דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גאווה

זכויות להט"ב / אלפי בני-אדם הפגינו אמש (שבת) בת"א בעד שוויון זכויות למשפחות להט"ב

המפגינים, שקראו "כמה 'לא' אפשר לשמוע?", הפגינו מול קריית הממשלה בדרישה להכרה בהורות של זוגות להט"ב, שינוי חוק הפונדקאות וחוקים נוספים שמפלים את חברות וחברי הקהילה

הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)
הפגנה בעד זכות האימוץ להורים להטב"קים בתל אביב 21 ביולי (צילום: תומר ניוברג/ פלאש 90)
יעל אלנתן
יעל אלנתן
כתבת עבודה וצרכנות
צרו קשר עם המערכת:

כמה אלפי בני אדם התכנסו אמש (שבת) מול קריית הממשלה בת"א במחאה על חוקים המפלים להט"בים, בעיקר בהקמת תא משפחתי, תחת הסיסמאות "כמה לא אפשר לשמוע?" ו"כן למשפחות להט"ב". קואליציית הארגונים למען הלהט"ב והשותפים לארגון ההפגנה, בהם האגודה למען הלהט"ב, ארגון הנוער הגאה איגי, אבות גאים והמרכז הרפורמי לדת ומדינה החליטו לקיים את ההפגנה נגד אפליית הקהילה בישראל.

המארגנים מונים את כמות ה'לא' שמשפחות של הומואים, לסביות, טרנאסג'נדרים, וביסקסואלים מקבלים מהממשלה: לא לרישום הורים, לא לאימוץ, לא לפודנקאות, לא להכרה וזכויות של הורים טרנסים. בסוף ההפגנה הצטרפו רבים ממשתתפיה לצעדת המחאה נגד חוק הלאום שהתקיימה כמעט במקביל .

בהזמנה להפגנה דובר על הצביעות של חברי הכנסת ביחס לאוכלוסייה הלהט"בית. "איך חברי וחברות הכנסת שלנו אוהבים להניף דגלי גאווה ולהתחבק איתנו, ובעיקר לדבר מעל הבמות שלנו, אבל ברגע האמת מצביעים נגדנו? כמה אפשר לספוג את זה?", וקראו ליציאה לרחוב למען שוויון בהורות. המארגנים טענו עוד כי לא ייתנו לראש הממשלה להתהדר בזכויות בשעה שהקואליציה שלו מצביעה נגד חברי וחברות הקהילה מידי יום.

המצב הקשה בדרום עורר ויכוח אם לקיים את ההפגנה וחן אריאלי, יושבת ראש האגודה למען הלהט"ב, התייחסה לדברים ואמרה כי "הלב נמצא עם אחיותינו ואחינו הלהט"בים בעוטף עזה ובצה"ל ואנחנו מקיימות את ההפגנה גם כדי להשמיע את קולם, מפני שהאפליה חלה על כולנו באופן שווה ובעוד שהם נושאים כעת בנטל הביטחוני, חובתנו לשאת עבורם בנטל המחאה והמאבק".

זה ייקח עוד שנה, או עוד 20 שנה – אבל גם הילדים של סמוטריץ', איילת שקד וגם הילדים של בנימין נתניהו, יחיו בעולם שבו הם מוקפים להט"בים. אנחנו כאן, אנחנו לא הולכים והולכים לשום מקום ואנחנו מתכוונות לשנות את המציאות הזאת אחת ולתמיד. היום אנחנו אומרות כן למדינה שאנחנו רוצות לראות ולחיות בה!

חברת הכנסת יעל גרמן (יש עתיד) הגיעה להפגנה ואמרה כי הגיעה לתמוך בזכות הבסיסית ביותר של כל אדם באשר הוא לשוויון להורות. "הדרום בוער, בצפון האיראנים יושבים על הגדרות והממשלה שלנו, במקום לאחד את העם, עוסקת בפיצול והדרת הקהילה הגאה ובמניעת זכויות ממנה".

גם חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) הגיעה להפגנה וצייצה בחשבון הטוויטר שלה כי ‏"חוק הפונדקאות לא שוויוני ומפלה. גם אם הוא מיטיב עם מספר אימהות, הוא מונע מאלפים להיות הורים ומחזק את האפליה נגד הקהילה הגאה". רוזין הוסיפה וכתבה כי ראש הממשלה צבוע שכן הוא מתפאר בעולם על חשבון הקהילה הגאה, "אך לא סופר אותם בישראל. ביום קשה זה אני מחזקת את תושבי הדרום, ומקווה שיזכו לשקט".

אריאלי, בדברים שנשאה בהפגנה אמרה "אני עומדת כאן מולכם, שנה אחרי ששטפנו את הכיכר הזו בעשרות אלפי נשים וגברים. אני עומדת כאן מלאה בכעס, בעייפות. אנחנו מוכרחות לקחת את כל סערת הרגשות שלנו, את כל המחלוקות, את כל הביקורת, את הייאוש, לקחת ולהפוך לכוח. כוח אזרחי חזק שלא מוכן יותר לשמוע לא!". עוד הוסיפה כי יש קשר הדוק בין העתירות והמאבקים שהקהילה מנהלת, מול הכנסת, בג"צ ובתי הדין לבין מי שמחזיק בעמדות המפתח במדינה. "הם נלחמים בנו, ויוצאים נגדנו. זה ייקח עוד שנה, או עוד 20 שנה – אבל גם הילדים של סמוטריץ', איילת שקד וגם הילדים של בנימין נתניהו, יחיו בעולם שבו הם מוקפים להט"בים. אנחנו כאן, אנחנו לא הולכים והולכים לשום מקום ואנחנו מתכוונות לשנות את המציאות הזאת אחת ולתמיד. היום אנחנו אומרות כן למדינה שאנחנו רוצות לראות ולחיות בה!".

הרבה נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה, אמרה בדברים שנשאה כי "הכמיהה להורות – למחויבות, לאהבה, להמשכיות, נוגעת במקומות העמוקים היפים, והנאצלים ביותר בנפש האנושית. המהלך הנוכחי של מניעת הפונדקאות מזוגות גברים, והערמת המכשולים על רישום של ילדים של זוגות נשים, הוא חלק ממתקפה המתואמת של חברי כנסת דתיים וחרדים על ערכים של שוויון בכלל ועל זכויות הקהילה בפרט. את הקיצוניות הדתית הזו צריך לעצור – הן למען הזכויות שלנו כקהילה הגאה, והן למען הדמוקרטיה הישראלית". סתת סיימה את דבריה בחיבור לתקופה בלוח השנה העברי, "ימים שבהם אנחנו מצווים ללמוד את הלקח המשמעותי משנאת החינם שבגללה חרבה ירושלים. יהדות היא גם שלנו. לא ניתן לגורמים חשוכים להשתמש בה כדי לפעול נגדנו".

מצעד הגאווה בירושלים 2013. צילום: שרה שומן/ פלאש 90
מצעד הגאווה בירושלים 2013. צילום: שרה שומן/ פלאש 90

בהפגנה נשאו דברים איתי פנקס-ארד, ממגישי בג"צ הפונדקאות; אורלי ורוית ויסלברג צור, מגישות בג"צ הרישום; דניאל מריומה, יונתן מרטון, בלה מדלי, יניב ויצמן, עוז פרבין ואחרים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!