דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

יחסים בינלאומיים / למרות הביקורת מבית: טראמפ הזמין את פוטין לביקור בבית הלבן

ההודעה, שהפתיעה גם את קהילת המודיעין האמריקאית, באה אחרי הניסיונות של אנשי הממשל לתקן דווקא את הרושם שהותירה מסיבת העיתונאים של השניים השבוע בהלסינקי

נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים משותפת בהלסינקי. ארכיון. יולי 2018 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).
נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ ונשיא רוסיה, ולדימיר פוטין במסיבת עיתונאים משותפת בהלסינקי. ארכיון. יולי 2018 (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais).
שי ניר

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הזמין את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לביקור בבית הלבן בסתיו, זאת למרות הביקורת הנוקבת לה זכה בעקבות מפגש הפסגה של השניים בהלסינקי השבוע.

"הפסגה עם רוסיה הייתה הצלחה כבירה", כתב טראמפ בחשבון הטוויטר שלו, בתגובה לביקורת בארצות הברית על המפגש השבוע, בו זיכה את פוטין ואת רוסיה במעורבות בבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב הנמצאת תחת חקירה מתמשכת של סוכנויות המודיעין האמריקאיות. הנשיא לא עצר שם, הוא התקיף את "אויבת העם האמיתית, תקשורת הפייק-ניוז". עוד כתב טראמפ כי הוא מצפה לפגישתו השניה עם פוטין "כך שנוכל להתחיל וליישם כמה מהדברים הרבים עליהם שוחחנו הכוללים עצירת הטרור, ביטחון ישראל, צמצום תפוצת הנשק הגרעיני, מתקפות סייבר, מסחר, אוקראינה, שלום במזרח התיכון, קוריאה הצפונית ועוד".

https://twitter.com/realDonaldTrump/status/1019936133147516929

ההכרזה על המפגש הבא, כמו גם הגדרת הפסגה בהלסינקי "הצלחה כבירה", באות אחרי ניסיונות מצד הנשיא לתקן את הרושם שנוצר אחרי מסיבת העיתונאים בשני. יממה אחרי הפסגה, תיקן טראמפ את הצהרתו והוסיף כי ההצעה הרוסית לחקירה משותפת של ההתערבות בבחירות האמריקאיות אינה "הצעה אדירה", כפי שתיאר במסיבת העיתונאים, אלא לא הולמת אחרי הכל.

פגישה בבית הלבן תהווה הענקת לגיטימציה משמעותית למנהיגותו של פוטין, שמזה תקופה ארוכה מבודד מצד המערב בשל פעילותה הצבאית של רוסיה בכיבוש חצי האי קרים, מלחמת האזרחים בסוריה לצידו של הרודן בשאר אסד והאמונה כי רוסיה התערבה בבחירות לנשיאות ארה"ב בשנת 2016 בהן זכה טראמפ.

הנשיא טראמפ ביקש מהיועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון להזמין את פוטין ו"השיחות על כך יצאו לדרך", כך אמרה דוברת הבית הלבן שרה האקבי סנדרס אמרה בחמישי.

שגריר רוסיה בארה"ב, אנטולי אנטונוב, אמר במוסקבה כי חשוב "להתמודד עם התוצאות" של פגישת המנהיגים הראשונה לפני שקופצים מהר מידי לפגישה חדשה אך הוסיף כי, "רוסיה תמיד הייתה פתוחה להצעות מהסוג הזה. אנו מוכנים לשוחח בנושא הזה". מצד הקרמלין לא נמסרה עדיין תשובה להזמנת הבית הלבן.

החדשות אודות הזמנתו של פוטין לוושינגטון הפתיעו גם את בכירי המודיעין בבית הלבן. "חזור על כך שנית" אמר ראש המודיעין הלאומי דן קוטס האחראי על כלל קהילת המודיעין האמריקאית במהלך כנס לביטחון של מכון המחקר אספן והוסיף, "אוקיי" ולאחר השתהות אמר גם "זה יהיה מיוחד".

ההודעה באה בעוד הבית הלבן עוסק בפעולות תיקון וניקיון ימים של הצהרות מבלבלות לאחר פסגת טראמפ-פוטין על ההתערבות הרוסית בבחירות 2016. לאחר הטלת הספק הפומבי, במהלך מסיבת עיתונאים ולצידו של פוטין, בחשדות במעורבותה ואחריותה של רוסיה במערכת הבחירות גררה ביקורת חריפה מצד רפובליקנים ודמוקרטים, שהכריחה את הנשיא להודות, באופן פומבי ונדיר, בטעותו.

בתוך כך השגריר אנטונוב חשף היום כי טראמפ ופוטין שוחחו בנושא המשבר האוקראיני ובאפשרות לערוך משאל עם על עתיד חבל דונבאס במזרח אוקראינה במהלך פגישתם בהלסינקי. "הנושא הזה (משאל העם) עלה בשיחה" אמר אנטונוב והוסיף, מבלי לפרט, כי פוטין העלה "הצעה קונקרטית" לטראמפ לפתרון המשבר האוקראיני בן 4 השנים במהלכו נהרגו 10,000 בני אדם.

נראה כי המהלך נועד לעקוף את מאמצי השלום האירופאים באוקראינה ולהלחיץ את ממשלת אוקראינה המצויה בעימות עם הבדלנים הפרו-רוסים בדונבס.

אוקראינה ומעצמות אירופה לא הגיבו עדיין לדיווח, אך יחד עם זאת הן לא צפויות לתמוך בהצעה הרוסית למשאל עם בעוד הן מחויבות להסכם השלום שנחתם בבירת בלארוס מינסק בשנת 2015 אשר הביא להפחתת הלחימה אך כשל בביסוסו של פתרון מדיני בר קיימא.

נראה כי פוטין מנסה לשפר את מעמדו הבינלאומי ולהביא להישגים מדיניים על רקע התרופפות המערב ויחסי המנהיגים מאז נבחר טראמפ לנשיאות ארה"ב. פוטין וטראמפ מרבים לבקר ולתקוף את האיחוד האירופאי ואת הברית הטרנס-אטלנטית (נאט"ו). קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל דחתה היום את הספק שהטיל בשישי טראמפ על עיקרון ההגנה הקולקטיבי של נאט"ו.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!