דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.6°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 17.9°אשדוד
  • 19.7°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 15.9°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרפורמה במשק החשמל

רפורמה במשק החשמל / הלילה: אושר חוק משק החשמל המסדיר את הרפורמה ההיסטורית בחברת החשמל

במסגרת הרפורמה יימכרו חלק מאתרי הייצור של חברת החשמל, יוצא ממנה ניהול המערכת ויוקמו שתי תחנות כוח חדישות | 1,800 עובדים יפרשו מרצון, בנוסף ל-1,000 שכבר פרשו השנה | מחיר החשמל לא צפויים לרדת בשנים הקרובות

עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
עובדי חברת חשמל (צילום ארכיון: photobyphm / Shutterstock).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

חוק משק החשמל שעבר הלילה בקריאה שנייה ושלישית ברוב של 42 תומכים מול 4 מתנגדים, מסדיר את עיקרי הרפורמה הגדולה והמקיפה ביותר שבוצעה אי-פעם במשק הישראלי – הרפורמה בחברת החשמל, אשר מכניסה תחרות משמעותית במשק לטובת הלקוחות ומייצרת חברת חשמל יעילה יותר ויציבה יותר.

בעיקרי הרפורמה, כפי שעברה הלילה במסגרת החוק, הוחלט על מכירת חלק מאתרי הייצור של חברת החשמל, הוצאת ניהול המערכת מהחברה, הקמת שני מחז"מים (תחנת כוח במחזור משולב) חדישים על ידי החברה, פתיחת מקטע אספקת החשמל לתחרות, ויצירת מתווה התייעלות חסר תקדים של פרישת 1,800 עובדים, נוספים ל- 1,000 שכבר פרשו לאחרונה.

מסיבת העיתונאים בעניין הרפורמה בחברת החשמל (צילום מסך מדף הפייסבוק של ההסתדרות)
מסיבת העיתונאים בעניין הרפורמה בחברת החשמל (צילום מסך מדף הפייסבוק של ההסתדרות)

כחלק מהרפורמה, שכבת הניהול הבכירה תעבור לחוזים אישיים, מערכות ההולכה והחלוקה יישארו בחברה כמונופול טבעי, ויושקעו בהן מיליארדי שקלים בשדרוג ובשיפור מערך השירות ללקוחות החברה.
על הרפורמה נטען כי היא "מאזנת בין הצורך לקיום משק חשמל תחרותי והעמקת התחרות, הוספת יצרנות פרטית והבראת החברה, לבין חובת המדינה להבטיח בטחון אנרגטי בסביבה הגיאו-פוליטית של מדינת ישראל".

כדי למקד את הדברים, יש לומר כי עיקרי הרפורמה במשק החשמל לא עוסקים בעתיד משק החשמל באופן ישיר, אלא ברצון להקטין את חברת החשמל, להוציאה חלקית מתחום הייצור ובפיצוי לעובדיה שיאבדו את מקום עבודתם.

בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, עם אישור העלאת החוק לקריאה שנייה ושלישית, אמר יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר כי תעריף החשמל יישאר דומה לזה הקבוע היום בשמונה השנים הקרובות, ולאחר מכן הוא יתחיל לרדת בצורה משמעותית. עם זאת, הדגיש אילת כי העובדה שהציבור לא ייהנה באופן מיידי מהרפורמה לא אומרת שהוא מממן את הרפורמה.

פאנל בכנס חברת החשמל. בתמונה: מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל ; עמוס לסקר – יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים ; אסף אילת, יו"ר רשות החשמל (צילום: ארז רביב).
פאנל בכנס חברת החשמל. בתמונה: מיקו צרפתי, יו"ר ועד עובדי חברת החשמל ; עמוס לסקר – יו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים ; אסף אילת, יו"ר רשות החשמל (צילום: ארז רביב).

יפתח רון טל , יור דירקטוריון חברת החשמל, התייחס לאישור הרפורמה ואמר כי נעשתה היסטוריה לטובת מדינת ישראל. "המשק הישראלי ואזרחי המדינה. כל אזרח במדינת ישראל יהנה מההשקעה בתשתיות, פתיחת השוק לתחרות וההתייעלות בחברת החשמל. כל אלה לא רק יתרמו ליציבות המשק בטווח הקצר, אלא יביאו לצמיחה ולהורדת יוקר המחייה בישראל בשנים הבאות.
תודה מיוחדת לשרים כחלון ושטייניץ על מנהיגות, דרך ונחישות, למנהיג העובדים, אבי ניסנקורן, לשותפי עופר בלוך מנכל חברת החשמל, מיקו צרפתי יו"ר ארגון העובדים – איש אמיץ, וכל השותפים לדרך הארוכה שעברנו. בזכות הרפורמה ייושמו בישראל מהפכות היסטוריות במשק האנרגיה. אני גאה ומברך שניתנה לי הזכות להיות חלק מכך".

עופר בלוך, מנכל חברת החשמל הגיב גם הוא ואמר כי "משק האנרגיה הישראלי וחברת החשמל יוצאים לדרך חדשה. האתגר האמיתי לפנינו ישום הרפורמה , צעד אחר צעד , תוך שמירה על איכות גבוהה של המוצר החיוני אותו אנו מספקים. אנחנו מחויבים ללקוחות שלנו, לציבור הישראלי לספק חשמל בכל מצב. אני מאמין בהנהלת חברת החשמל המתחדשת שתוביל את החברה לביצועים ועמידה ביעדים שיציבו את החברה בשורה הראשונה עם כל מתחרה עתידי".

שר האנרגיה שטייניץ בוועידה הלאומית לאנרגיה 27 בפברואר (צילום: ארז רביב)
שר האנרגיה שטייניץ בוועידה הלאומית לאנרגיה 27 בפברואר (צילום: ארז רביב)

עם אישורו של חוק משק החשמל אמר שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, כי "הלילה התרחש בכנסת אירוע היסטורי. לאחר שנים של ניסיונות כושלים, אישרה הכנסת את הרפורמה בחברת חשמל, ועיגנה אותה בחקיקה. המשמעות היא, שישראל תפתח בשנים הקרובות משק חשמל יעיל, מודרני ותחרותי. משק חשמל שבו לא יהיה יותר וועד עובדים עם יד על השאלטר, כי לא יהיה שאלטר, כי הרפורמה מבטלת את המצב, שחברת חשמל מייצרת את רוב החשמל בישראל. הלילה נפתח הפתח גם לתחרות בהורדת מחירים במשק החשמל, וגם למהלך של סגירת התחנה הפחמית בחדרה והחלפת הפחם בגז טבעי כחול-לבן, נקי, שיאפשר לנו לשמור על איכות הסביבה ולדאוג לבריאות הציבור". גם השר שטייניץ התייחס לרפורמה כאל הגדולה, המקיפה והחשובה שנעשתה בחברה ממשלתית במדינת ישראל והודה לשותפיו, שר האוצר, משה כחלון; רה"מ והממשלה כולה וליו"ר ועדת הכלכלה, חבר הכנסת איתן כבל.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!