דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

מאבק בחוק הלאום / "במקום להנמיך את הקיטוב בין חלקי החברה הישראלית, מגבירים את הלהבות"

אלפי בני אדם צעדו אמש (מוצ"ש) מכיכר רבין למצודת זאב בקריאה לבטל את חוק הלאום שצפוי לעבור השבוע בכנסת | "האמירה שלנו היא ברורה: כל האזרחים, כולם - שווים"

הפגנה נגד חוק הלאום. רק שלא יגידו שמאל בסוף
הפגנה נגד חוק הלאום. רק שלא יגידו שמאל בסוף

צעדת מחאה נגד חוק הלאום, הנמצא בימים אלה בהליכי חקיקה וקובע כי מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, התקיימה אמש (מוצ"ש), בהשתתפות כ-7,000 צועדים, תחת הכותרת "צעדת החירום: זה הבית של כולנו – עוצרים את חוק הלאום". האירוע החל בשעה 20:30 בכיכר רבין והצעדה תסתיים בבית ז'בוטינסקי.

הארגונים השותפים להפגנה באים מכלל קצוות החברה האזרחית: תנועת 'עומדים ביחד', אגודת יהודי אתיופיה, שלום עכשיו, המרכז הרפורמי לדת ומדינה, עמותת סיכוי, המטה למאבק בגזענות בישראל, מרכז מוסאווא, צעירי מפלגת העבודה, חד"ש, מרצ, תע"ל, האגודה לזכויות האזרח בישראל, זזים – קהילה פועלת, פורום דו-קיום בנגב, עמותת כולן, מאבק סוציאליסטי, הקרן החדשה לישראל, שתיל.

הפגנה נגד חוק הלאום בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנה נגד חוק הלאום בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בהודעה משותפת של הארגונים נכתב כי "חוק הלאום הוא חוק שיהפוך את הגזענות, האפליה, ההשפלה וההפרדה לחלק בלתי נפרד מחיינו. יותר מזה – הגזענות והאפליה הופכים רצויים ומרכזיים במדינת ישראל. חוק הלאום הוא החוק שיביא את ההדרה והפגיעה במיעוטים לשיאים מפחידים שעוד לא ראינו כמותם. האמירה שלנו היא ברורה: כל האזרחים, כולם – שווים".

כ-2,500 מפגינים יצאו אמש מכיכר רבין לצעדה נגד חוק הלאום. ארגוני צדק חברתי, מאבק בגזענות, קליטת עליה, ארגוני להט"בים ועד ארגוני זכויות אדם, חיים משותפים ושלום, חברו יחד עם מפלגות להפגנת חירום נגד חוק הלאום הגזעני והמפלה קבוצות רבות ושונות המרכיבות את החברה האזרחית. ההפגנה תסתיים בעצרת בה ינאמו אישי ציבור, חברי כנסת, ופעילים חברתיים. כאמור, בשיאה הגיע מספר המשתתפים בהפגנה לכ-7,000 להערכת המארגנים, זאת לאחר שחלק ממשתתפי ההפגנה למען שוויון לקהילת הלהט"ב הצטרפו עם סיומה להפגנה נגד חוק הלאום.

הפגנה נגד חוק הלאום בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הפגנה נגד חוק הלאום בדצמבר 2014 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לדברי המארגנים הממשלה מקדמת את החוק כמעין פעולת הסחה, "משום שאין לה פתרונות לאף-אחד מאיתנו – לא למשבר הדיור, לא לקשישים ולנכים, לא ליוקר המחייה הגבוה, לא למערכת הבריאות הקורסת, לא למשבר עם יהדות התפוצות  – הם מחוקקים חוקים מיותרים, מפחידים ומפלים כמו חוק הלאום. החוק מסית, מבלבל ומפריד בינינו – אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל".

המארגנים מוסיפים כי חוק ההפרדה והאפליה שמקדמת הממשלה – המכונה "חוק הלאום" – הולך להשאיר חלקים גדולים בחוץ. "מחוץ ליישובים עם ועדות קבלה, מחוץ ליחס הוגן בבתי משפט, מחוץ למעגל האזרחות, מחוץ לדמוקרטיה".

יו"ר הרשימה המשותפת, חבר הכנסת איימן עודה, אמר בהפגנה כי מדובר ב"חוק שכל כולו תקיעת אצבע בעיניהם של חמישית מהאזרחים, סכסוך ופילוג מכוון כדי להרוויח עוד קצת הון פוליטי לעריצות נתניהו. בממשלה שאיבדה כל בושה, שמפחדת מהצל של עצמה, הרוב דורס את המיעוט, החקיקה גזענית, והמרחב הדמוקרטי באיום מתמיד. אבל אף חוק גזעני לא יעלים אותנו. אנחנו נישאר במולדתנו. נישאר כאן שני עמים וניאבק למען זכויות לכולם ושוויון לכולם".

יו"ר מרצ, חברת הכנסת תמר זנדברג, נשאה אף היא דברים ואמרה כי "הלילה והיום אנחנו רואים מה קורה כשלממשלה אין פתרון מול עזה – כל מה שיש לה להציע זה חוקים גזעניים – חוקי סמוטריץ'. הדבר האחרון שישראל צריכה השבוע זה את חוק יסוד: הגזענות, שנוסח במחשכים, בסחר מכר ובכיפופי ידיים בין הח"כים הכי לאומניים בכנסת. אני פונה מכאן לראשי הקואליציה – משכו את החוק".

הפגנה נגד חוק הלאום 14 ביולי 2018 (תנועת עומדים ביחד)
הפגנה נגד חוק הלאום 14 ביולי 2018 (תנועת עומדים ביחד)

הפעיל החברתי אבי ילאו, אמר כי "חוק הלאום הוא חלק מתהליך הרסני שעובר על החברה הישראלית. רוחות רעות מנשבות בבית המחוקקים הישראלי. במקום להנמיך את הקיטוב בין חלקי החברה הישראלית, מגבירים את הלהבות, את הפילוג והשנאה. החוק הזה מבקש למסד את הגזענות שקיימת כבר היום בחברה הישראלית, להפריד בין קבוצות שונות באוכלוסייה, ולהביא למצב שאנשים כבר לא יתביישו בגזענות שלהם. אחרי שהחוק הזה יעבור, אנשים כבר לא יתביישו להפלות נגד ערבים, אתיופים, עולים מרוסיה או כל קבוצה אחרת".

ההפגנה התקיימה בצל המצב הבטחוני בגבול עזה וההפצצות על יישובי הדרום. לאור ההסלמה קראה אמש חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני), לבטל את הדיונים שנועדו למחר על חוק הלאום. לדבריה החוק "נמצא במחלוקת גדולה ועמוקה ויהיו לו השלכות מרחיקות לכת על החברה והמדינה. אי אפשר לקיים את ההצבעות עליו בזמן שהדרום בוער, עשרות אזעקות נשמעות במהלך הלילה והיום והמצב עלול עוד להסלים".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!