דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור השריפות

אין עשן בלי אש / ח"כ ילין: "אנחנו בעוטף רואים את השריפות, ובכבאות מוציאים נתונים אחרים"

ברשות הכיבוי וההצלה טוענים כי רק 15 שריפות מתוך 25 שטופלו בשישי האחרון נגרמו מבלוני תבערה, אך ילין טוען כי חוקר שריפות העביר לו מידע לפיו נגרמו 32 שריפות טרור, וכי הנתונים שפורסמו משנים קודמות אינם נכונים: "אפנה למבקר המדינה"

ח"כ חיים ילין מכבה שריפה בעוטף עזה (תמונה באדיבות המצולם)
ח"כ חיים ילין מכבה שריפה בעוטף עזה (תמונה באדיבות המצולם)
שי ניר

משבר האמון בין תושבי עוטף ישראל למכבי האש נמשך: במהלך שישי האחרון פרצו שריפות רבות בנגב המערבי וכובו על ידי צוותי הכבאות וההצלה. אך כמה שריפות פרצו ומה גרם להן? בעוד בכיבוי והצלה (כב"ה)מחוז דרום מדווחים כי מתוך 25 אירועי שריפה שטופלו, 15 נגרמו מבלוני תבערה, ח"כ חיים ילין (יש עתיד), תושב קיבוץ נחל עוז שבמועצה האזורית שער הנגב, טוען כי חוקר שריפות של כיבוי אש העביר לו מידע כי נגרמו 32 שריפות כתוצאה מבלוני תבערה.

בשבוע האחרון, מאז הפסקת האש שהושגה עם ממשלת החמאס ברצועת עזה בסוף השבוע שעבר, ישנה מלחמת גרסאות בין דוברות כב"ה)  מחוז דרום לאזרחים מתנדבים בנגב המערבי אשר מתצפתים במשמרות לאיתור עשן שריפות ומשהתגלה כזה מזעיקים מתנדבים נוספים ואת כוחות הכיבוי וההצלה. בעוד כיבוי אש מציגים נתונים כי ישנה ירידה בשריפות הנגרמות מבלוני ועפיפוני תבערה המשוגרים מרצועת עזה, טוענים האזרחים כי ההפך הוא הנכון.

ביום שישי, כתב ילין בחשבון הטוויטר האישי שלו כי "לפי חוקר השריפות של כיבוי אש, היו היום 32 שריפות, כולן מבלונים או עפיפוני תבערה" והוסיף כי מדובר ב"שיא חדש מאז שהבטיחו לנו שטרור השריפות יופסק". מבירור עם כיבוי והצלה דרום עלה כי הנתון הרשמי שהציגו הוא 15 שריפות שנגרמו כתוצאה מטרור.

"בכיבוי והצלה טוענים שיש פה הצתות בזדון, והטענה שלנו היא שאנחנו לא מכירים שריפות באזור", אמר ילין ל'דבר ראשון' על רקע הויכוח המתוקשר שהתעורר השבוע על היקפי השריפות בכלל באזור הנגב המערבי לעומת מימדי השריפות הנגרמות מטרור, והוסיף כי מדובר ב"ויכוח לא פשוט שמתקיים שלושה שבועות, כאשר אנחנו רואים את השריפות והם מוציאים נתונים אחרים".

ילין התייחס בדבריו גם לנתונים ההשוואתיים שפרסם כב"ה מוקדם יותר השבוע המראים כי בחודש יוני 2017 טופלו בגזרת העוטף 546 שריפות ובחודש יולי אחריו 447 שריפות. "אם הנתונים נכונים, אז גם בשנה שעברה היינו תחת מתקפת טרור עפיפונים ובלונים ואף אחד לא סיפר לנו את זה", אמר ילין והוסיף כי "הנתונים לא מקובלים עלי, ואין נתונים כאלה בעוטף עזה. השריפות שהיו פעם זה מקסאם או משהו אחר. אין פה שריפות בדרך כלל, וזו לא עונה של שריפות. אנחנו לא מכירים ולא נושמים עשן. לכן לא מקובלים עלי הנתונים האלה". עוד אמר ילין באיום כי במידה וכב"ה ימשיכו לעמוד מאחורי הנתונים ההשוואתיים שפרסמו, "אני אוציא מכתב למבקר המדינה שיבדוק את זה".

כיצד מגיבים התושבים לנתונים אותם כב"ה פרסם השבוע?
"חוסר אמון של הציבור שכל הזמן מגויס. ישנם המון צוותים ומתנדבים שמגיעים ממקומות אחרים. הם מכבים שריפות וכב"ה אומר שאין שריפות. אני מקבל שאין 100 אחוז אבל שמונים אחוז זה גם נתון משמעותי. אנחנו מחפשים אמת. נכון שהיא אף פעם לא אבסולוטית אבל יש פה תסיסה מאוד גדולה של חוסר אמינות של הנתונים שמשפיעה על התושבים. פונים אלי וכותבים לי את זה". ילין מצביע בדבריו גם על מציאות אבסורדית בה חובת ההוכחה לגורם ההצתה היא על האזרחים. "ההוכחה היא עלינו. אנחנו צריכים להוכיח, אחרת הם (כב"ה) יוצאים מהנחה שזו הצתה פנימית".

לשאלה אם הגדרת הגורם לשריפה משנה מבחינת מס רכוש או כל גורם ביטוחי אחר, אמר ילין כי התושבים  לא מתעסקים בהיבטים האלה. "לרוב התושבים יש ביטוח. אם מי שמשלם זה מס רכוש או הביטוח זה לא מעניין אותנו. לא היו נזקים שהביאו לפשיטת רגל בגלל השריפות".

מדוברות כב"ה נמסר בתגובה כי אתמול התרחשו בסך הכל 15 שריפות שנגרמו מבלונים מתוך 25 אירועים. עוד נמסר כי הנתונים נמצאים בבדיקה יסודית של הנציבות, ורק ביום שני יהיו תוצאות. ביחס לאיומו של ילין כי יפנה למבקר המדינה נמסר מכב"ה: "אין לנו שום התנגדות למבקר המדינה או לכל גוף אחר".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!