגרם, לראשונה בסבב ההסלמה הנוכחי, לפצועים כשרקטה שהתפוצצה ליד בית כנסת בשדרות פצעה שלושה בני אדם. השלושה פונו לביה"ח ברזילי כשהם בהכרה ומוגדרים במצב קל-בינוני. שתי נערות, בנות 14 ו-15 נפצעו באורח קל וגבר כבן 50 נפצע באורח בינוני מפציעת חזה.

תצלום אוויר של מפקדת גדוד חמאס בבית להיא (דובר צה"ל)
תצלום אוויר של מפקדת גדוד חמאס בבית להיא (דובר צה"ל)

בצה"ל מגדירים את התקיפה כנרחבת ביותר מאז מבצע "צוק איתן" ומתהדרים ביכולות מודיעיניות משופרות שאיפשרו את התקיפה, יכולות שניתנות להרחבה במידת הצורך. דובר צה"ל, תא״ל מנליס, הגיב למתרחש ואמר כי צה"ל יגיב בעוצמה ככל שידרש ולאור ההתפתחויות, "נגביר את העוצמה, ונשתמש בעוד ועוד כלים. ההישג הנדרש מהיום – להחזיר את תחושת הביטחון".

גל התקיפות הנוכחי הוא השלישי מאז אתמול. התקיפות הגיעו בעקבות התדרדרות חילופי האש בין הצדדים כשאתמול נפצע קצין צה"ל בדרגת רב-סרן באורח בינוני מרימון שהושלך לעברו במהלך הפגנה על גדר הגבול ובנוסף נהרג נער פלסטיני בן 15, לטענת הפלסטינים כתוצאה מאש צה"ל. במהלך הלילה התבצעו מספר תקיפות של יעדי טרור ברצועה ושוגרו עשרות רקטות לעבר ישראל, אחת מהן פגעה בתוך ישוב.

לאורך היום נשמעו אזעקות במועצות אשכול, חוף אשקלון, לכיש, מרחבים ושער הנגב וצה"ל הנחה את תושבי העוטף להישאר בקרבת מרחבים מוגנים ואסר על התכנסויות המוניות.

מי שחושש מסבב – יגיע אליו בעיתוי בעייתי ולאחר נפגעים. מי שמשדר שאינו חושש מסבב- סיכוי גבוה שלא יגיע אליו

מחמאס נמסר כי במידה ויתמשכו התקיפות של צה"ל, יש ביכולתו להגדיל את טווח השיגורים לעבר ערים נוספות בישראל. גורמים אחרים ברצועה מוסרים כי במהלך תקיפות צה"ל הושמדו כליל עמדות שיגור קסאמים. שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלדנוב, נמצא ככל הנראה במגעים עם מצרים להשגת רגיעה.

האלוף במיל' עמוס ידלין, ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), התייחס לסבב ההסלמה הנוכחי וטען כי ישראל איבדה את יכולת ההרתעה שלה מול חמאס שכן תקופה ארוכה הדרג המדיני משדר כי "העיניים נשואות צפונה ושלא יוצאים למלחמה על עפיפונים". ידלין טען כי יש לפעול בהקדם ליצירה של ההרתעה מחדש ואמר כי "מי שחושש מסבב – יגיע אליו בעיתוי בעייתי ולאחר נפגעים. מי שמשדר שאינו חושש מסבב- סיכוי גבוה שלא יגיע אליו".

בדוברות מחוז דרום של מערך כבאות והצלה נמסר כי משעות הבוקר ועד לרגע זה פעלו לוחמי האש בסיוע רבש"צים, צוותי קק"ל ורשות הטבע והגנים בגזרת עוטף עזה ב-11 שריפות וכי בכל המוקדים הושגה שליטה מלאה. שתי שריפות גדולות היו היום ביער גברעם ובשמורה באור הנר ובכיבויין סייעו גם ארבעה מטוסי כיבוי מטייסת אלעד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!