דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
24.3°תל אביב
  • 24.5°ירושלים
  • 24.3°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 22.9°אשדוד
  • 26.6°באר שבע
  • 34.8°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 25.4°צפת
  • 24.5°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אבוקדו

פירות ארצנו / מועצת הצמחים מתריעה מפני אבוקדו בוסר מסוג "גליל" שמשווק לחנויות

הוא בריא, הוא טעים והוא זמין כמעט כל השנה - אבל רק כמעט | בימים האחרונים הגיעו למדפי החנויות אבוקדואים מזן "גליל" שנקטפו טרם זמנם ולא יבשילו אלא רק יירקבו | ההמלצה: לחכות עד סוף אוגוסט

אבוקדו ישראלי (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ  פלאש90)
אבוקדו ישראלי (צילום אילוסטרציה: אורי לנץ פלאש90)

האבוקדו הוא אחד הפירות הפופולאריים בישראל. הוא אמנם מלא יחסית בשומן אך נחשב למאד בריא. זה, בשילוב עם טעם אהוד ומרקם גאוני שמאפשר לו להיאכל בסלט או כממרח, מוסיפים לפרי ניקוד גבוה אצל הצרכן הישראלי. התקופה הנוכחית, סוף יולי ותחילת אוגוסט, נחשבת לעונת מעבר בין זן ה"ריד", הזן האחרון של העונה הקודמת, לבין ה"גליל", הזן הראשון של העונה החדשה אך בימים אלה מזהירה מועצת הצמחים שלא לרכוש אבוקדו מזן "גליל" שעולה בימים אלה על המדפים שכן במספר מקרים הזן שווק טרם מועד הבשלתו וקיים חשש כי לא יבשיל בבית הרוכשים ורק יירקב.

ארנה סנדל, מנהלת איכות וסטנדרטים בענף הפירות במועצת הצמחים, מסבירה כי "לאור ניסיון העבר, פנינו בתקופה האחרונה למגדלי ומשווקי האבוקדו וחידדנו את מועדי ומדדי ההבשלה והקטיף במטרה למנוע הגעת פרי בוסר לשוק". הלחץ מצד רשתות השיווק שיהיה תמיד אבוקדו על המדפים הביא להופעתו של פרי בוסר בחנויות. "הפרי הזה לא הבשיל, לא יבשיל ויישאר בלתי-אכיל. לכן, אנו ממליצים לצרכנים; אל תקנו אבוקדו מסוג 'גליל' שנקטף לפני ה-20 באוגוסט", אומרת סנדל.

כיצד תמנעו מלקנות אבוקדו בוסרי שלא יבשיל (גרפיקה: אידאה).
כיצד תמנעו מלקנות אבוקדו בוסרי שלא יבשיל (גרפיקה: אידאה).

ובכל זאת, איזה אבוקדו כדאי לקנות? לדברי סנדל, "הוא אמנם בסוף העונה, אבל ישנם מקומות בהם ניתן למצוא עדין אבוקדו מזן ריד המתאים למאכל. גם אבוקדו מזן טיג המאושר לקטיף מוקדם – זמין ובשל. בסוף אוגוסט יהיו פירות בשלים מזן גליל על המדפים, ובשלהי חודש ספטמבר יצטרף גם אבוקדו מזן אטינגר. בנובמבר ואילך יצטרפו זנים רבים נוספים – הרווסט, פוארטה, פינקרטון, ארד ונוספים".

אגב, למקרה שתהיתם לגבי מקור שמו של האבוקדו, מדובר במילה אצטקית במקורה, שכן האבוקדו הגיע אלינו מדרום אמריקה ופירושה "אשך", זאת ככל הנראה בשל דמיון מסויים בין צורת הפרי לצורת האיבר כמו גם אולי סגולות פוריות שייחסו לו בעבר. במקומות אחרים בעולם הפרי מכונה גם "אגס התנין", "פרי החמאה" ואף "אגס גבינה" בטייוואן.

זני האבוקדו המרכזיים בישראל (גרפיקה: אידאה)
זני האבוקדו המרכזיים בישראל (גרפיקה: אידאה)

איך מבדילים?

"ריד": זן שצורתו עגולה ככדור וקליפתו קשה ועבה, מחוספסת קלות. הזן הזה נקטף החל מאמצע חודש מרץ ונמצא על המדפים עד חודש אוגוסט.

"גליל": זן שפירותיו מאורכים, חלקים וקליפתם דקה, ירוקה ומבריקה.

"טיג": זן שצורתו דומה לאגס עגלגל וקליפתו דקה וירוקה.

"אטינגר": זן אליפטי וצר עם קליפה ירוקה בהירה וחלקה. ניתן לקטוף אותו החל מאמצע חודש ספטמבר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!