דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שדרות

תרבות / תרבות נגישה: פסטיבל בלוז ובירה בשדרות מונגש לבעלי מוגבלות

הפסטיבל שהחל אמש (ד') הוא אירוע התרבות הראשון בארץ הנגיש בעלי עיוורון, לקויות ראייה ושמיעה ובעלי מוגבלות - הן כקהל והן כחלק מהאמנים המבצעים | החגיגה נמשכת גם היום, החל מ-18:00 ואל תוך הלילה - אל תוותרו

איתמר בק וגידי אהרונוביץ' (ניצן צבי כהן)
איתמר בק וגידי אהרונוביץ' (ניצן צבי כהן)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

אלפי אנשים מכל רחבי הארץ הגיעו אמש (רביעי) לפתיחת פסטיבל הבלוז והבירה הראשון של שדרות, שהוא גם הפסטיבל הבלוז הראשון המגדיר עצמו כפסטיבל נגיש ומונגש לאנשים עם מוגבלויות. הפסטיבל יימשך גם היום, החל מהשעה 18:00 ואל תוך הלילה, כדאי לכם מאוד להגיע.

"את מוחמד שאקור, שגיבש את ההיבטים של הנגישות בפסטיבל פגשתי בסדנה של טעימות שוקולד בחושך ביפו. אמרתי לו שאני עושה פסטיבל הוא אמר שהוא עושה נגישות – חשבנו למה שלא נחבר את שני הדברים יחד" אמרה ימית הגר, שמפיקה את הפסטיבל השדרותי, אחרי שמזה שנים היא מפיקה את פסטיבל הבלוז של תל אביב, "זו עיר מופלאה, אני כל כך אוהבת לבוא אליה, וכל כך שמחה שהזמינה אותנו לכאן לעשות את המסיבה הזו. שדרות זה דרום, והבלוז הוא דרומי העובדה שגם בתקופה קשה כל כך העיר הזו גם לקחה על עצמה לארגן את הפסטיבל הנגיש הראשון בארץ היא מדהימה בפני עצמה ומעידה כמה היא מיוחדת וחזקה".

פסטיבל הבלוז בשדרות (ניצן צבי כהן)
פסטיבל הבלוז בשדרות (ניצן צבי כהן)

"הפסטיבל נגיש בעיקר ללקויי ראיה" הסבירה, "אחרי עשרות ראיונות שעשינו עם לקויי ראיה ועיוורים הבנו שהדבר שהם הכי זקוקים לו הוא ליווי. לכן גייסנו פה קבוצה גדולה של מתנדבים שבעצם מסייעים ומלווים את באי הפסטיבל שזקוקים לכך. יש פה אפילו אישה עיוורת שסיפרה לי שהגיעה לכאן לבדה ברכבת מנהריה, וזה ממחיש איך ברגע שיש את ההנגשה הזו היא מאפשרת את ההשתתפות וההגעה לפסטיבל. לצד זאת מכיוון שאנשים עם לקויות שמיעה הם קבוצה שמתקשה במיוחד בהשתלבות בתעסוקה, לדוכנים של חלוקת התוכניות פה שכרנו בעיקר אנשים עם לקויות שמיעה". לצד זאת משופע הפסטיבל סדרנים המסייעים לאנשים עם כסאות גלגלים הזקוקים לכך, ושטחו עוצב באופן שיאפשר להם להנות ממנו באופן מיטבי.

סדנאת מפוחית לילדים עם דב המר (ניצן צבי כהן)
סדנאת מפוחית לילדים עם דב המר (ניצן צבי כהן)

אי אפשר לעשות פסטיבל בלוז נגיש, בלי הופעה של איתמר בק ופקידי הקבלה. הבלוז של איתמר מבקש להנגיש את חווית הנכות בישראל לקהל, עם הרבה הומור ועוד יותר רוח של מאבק חברתי בועט. "השירותים הציבוריים גורמים לי תמיד להרגיש קצת לא בסדר. תחליט מהר מה אתה יותר – נכה או גבר?" הוא שר בשיר אחר. בשיר אחר, שממנו נגזר שם הלהקה, הוא מתאר כיצד ניגש לראיון עבודה להיות פקיד קבלה במלון. במודעה נכתב "שליטה באנגלית – יתרון", אבל לא היה רמז לכך שהוא עתיד להדחות על הסף משום שהתפקיד בעמידה בלבד. השירה של בק מעמדית ובועטת, כפי שבלוז צריך להיות, כפי שהבלוז היה פעם. בין שיר לשיר הוא מזכיר שמאבק הנכים להשוואת קצבת הנכות לשכר המינימום עוד חי ובועט, ושהגיע הזמן לחבר יחד את המאבקים כולם – הנכים, הלהט"בים והמאבק בגזענות ובחוק הלאום.

"זו הפעם הראשונה שאנחנו מנגנים יחד" אמר גידי אהרונוביץ', חלילן ותיק, ועיוור, שהצטרף לבק בהופעת אורח בכמה משיריו, "התחברתי לתכנים שלו. איתמר עם השיתוק מוחין שלו ואני עם העיוורון זה שילוב טוב. מאוד שמחתי לנגן איתו. משהו בבוטות שלו ובציניות שלי מאוד מתחברים יחד".

איתמר בק וגידי אהרומוביץ' (ניצן צבי כהן)
איתמר בק וגידי אהרומוביץ' (ניצן צבי כהן)

"כעיוור, הנגישות הפיזית של מדרגות או לא, פחות חשובה לי" אמר על רעיון הפסטיבל הנגיש, "אבל זה שכל הדברים במקום אחד, באופן מסודר ונוח זה בהחלט מאוד מיוחד ומקל.. זה שקיבלנו תוכניה מראש, תפריטים בברייל. זה יוזמה מאוד יפה. אבל כמובן שרוב הזמן הייתי עסוק בלהתארגן לקראת ההופעה". ואיך זה להגיע דווקא עכשיו לשדרות? "קצת מלחיץ – ומצד שני מחמם את הלב שאתה יכול לעשות משהו שהוא אמיתי וערכי" השיב.

הפסטיבל ימשך, כאמור, גם היום, ויכלול סדנת קאזו לילדים, הופעות של מוזיקאים מקומיים, מופע אילתור ג'אם סשן בכיסויי עיניים. עוד צפויות הופעות של לייזר לויד, אלקטריק בלו, דוד פרץ, רותם לוי והמסמרים, הפקת מקור מיוחדת של ירון בן עמי והעיוורים, נועם שלמה והופעת אורח מחו"ל של BIG A. את הלו"ז המלא ניתן למצוא כאן.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!