דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

שביתת המחאה / חסר תקדים: עשרות חברות יאפשרו לעובדים להשתתף במחאת הלהט"ב ביום א'

משרדי פרסום ואתרי תקשורת, רשות הטבע והגנים, מלונות ואפילו אל על ורשות שדות התעופה - כולן יעבדו כרגיל, אך הודיעו כי כל עובד/ת יוכל להשתתף במחאה בתיאום עם מנהלו הישיר | רשימה מתעדכנת

מצעד הגאווה ברחובות, 19 ביולי 2018 (צילום: עמרי דותן)
מצעד הגאווה ברחובות, 19 ביולי 2018 (צילום: עמרי דותן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

מאז ההכרזה על שביתת מחאה להזדהות עם קהילת הלהט"ב בעקבות אפלייתם בתיקון שאושר אתמול (רביעי) לחוק הפונדקאות ובתחומי חיים נוספים הצטרפו עשרות חברות במשק להזדהות עם השביתה, והצהירו כי יתירו לעובדיהן המעוניינים בכך לא להגיע לעבודה ולהשתתף במחאה. בין מקומות העבודה שנרתמו למאבק נמצאות חברות תקשורת כגון פרטנר, סלקום ופלאפון, חברות התרופות טבע ונוברטיס, מלונות דן ופרימה, רשת האופנה FOX ואף גופים ממשלתיים כגון רשות הטבע והגנים ורשות שדות התעופה. על פי הצהרות החברות הן הולכות לפעול כרגיל ולשרת את ציבור הלקוחות, אך יאפשרו שחרור של עובדים שיבקשו להשתתף במחאה.

עם זאת, ועד עובדי רשות שדות התעופה בראשות פנחס עידן, שהודיע לעובדים כי יגבה את השתתפותם במחאה, הזהיר מפני עומסים אפשריים בנתב"ג. "בעקבות בקשתם של עובדים רבים ברש״ת להעדר מהעבודה ביום א׳ הקרוב בשל פעולות המחאה של הקהילה הלהט״בית, נוצר מחסור בכוח אדם. יובהר כי יום א' הוא יום עם עומס רב מהרגיל. אנו מתנצלים בפני ציבור הנוסעים ומבקשים לגלות סבלנות בשל עיכובים בטיסות".

יצוין כי לא מדובר בשביתה במובנה הרגיל, העוסקת ביחסי העבודה במקום ספציפי או במשק כולו, אלא במחאה שבמסגרתה מתכוונים עובדים להיעדר מעבודתם עקב סוגיה ציבורית-פוליטית. לפיכך, תמיכת המעסיקים בעובדים השובתים היא הכרחית, מכיוון שבלעדיה הם יוכלו למצוא את עצמם ללא 'גב' חוקי. ההסתדרות הודיעה על תמיכתה במחאה וקראה למעסיקים לאפשר לעובדים להשתתף בה, אך כאמור לא מדובר בסכסוך עבודה שבו מותר לעובדים לשבות על פי חוק.

רשימה חלקית של מקומות העבודה שיאפשרו לעובדים למחות:

משרדי פרסום ויחסי ציבור – מקאן תל אביב, גיתם bbdo, בן חורין אלכסנדרוביץ, טוויסטד, י. נתנאל, לאופר גלאון, ג׳ינג׳ר, טינק, גו מובלין, הפפפי
אוסום, קבוצת דבי, בלודוט, כהן נאמן, בלינק, סטודיו בולד, ת.א.ר.א ייעוץ אסטרטגי, אדלר חומסקי, יהושע TBWA, אינטראקשן, פרו אסטרטגיה, פירמה חברה למיתוג.

הייטק וטכנולוגיה: מייקרוסופט, לוג׳יק, נטורל אינטליג׳נס, סייבריזן, נובוקיור, קלטורה, ריסקיפייד, מכלול, גיקטיים, סרוויספריינד, אייסטור, פיפל, זאפ גרופ, סימילארווב, גונג, סולוטו, IBM, מטריקס, מלנוקס, מינט מדיה, רדוקסיו, קלאודזון, אופטימל+, זירה, 888, סאפ, סנטינלוואן, ווקאטיב, אאוטבריין, סופטוויל, יוטפו, טאוואר ג׳ז, Trax, Wiser, Ironsource, ebay, אלברט ai,
Ohsnap, Fiverrr, Wibbitz, AeroCRS, ThetaRay, Oracle Israel, Dragontails,
פאיפאל, סינגולריטים קרן הון סיכון, Playtika, Gett, פייסבוק ישראל, אלטייר, אנסילו, וובפאלס, Dell, רד-גרין, Serviceapp, פורטר, דאטה פרו.

תקשורת: ידיעות אחרונות, מאקו (ערוץ 'גאווה' יוחשך), ערב טוב עם גיא פינס, Yes, רשת 13, קשת, קבוצת הארץ, כאן, וואלה!, דבר ראשון. בנוסף, אנשי התקשורת נדב בורנשטיין ולוסי אהריש (קשת 12) ייעדרו מהמסך.

סלולר וטלקום: ענני תקשורת, בזק, בזק בינלאומי, סלקום, הוט, פרטנר, פלאפון, AT&T, איגוד האינטרנט הישראלי.

משרדי עו״ד: אוסנת נוה ושות', גורניצקי, אפשטיין רוזנבלום מעוז, שיינפלד, הרצוג פוקס נאמן, בועז בן צור ושות', י.ד הופמן משרד עו״ד ומגשר, משרד עו״ד חגי קלעי, משרד עו״ד ויקטוריה גלפנד, משרד עו"ד גיל מזרחי נמרוד, קלעי רוזן ושות׳, טולצ'ינסקי, שטרן, מרציאנו, כהן לויצקי ושות', משרד עו"ד כבירי נבו קידר בלום ושות', משרד עו"ד מיתר ליקוורניק גבע לשם טל.

משרדי אדריכלים: ראסט – rust, 1:1 ארדיכלות נוף ועיצוב אורבני.

מסעדנות: גל׳ס בייקרי, שפגאט – shpagat.

תיירות: מלונות דן, מלונות פרימה, נויה הולידייס, Agoda, בי האוס תל אביב, רשות הטבע והגנים, רשות שדות התעופה, אל על, ישראייר, דיזנהאוס, גוליבר תיירות

חברות תרופות: טבע, כצט, נוברטיס, פרוקטר אנד גמבל.

עסקים ומוסדות נוספים: נמל חיפה, שופרסלסודה סטרים,3 מקלות – הפקת אירועים, אלן קאר, ישראל חופשית, סער הוצאת ספרים, Medical vet – דיזנגוף סנטר, מועדון הפורום ב״ש, בילד, דיזנגוף סנטר, אסם, קבוצת אקטיבייטד, שופרסל, תמוז פונדקאות.

בנקים פיננסים וחברות אשראי: כאל, ישראכרט, לאומי קארד, כלל, דרך פוריה, מיטב דש, מיכפל, פרופימקס

רשויות מקומיות: תל אביב, גבעתיים, קרית טבעון.

אופנה: פוקס, קום איל פו, חנות הוינטג' של איתי גונן.

מוסדות בריאות: מד"א, מרכז רפואי איכילוב ת"א

מוסדות אקדמיים וארגוני סטודנטים: מכון ויצמן ומכון דוידסון לחינוך מדעי, התאחדות הסטודנטים, מכון ירושלים למחקרי מדיניות, אגודת הסטודנטים בשנקר, אגודת הסטודנטים בדוד ילין.

ארגונים ועמותות: ההסתדרות, התנועה הקיבוצית, על"ם, עמותת הלל, המכון לאחריות תאגידית

לראשונה בישראל הכריזה אתמול (רביעי) האגודה למען הלהט"ב על כוונתה לקיים שביתה כללית על רקע האפליה הכללית נגדם, וכנגד האפליה המפורשת בין להט"בים לזוגות סטרייטים בחוק הפונדקאות. האגודה קוראת ללהט"בים ולתומכי הקהילה הגאה שלא להגיע לעבודה ביום ראשון הקרוב. מספר חברות וארגונים הודיעו כי יתמכו בעובדיהם שייקחו חלק בשביתה.

היום הצטרפה גם ההסתדרות לתמיכה בשביתה ובהודעה שהוציא הארגון נמסר כי "המאבק למען שוויון זכויות של קהילת הלהט"ב הוא מאבק חשוב על פניה של החברה הישראלית. בתור התנועה החברתית הגדולה והמשפיעה בארץ, ההסתדרות מתנגדת לכל סוג של אפליה. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, הוציא חוזר לעובדי ההסתדרות בו הוא מאשר לעובדים הלהט"בים בארגון לקחת חלק במחאה המתוכננת ביום ראשון. בנוסף, הוציא חוזר לכלל הוועדים ברחבי הארץ בו הוא קרא לוועדים ולהנהלות לאפשר לעובדים, המשתייכים לקהילת הלהט"ב, לקחת חלק במחאה מבלי לפגוע בזכויותיהם".

בין ראשי הוועדים שהגיעו לסיכום מול ההנהלות על הצטרפות לשביתה: יו"ר ועד העובדים בקק"ל ישראל גולדשטיין, יו"ר ארגון עובדי תנובה אחיאב שמחי, יו"ר ועד עובדי פרטנר קרן אופק, יו"ר ועד עובדי פלאפון ברק לוי ונוספים. התאחדות המלונות, רשתות תקשורת רבות, מסעדות, משרדי פרסום, וחברות נוספות רבות במשק מאפשרות לעובדיהן הלהט"ב לשבות.

חן אריאלי יו"ר האגודה למען הלהט"ב הגיבה להודעה ואמרה כי "סולידריות היא ערך בסיסי בכל מאבק ואנחנו רואות בתמיכת ההסתדרות אקט חשוב של סולידריות כלפי הקהילה הלהט"בית המיוצגת בכל חברה, בכל מפעל, בכל ענף במשק הישראלי". אריאלי שבה וקראה למעסיקים באשר הם, במגזר הפרטי והציבורי כאחד, בעסקים הקטנים ובתאגידי הענק: "הפגינו סולידריות ואפשרו לכל העובדות והעובדים המבקשים לקחת חלק בשביתה להזדהות עם הקהילה הלהט"בית. אני מקווה ומאמינה שגם מקבלי ההחלטות בכנסת ובממשלה שומעות ושומעים את הזעקה העולה מהציבור, את העובדה שכלל הציבור הישראלי עומד יחד עם הקהילה הלהט"בית במאבק הזה ודורש יחד איתנו שוויון זכויות מלא ועכשיו".

חברת התקשורת פרטנר מסרה אתמול ל'דבר ראשון' כי תאפשר לעובדיה שיודיעו על כך מראש, ויסמנו את היום כיום בחירה, להיעדר מעבודתם על חשבון ימי חופשה. חברת הטכנולוגיה Natural Intelligence הודיע כי היא תומכת בעובדיה שיבחרו לשבות ואף תאפשר להם זאת בלא ניכוי ימי חופשה. חברות נוספות שהודיעו שיאפשרו לעובדיהן להיעדר הן חברת הסייבר סיבריזן, וקבוצות הפרסום מקאן תל אביב, וגיתם BBDO. חברת הייעוץ האסטרטגי בן חורין אלכסנדרוביץ' הודיעה שתאפשר לעובדים לשבות ובתשלום, וכן כי תתגייס לכל מאמץ תקשורתי ללא עלות.

בתוך כך, הודיעה מיקרוסופט ישראל כי תממן פונדקאות לעל עובד בחברה שירצה בכך. "הנוסח הנוכחי של חוק הפונדקאות מחריג את קהילת הלהט"בים ומונע מהם את הזכות הבסיסית והאנושית להקים משפחה. זהו חוק מצער ולא שוויוני" נכתב בדף הפייסבוק של החברה, "מהיום, כל עובדת ועובד שלנו שיחליטו להקים משפחה באמצעות פונדקאות יקבלו 60 אלף ש"ח, ללא קשר למגדר, מגזר, נטייה מינית, גיל או מצב משפחתי. כ-ו-ל-ם!"

"הגיעו מים עד נפש" כתבו בדף האירוע הקורא לשביתה. "לאחרונה אנו עדות לשורת מקרים ומעשים מפלים, בהם ניסיון לרצח טרנסג'נדרית, העברת חוק הפונדקאות המפלה במכוון זוגות גברים מאותו מין, אפליה ברישום הורות של זוג נשים, שריפת דגלי גאווה והתבטאויות גזעניות ואלימות חסרות תקדים מצד פוליטיקאים קיצוניים. זוהי השעה להגיד לא".

פעילות ופעילים להט"ב חוסמים את רחוב אבן גבירול במחאה על חוק הפונדקאות העתיד לעלות בקרוב להצבעה במליאת הכנסת (האגודה למען הלהט"ב)

"בשנים האחרונות חלה נסיגה באפשרות לזכות בשוויון בכל תחומי החיים. אנחנו נאבקות על הזכות ליחס שווה בנישואים וגירושים, הורות, משפחה, אימוץ, פונדקאות, רישום בהורות, התאמת סעיף המין בתעודת הזהות, נאבקות בטיפולי המרה, יחס מפלה של נוער גאה בבתי ספר, השפלת טרנסג'נדר ברחובות ובמוסדות רפואיים, פשעי שנאה ושיח אלים ברשתות ועוד. חלאס, הפסקנו לשתוק.

"זוהי לא בדיוק שביתה 'רגילה' שבה עובדים/ות מוחים/ות על תנאי העבודה מול המעסיק/ה. מכאן שהיעדרות ממקום העבודה באותו יום מצריכה אישור. לצורך כך, הכנו מכתב לדוגמה למעסיק/ה ובו בקשה להיעדר מהעבודה באותו יום כדי להשתתף במחאה. אפשרות נוספת היא חתימת יום חופש".

אי הגעה לעבודה בלא תיאום מראש, עשויה – גם אם בסבירות נמוכה, להוות עילה לפיטורים באגודה המליצו שלא לשקר למעסיק ולטעון ל'מחלה' – אלא להסדיר את הנושא בכנות ולבקש יום חופשה, והביעו תקווה כי מעסיקים רבים יבינו לרוחם של העובדים ויעתרו לבקשתם. "אנחנו זועמות וכועסות, אך יחד עם זאת, אנחנו אזרחים ואזרחיות שומרות חוק וכל פעולותינו יהיו במסגרת החוק", הבהירו.

"אם אין באפשרותך להיעדר מן העבודה (למשל במקרה של עבודה חיונית כמו טיפול בחולים), לבשי חולצה שחורה והסבירי במקום העבודה מדוע הקהילה הגאה ושותפיה שובתים". לצד זאת מסרו כי במהלך היום יתקיים גם קמפיין רשת, שבו כל אחד יוכל להשתתף, קראו לציבור לשנות את תמונות הפרופיל ברוח המאבק, ולעקוב אחר האירועים בעמוד האירוע בפייסבוק.

החוק בישראל מקנה לארגוני עובדים בלבד את הסמכות להכריז על סכסוכי עבודה ולנקוט שביתות בשל סוגיות הנוגעות לזכויות עובדים, ואינו מכיר ברעיון 'השביתה הפוליטית'. בעבר היו מספר שביתות עממיות בחברה הערבית על רקע סוגיות פוליטיות כגון הפקעת קרקעות או שינויים בסטטוס קוו במעמדה של ירושלים או של הר הבית. בשביתות אלו בחברה הערבית, הובילו פעמים רבות את השביתה דווקא הרשויות המקומיות הערביות, ובעלי העסקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!