דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט' באדר ב' תשפ"ד 19.03.24
14.2°תל אביב
  • 7.4°ירושלים
  • 14.2°תל אביב
  • 12.2°חיפה
  • 14.1°אשדוד
  • 11.5°באר שבע
  • 16.5°אילת
  • 15.0°טבריה
  • 8.4°צפת
  • 13.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דיור ציבורי

"לגור בכבוד" / הממשלה אישרה את תוכניתו של השר גלנט להצלת הדיור הציבורי

בעקבות ההחלטה יוקם צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד השיכון שיבחן דרכים להגדלת מאגר הדירות של הדיור הציבורי ב-72 אלף דירות תוך עשר שנים | גלנט: "פתרון אמיתי לבעיית הדיור הציבורי במדינת ישראל"

גלנט מציג את הצפי לרכישת דירות עבור הדיור הציבורי, בדיוני וועדת הכלכלה. (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).
גלנט מציג את הצפי לרכישת דירות עבור הדיור הציבורי, בדיוני וועדת הכלכלה. (צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת).
עמר כהן
טל כרמון
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה הבוקר את תוכנית "לגור בכבוד" להצלת הדיור הציבורי שהגיש שר השיכון יואב גלנט. במסגרת התוכנית, שהציג השר בתחילת יוני, מתוכננת בניה של כ-72 אלף דרות לדיור הציבורי, תוך עשר שנים. גלנט: "התכנית מהווה פריצת דרך בתחום הדיור הציבורי ותהווה את הבסיס להתייחסות לכל דבר הקשור לדיור הציבורי בעתיד".

התוכנית, אותה מגדירים במשרד הבינוי והשיכון כתוכנית חירום לאומית, אמורה לייצר את התנאים שיאפשרו בניה ורכישה של כ-7,000 דירות בשנה במסלולים שונים. במסגרת התוכנית יוקם צוות בין משרדי שיתאם את הפעולות השונות הנדרשות על מנת להוציא את התוכנית לפועל.

במשרד השיכון הניחו ארבעה עקרונות ליישום התוכנית:

  • שימוש רציונלי במקורות תקציביים קיימים ומינופם
  • "הפרשת מעשר" מעסקי נדל"ן של המדינה עבור דיור לאוכלוסיות מוחלשות בחברה
  • עידוד יזמים וקבלנים לשלב דיור ציבורי בבניה חדשה ובהתחדשות עירונית, כמקובל במדינות ה-OECD
  • מתן פתרונות ביניים בשכר דירה מוגדל לאוכלוסיות שהוצאו ממעגל הזכאים בשל מחסור בדירות

בין הצעדים אותם מציע שר השיכון לקדם ניתן למצוא גיוס אג"ח לצורך מימון רכש דירות דיור ציבורי חדשות, פעולה שכבר החלה בגיוס של מיליארד שקלים על ידי עמידר שבעזרתם יבנו כ-800 דירות. בנוסף מציעה התוכנית לבחון את האפשרות להקצאת קרקע על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), לטובת הגדלת מלאי דירות הדיור הציבורי; לאגם את הסיוע בשכר דירה הניתן היום לכ-160 אלף משפחות ולאפשר להן להיכנס למסלול רכישת דירה בעזרת אותם המענקים; מתן תמריצים ליזמים שיבנו דירות לדיור הציבורי ויעבירו אותן לבעלות המדינה, על ידי מתן זכויות בנייה נוספות בפרויקטים חדשים, בקרקעות מדינה ובקרקעות בבעלות פרטית.

צעד נוסף הנכלל בתוכנית הוא הקצאת חלק מהדירות המשווקות במסגרת מכרזי "מחיר למשתכן" לטובת דיור ציבורי בבעלות המדינה. מהלך שכבר החל, אך נתקל בקשיים מצד משרד האוצר ורמ"י שחוששים שההפרשה לדיור הציבורי תפגע בהטבה שניתנת במסגרת המכרזים לרוכשים הזוכים בהגרלות. המכרז הראשון, בו הייתה אמורה להיכלל הפרשה של 5% מהדירות לטובת הדיור הציבורי, אמור היה להיות המכרז בבאר יעקב שפורסם בתחילת יולי. עם זאת הסעיף המדובר הושמט מהמכרז. במשרד השיכון לא ויתרו ובימים הקרובים אמור להתפרסם מכרז חדש לפרויקט בבאר יעקב שיכלול את סעיף ההפרשה לדיור הציבורי.

שר השיכון יואב גלנט התייחס לאישור התוכנית בממשלה כשאמר הבוקר "אחרי שנים רבות של הזנחה, ממשלת ישראל שמה את השכבות המוחלשות בראש סדר העדיפויות. תוכנית 'לגור בכבוד' שאושרה היום בממשלה, מהווה פתרון אמיתי לבעיית הדיור הציבורי במדינת ישראל, דבר שלא נעשה בעבר. זוהי בשורה של ממש למאות אלפי משפחות חסרות דיור במדינת ישראל, המסתייעות במשרד הבינוי והשיכון. באמצעות תכנית זו נגדיל בתוך עשור את מלאי הדירות לדיור הציבורי ב-72 אלף דירות חדשות. עם כניסתי לתפקיד שמתי למטרה את החזרת הטיפול בתחום השיכון לסדר היום. התכנית מהווה פריצת דרך בתחום הדיור הציבורי ותהווה את הבסיס להתייחסות לכל דבר הקשור לדיור הציבורי בעתיד. אני מברך את אנשי משרד הבינוי והשיכון על העבודה המאומצת. אנו נמשיך לפעול במלוא המרץ על מנת שהתכנית תיושם ותצא לדרך".

סגן השר ז'קי לוי הוסיף כי "בפעם הראשונה משרד הבינוי והשיכון מניח תכנית כוללת שתעזור להתמודד עם בעיית הדיור הציבורי ולהוביל לפתרון ראוי לסוגיה שהוזנחה לחלוטין ב-20 השנים האחרונות. השר גלנט ואני הנחנו תכנית שעונה על כל הצרכים ונותנת את כל הכלים הדרושים כדי לפתור את הבעיה הכואבת אחת ולתמיד. לשמחתי החליט משרד האוצר בראשות השר משה כחלון לאמץ אותה ואנו נחזה במהפך חסר תקדים ביחס לדיירי הדיור הציבורי. כבר ביומנו הראשון בתפקיד, הבטחנו, השר גלנט ואני, לשים את הדיור הציבורי בראש סדר העדיפויות ולהקצות לו משאבים רבים כדי לצמצם את המחסור האדיר בדירות לאוכלוסיות החלשות בישראל וכך עשינו ונוסיף לעשות. אנו נמשיך להיות אנשי בשורה לדיירי הדיור הציבורי ולעשות צדק חברתי אמיתי".

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, חגי רזניק אמר כי "מדובר ביום היסטורי עבור דיירי הדיור הציבורי ומדינת ישראל. תוכנית 'לגור בכבוד' מהווה אמירה ברורה וחזקה של המדינה, כי אוכלוסיות מוחלשות אינן שקופות עוד. אני גאה להיות חלק מהמהלך החשוב הזה ואעשה הכל כדי שהקמת צוות היישום יוביל לשינוי עמוק ואמיתי עבור עשרות אלפי משפחות".

יש לציין כי עם פרסמה של תוכנית "לגור בכבוד" בחודש יוני היא נחשבה מצד אחד לפורצת דרך אך גם עלו נגדה ביקורת על כך שהיא לא כוללת בניה תקציבית ורוב המלצותיה נשענות על ניצול מקורות חוץ תקציביים, היוון תקציבי הסיוע בשכר דירה ועידוד היזמים בשוק הפרטי. על אף הביקורות בארגונים החברתיים שעוסקים בדיור הציבורי בירכו על אישור התוכנית היום בממשלה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!