דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ספורט

ספורט / 141 המתעמלות האמריקאית שרופא הנבחרת פגע בהן מינית זכו להוקרה

נפגעות התקיפה המינית בפרשה שטלטלה את הספורט האמריקאי קבלו אמש פרס מיוחד על אומץ ליבן בטקס פרסי "ESPY" | המתעלמת לשעבר שרה קליין אמרה בנאומה: "אנחנו נמצאות כאן ביחד כדי ליצור תמונה שכל העולם יראה אותה"

הספורטאיות האמריקאיות בטקס ESPY (Photo by Phil McCarten/Invision/AP)
הספורטאיות האמריקאיות בטקס ESPY (Photo by Phil McCarten/Invision/AP)
ליאור ברטל
ליאור ברטל
כתב ספורט
צרו קשר עם המערכת:

בטקס פרסי הספורט של של המגזין ESPY שנערך אמש (ד') עלו אל הבמה 141 נשים שעברו תקיפה מינית על ידי רופא נבחרת התעמלות של ארה"ב לשעבר, ד"ר לארי נסאר. הן עלו ביחד כדי לקבל את פרס האומץ על שם ארתור אש. בו הציגו לכל העולם חזון חדש של אומץ מאוחד והעניקו הצהרה משותפת עצמתית כנגד תקיפה מינית מכל סוג שהוא.

30 שנה העולם שתק ונתן למפלצת הזאת לעבוד עם נערות וילדות צעירות שהגיעו אליו בגילאי 12,13,14 מלאות שמחת חיים וחלומות נפלאים של ילדות, אבל ד"ר נאסר ניצל את מעמדו ופגע במאות נערות/ילדות בלי שאף מבוגר אחראי בסביבה מתייחס לנורות האדומות הבוהקות שהתריעו על הסכנה. הן הגיעו אליו מלאות בניצוצות של חיות ויצאו מרוסקות נפשית עם טראומות שלא ניתן לתקנה.

השחקנית ג'ניפר גרנר הציגה את הנשים האמיצות ואמרה: "אנחנו עומדים לספר לכם סיפור שקשה לשמוע". היא דיברה על הרגע הנורא בעולם, כשהחלום להיות ספורטאית יכול להפוך לסיוט נוראי. אבל גם הוסיפה שהסיפור צריך להישמע, כדי שזה לא יקרה שוב וכדי שאת הקורבן הבא יהיה ניתן להציל.

אחרי דברי הפתיחה הוקרן וידאו עצמתי שנתן אפשרות מיוחדת וכואבת לנשים הצעירות שנפגעו מינית, לספר את האמת שלהן. אחת אחרי השנייה הן סיפרו בסרטון וידאו מצמרר על מה האיש הזה עשה להן כשהן היו 11, 12, 13. לאחר מכן הן התחילו לעלות לאט לאט ביחד לבמה לקבל את הפרס החשוב ולהראות אחדות משותפת.

מי שפתחה את הנאום המשותף, הייתה שרה קליין, המתעמלת הראשונה בה פגע נאסר לפני 30 שנה. "זוהי זכות לעמוד כאן עם אחיותיי השורדות כאשר אנחנו מייצגות עוד מאות שלא נמצאות כאן איתנו הערב" אמרה קליין "שלא תטעו, אנחנו נמצאות כאן ביחד כדי ליצור תמונה שכל העולם יראה אותה. פורטרט של הישרדות, חזון חדש של אומץ. לדבר על זה, זה לא קל. זה מתיש וזה כואב, אבל הגיע הזמן. אנחנו צריכים יותר לדאוג למוגנות של הילדים שלנו, מאשר למוניטין של המבוגרים. כניצולה, אני כאן כדי לומר, אם אנחנו יכולים רק לתת לאדם אחד את האומץ להשתמש בקול שלו, זה שווה את זה".

לאחר מכן דברה המתעמלת שהייתה הראשונה שהתלוננה על נאסר, הזוכה האולימפית אלי רייזמן: "מאז שנת 1999 דיברנו על התעללות של לארי נאסר, כל השנים האלו נאמר לנו: 'את טועה' 'את לא הבנת אותו' 'הוא רופא' 'זה בסדר". הם השתיקו אותנו, לטובת הזכיות במדליות וקבלת תקציבים. אבל אנחנו המשכנו ולבסוף מישהו הקשיב. יותר מדי זמן התעלמו מאיתנו, לעתים קרובות מדי מתעללים ומשתפי פעולה מנציחים סבל. לכל הניצולים שם בחוץ, אל תתנו לאף אחד לשכתב את הסיפור שלכם, האמת אכן חשובה ואתן לא לבד".

אלי רייזמן, אחת המתלוננות נגד ד"ר לארי נאסר. ארכיון. (צילום: AP Photo/Jae C. Hong, File)
אלי רייזמן, אחת המתלוננות נגד ד"ר לארי נאסר. ארכיון. (צילום: AP Photo/Jae C. Hong, File)

נאסר נידון בינואר ל-40 עד 175 שנות מאסר בגין מספר סעיפים של פגיעה מינית. "אתה רופא, נשבעת לא לעשות שום נזק, ואתה פגעת ביותר מ-256 נשים, וזה מעבר לכל הבנה", אמרה ג'ניס קנינגהאם לנאסר בזמן גזר הדין בחודש פברואר. "נעילת אדם, כך שהם לא יוכלו לפגוע באף אחד יותר ולקחת את החופש שלהם, היא תוצאה ראויה".

הנאום המשותף שלהן בטלוויזיה האמריקאית, היווה נקודת ציון היסטורית חשובה בעולם הספורט העולמי. בתקווה שמעשה האומץ שלהן ותחושת האחדות יאחו רק חלק מהצלקות בנפש שהמפלצת הזאת עשתה להם, בתקווה שנשים נוספות ילמדו לא לשתוק מול המתעלל הבא וכדי שהמערכת תפסיק להתעלם מהדברים הנוראים שמתרחשים בתוכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!