דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ח בניסן תשפ"ד 26.04.24
26.1°תל אביב
  • 23.4°ירושלים
  • 26.1°תל אביב
  • 21.2°חיפה
  • 23.9°אשדוד
  • 21.6°באר שבע
  • 27.4°אילת
  • 24.4°טבריה
  • 22.5°צפת
  • 25.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הקרב על האסדה / צה"ל טען לשיקול בטחוני בקירוב אסדת לוויתן לחוף, בוגי יעלון הכחיש

בניגוד לטענה שהעלו גורמים צבאיים בשבוע שעבר, טוען מי שהיה שר הביטחון בתקופה הרלוונטית כי משרדו תמך דווקא בתוכנית המקורית - אסדה בלב ים ולא כ-10 ק"מ מהחוף | דוחות חברת נובל אנרג'י מעידים כי התוכניות שונו בגלל היתכנות כלכלית

מחאה למען הרחקת אסדת לוויתן (צילום: מרק קולטון, ארגון שומרי הבית)
מחאה למען הרחקת אסדת לוויתן (צילום: מרק קולטון, ארגון שומרי הבית)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

לפני כשבוע וחצי פרסם צה"ל הודעה תמוהה, לפיה הוא מעדיף את פיתוח אסדת הטיפול בגז של מאגר "לוויתן" קרוב, לחוף וכי השיקולים לשינוי תכנית הפיתוח היו ביטחוניים. מנגד, חתם לפני שלושה ימים שר הביטחון לשעבר משה יעלון, על תצהיר לפיו לא שמע על כך, וכך גם בכירי משרדו. יעלון: "אילו הנושא היה מובא בפני לבחינה ביטחונית, הייתי ממליץ על השארת התכנית המקורית".

יעלון מכחיש כי ראה הערכה ביטחונית התומכת בקירוב אסדת הגז "לוויתן" והוא רואה יתרון בטחוני בהגנה על אסדה בלב ים לעומת אסדה קרובה. בפניה למבקר המדינה שהגיש היום ארגון שומרי הבית, על ידי עורך הדין אילן יונש, מצורף תצהיר חתום של שר הביטחון לשעבר משה יעלון שכיהן בתפקיד ממרץ 2013 ועד מאי 2016.

התצהיר של בוגי יעלון
התצהיר של בוגי יעלון

לפי התצהיר, יעלון הופתע מהידיעה לפיה צה"ל תומך באסדה קרובה מבחינה בטחונית, וכי הכיר את התוכניות להקים אסדה בלב ים, ואת היערכות צה"ל להגן עליה הרחק מהחוף, ולא במיקומה הנוכחי – מרחק של כעשרה קילומטרים בלבד מחוף דור.

מבדיקת "דבר ראשון" עולה כי לשותפים ב"לוויתן" לא נמסר שום מסמך המעיד על העדפה ביטחונית לאסדה קרובה, ואילו דו"חות חברת נובל אנרג'י משנת 2015 מעידים על שינוי תכנית מנימוקים של היתכנות כלכלית, ללא כל קשר לשיקולים ביטחוניים.

היום (ראשון), הפגינו עשרות חברי ארגון "שומרי הבית" כנגד החלטת הממשלה הקושרת בין הפיתוח של מאגר "לוויתן", ומובלע, לפי התכנית הנוכחית, לבין הפחתת זיהום האוויר, דרך השבת היחידות הפחמיות 4-1 בתחנת "אורות רבין" המיועדת להיות בשנת 2022. התושבים טוענים כי גם מבחינה ביטחונית וגם מבחינה סביבתית, יש לפסול את תכנית הפיתוח הנוכחית, ולחזור לתכנית המקורית של פיתוח בלב ים, גם אם הדבר יגרור עיכוב בפיתוח ויחייב את ממשלת ישראל לשלם על כך פיצוי ליזמים.

יוני ספיר, ארגון שומרי הבית: "לאחרונה התחוור בבית המשפט כי משטרת ישראל פעלה בחוסר סמכות ואף בניגוד לצו שיפוטי בהקשר לפינוי מאהל שומרי הבית. עוד התגלה באותו דיון כי רשות מקרקעי ישראל אף היא פעלה בחוסר סמכות כשהוציאה צו פינוי כפי שהוציאה לפינוי המאהל שלנו. בנוסף, גופים ירוקים הסועדים על שולחנה של הממשלה הצהירו על תמיכה בעמדת הממשלה. לאחר שכל זאת לא הספיק בכדי לדכא את המחאה הרועמת שלנו, החליטה ממשלת ישראל לשלוף את ה'קלף הביטחוני'. הפעם הלכה הממשלה צעד אחד רחוק מדי. בכל האיזכורים הביטחוניים מ- 2014 ואילך דיברו הגנרלים בזכות הגנת על האסדות מעל מאגרי הגז, במים הכלכליים של ישראל ובזכות המוכנות של חיל הים לאתגר הזה. גם דובר צה"ל שיחרר עד לאחרונה הודעות ברוח זו, שהרי מערכת הביטחון רכשה 4 ספינות יקרות מסוג סער 6 מסעיף התקציב "המים הכלכליים", בדיוק לצורך תכלית זו. יתרה מזו, היא מחויבת להגן על אסדות הקידוח במים הכלכליים וכן על אסדת כריש-תנין במרחק של כ- 80 ק"מ מן החוף. כעת גם מסתבר לנו ממי שהיה שר הביטחון בתקופה הרלוונטית, כי תחושותינו היו מוצדקות- בכירי משרד הביטחון בתקופה הנדונה אינם מכירים כל פנייה לשינוי כוונת צה"ל המקורית להגנה על האסדות במים הכלכליים! עמדת יעלון היא כי התכנית המקורית להגנה על אסדה מעל המאגר עדיפה מבחינה צבאית".

תגובת דובר צה"ל תתפרסם לכשתתקבל

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!