דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רעידות אדמה

לפני שיהיה מאוחר / הקבינט אישר 5 מיליארד שקלים למיגון הצפון מפני טילים ורעידות אדמה

מתוך התקציב, חצי מיליארד שקלים אושרו כבר בתקציב הנוכחי ובתוך שלושה שבועות תתקבל החלטה לגבי מקור התקציב | רה"מ: "זה הדבר הבוער ביותר. אנחנו מטפלים בו כפי שהוא לא טופל מעולם" | דו"ח מבקר המדינה מתחילת החודש חושף את המצב החמור של מיגון יישובי מיעוטים, רובם בצפון

משפחות במקלט (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
משפחות במקלט (צילום אילוסטרציה: מרים אלסטר / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

תכנית רב שנתית למיגון הצפון בעלות של חמישה מיליארד שקלים אושרה היום (שני) על-ידי הקבינט. חצי מיליארד שקלים יתוקצבו כבר בתקציבי 2018-2019. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס לאישור התכנית ואמר כי "זה הדבר הבוער ביותר, וכמובן שהנושא כולו הוא בראש מעיינינו". גם שר האוצר, משה כחלון, הגיב לנושא ואמר שמדובר בתכנית רחבת היקף, "מהגדולות שהיו כאן".

בנימין נתניהו ומשה כחלון בישיבת ממשלה (צילום ארכיון: אמיל סלימאן / פלאש 90).
בנימין נתניהו ומשה כחלון בישיבת ממשלה (צילום ארכיון: אמיל סלימאן / פלאש 90).

על רקע ההתחממות בדרום ובעקבות רעידות האדמה שפקדו את צפון הארץ, הוחלט בישיבת הקבינט שהתקיימה הבוקר לאשר תכנית רב שנתית למיגון הצפון מפני רעידות אדמה והתקפות טילים. התכנית, שתנוהל על ידי פיקוד העורף, תתמקד במיגון של מבני ציבור, מוסדות חינוך, בתי חולים ומקלטים ציבוריים. כמו כן, התכנית תכלול השתתפות של המדינה בבניית ממ"דים. לפי הצהרה שנשא שר האוצר בתחילת ישיבת סיעת כולנו, "החלטת הקבינט היא שתוך 21 ימים נביא את המקור של 500 מיליון השקלים המיידים. הוועדה שתדון ביתר התקציב תביא תכניות לקבינט עד 60 יום".

זה הדבר הבוער ביותר, וכמובן שהנושא כולו הוא בראש מעיינינו. אנחנו מטפלים בו כפי שהוא לא טופל מעולם

גם ראש הממשלה התייחס לישיבת הקבינט כשאמר בפתח ישיבת הליכוד כי הוא בא עכשיו מקבינט שבו הוחלט להקצות 5 מיליארד שקלים לתכנית רב שנתית למיגון העורף גם נגד התקפות טילים וגם נגד רעידות אדמה. "כצעד ראשון נקצה מיידית חצי מיליארד שקל שיוקצו תחילה להגנת יישובי הצפון. זה הדבר הבוער ביותר, וכמובן שהנושא כולו הוא בראש מעיינינו. אנחנו מטפלים בו כפי שהוא לא טופל מעולם". ראש הממשלה התייחס גם להתחממות בדרום כשאמר שהיה במפגש עם ראשי היישובים וילדים בעוטף עזה. "אנחנו בתוך מהלך, הוא כרוך בחילופי מהלומות, הוא כרוך בכוח רצון ובכוח. ואנחנו באים כשהצד השני צריך להכיר בזה שיש מולו קיר פלדה של ממשלה נחושה, של מנהיגות מקומית איתנה, של התיישבות ציונית שאנחנו מחזקים אותה ועוד נחזק אותה בדברים שנביא גם לכאן וכמובן בצבא חזק, צה״ל, שכולנו גאים בו וכולנו מצדיעים לו", דברי נתניהו.

בתחילת החודש התפרסם דו"ח חמור על המיגון ברשויות הלא יהודיות, רובן בצפון, ובו התריע מבקר המדינה יוסף שפירא על יישובים שלמים ללא מקלטים וממ"דים, ומוסדות חינוך רבים ללא מיגון מספק. על-פי הדו"ח, רק למחצית מהאוכלוסיה הערבית ביישובים הסמוכים לגבול יש אמצעי מיגון. "ממצאי הדוח מחייבים טיפול ברמה הלאומית, הן בפערי תשתיות המיגון החמורים והן בליקויים הנוגעים לתחזוקת המקלטים ולציוד המצוי בהם. על גופי השלטון המרכזי והשלטון המקומי לשלב ידיים כדי לתקן באופן ממשי כל אחד מהליקויים שעלו בדוח זה", אמר המבקר.

חבר הכנסת עמיר פרץ (המחנה הציוני), המשמש גם כיו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף, התייחס גם הוא להחלטת הקבינט ואמר כי "פערי המיגון החמורים שעלו בדיונים הביאו אותי להניח יחד עם חבר הכנסת אבי דיכטר את הצעת חוק 'ממ”ד לכל אזרח' המתייחסת למרחק מהגבול, ואני שמח למצוא כי גם התכנית הממשלתית תעבוד לפי עקרון זה".

מקלט מוזנח בשפרעם (מתוך דו"ח מבקר המדינה)
מקלט מוזנח בשפרעם (מתוך דו"ח מבקר המדינה)

כשרעדה האדמה

החלטת הקבינט להקצות חמישה מיליארד שקלים לטובת מיגון הצפון מגיעה כשבוע לאחר רעידות האדמה שהתרחשו באזור הכנרת ועוררו דיון ציבורי ער ביחס למוכנות המדינה לתרחיש של רעידת אדמה. עד כה המאמץ המרכזי בתחום זה נעשה במסגרת תכנית תמ"א 38 שאושרה ב-2005 ואפשרה לבעלי דירות שנבנו לפני 1980 לבנות קומות נוספות על מנת לממן חיזוק של הבניין. עם זאת, מתוך כ-800,000 דירות המוגדרות כלא ממוגנות מפני רעידות אדמה, חוזקו בעשור האחרון כ-5,000 דירות בלבד, רובן המכריע במרכז הארץ. ערך הקרקע הנמוך באזור הצפון הפך את התכנית ללא רלוונטית בשל חוסר כדאיות כלכלית לקבלנים, וזאת דווקא באזורים המועדים יותר לרעידות אדמה ולהתקפות טילים.

נזקים בטבריה בעקבות רעידות האדמה (דוברות והסברה עיריית טבריה)
נזקים בטבריה בעקבות רעידות האדמה (דוברות והסברה עיריית טבריה)

החלטת הממשלה להתמודד עם הבעיה באמצעות תקציב ייעודי היא ככל הנראה הכיוון הנכון, אם כי קשה עדיין להעריך כיצד ינוצל התקציב ולכמה מבני מגורים הוא אכן ייתן מענה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!