דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חוק הלאום

סערת חוק הלאום / נתניהו מגן על חוק הלאום: "השמאל צריך לעשות חשבון נפש"

אחרי שזכה למתקפה ציבורית נרחבת בימים האחרונים, בין היתר מצד שרים בכירים בקואליציה, יצא היום (א') ראש הממשלה למתקפת נגד: "את שוויון הזכויות האישי של אזרחי ישראל קבענו בשורה של חוקים"

בנימין נתניהו בנאום בכנסת (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
בנימין נתניהו בנאום בכנסת (צילום: מרים אלטשר/ פלאש90)
שי ניר

ראש הממשלה בנימין נתניהו יצא היום להגנת חוק הלאום, זאת בעקבות המתקפה הציבורית כנגדו, חלקה מצד ושרים בכירים בקואליציה שטענו כי הוא דורש תיקון. "יש התרסה מתמדת נגד חוק הלאום", אמר הבוקר (ראשון)  בישיבת שרי הליכוד והוסיף כי "השיח חד צדדי, הדיונים באולפן רדודים. אל תתנצלו, הילחמו על האמת".

מאוחר יותר, בפתח ישיבת הממשלה, אמר נתניהו כי "מדינת ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, עם שוויון זכויות מלא לכל אזרחיה. זוהי המשמעות של המלים 'מדינה יהודית ודמוקרטית'".

על רקע הביקורת כי החוק אינו מבטא כי קיים שוויון בין אזרחי ותושבי מדינת ישראל היהודים ואלו שאינם יהודים אמר נתניהו כי "את שוויון הזכויות האישי של אזרחי ישראל קבענו בשורה של חוקים, לרבות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, חוקים שמבטיחים שוויון מלא בפני החוק, החל בזכות לבחור ולהיבחר לכנסת וכלה בכל זכות אישית אחרת במדינת ישראל".

חרף העובדה שנמתח ביקורת על חוק הלאום מצד רבים בציבור הישראלי נתניהו חזר בדבריו על זיהוי כל מבקרי החוק כשמאל. "האם הקביעה שבדגל שלנו יש מגן דוד מבטלת במשהו את זכות הפרט של מישהו מאזרחי ישראל? הבל, אבל הקביעה הזו מבטיחה שלא יהיה דגל אחר. האם הקביעה שהתקווה הוא ההמנון שלנו גורעת כהוא זה מן הזכויות האישיות של אדם כלשהו בישראל? הבל, אבל היא כן קובעת שלא יהיה המנון אחר" אמר נתניהו, "יש כבר הצעות להחליף את הדגל וההמנון בשם השוויון, כביכול. יש בכלל התרסה על מושג מדינת הלאום במדינות רבות, אבל קודם כל במדינת ישראל, מה שמערער את יסוד הקיום שלנו, ועל כן ההתקפות שהגיעו מחוגי השמאל שמגדיר את עצמו כציוני הן אבסורדיות, וחושפות את השפל שאליו הדרדר השמאל".

"במשך עשרות שנים מטיפים לנו באופוזיציה שיש לסגת לקווי 67׳ כדי להבטיח שישראל תהיה מדינת הלאום של העם היהודי שיש בה רוב יהודי במדינה" הוסיף, "אז פתאום כשאנו מחוקקים את חוק היסוד שמבטיח בדיוק את זה, בשמאל מזדעקים? איזו צביעות. השמאל הישראלי צריך לעשות חשבון נפש. הוא צריך לשאול את עצמו מדוע מושג יסוד של הציונות 'מדינת לאום יהודית של עם ישראל בארצו' הפך אצלו למושג גס, למלה גסה, לעיקרון שיש להתבייש בו. אנחנו לא מתביישים בציונות. אנחנו גאים במדינה שלנו, בהיותה בית לאומי לעם היהודי, המקיימת בהקפדה שאין גדולה ממנה את זכויות הפרט של כלל אזרחיה.

על רקע מחאת העדה הדרוזית על חוק הלאום אמר נתניהו, "נוגעים לליבי רחשי ליבם של אחינו ואחיותינו בני העדה הדרוזית" והוסיף בפנייה ישירה אל הדרוזים, "אין בחוק הזה דבר שפוגע בזכויותיכם כאזרחים שווים של מדינת ישראל, ואין בו דבר שפוגע במעמד המיוחד של העדה הדרוזית בישראל. עם ישראל, ואני בתוכו, אוהב ומוקיר אתכם. אנחנו מעריכים מאוד את השותפות ואת הברית בינינו".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!