דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יוון

הטרגדיה היוונית / קרן המטבע: האיחוד האירופי יגדיל את החוב היווני לממדים לא יציבים

בדו"ח שפרסמה אתמול (רביעי), מותחת הקרן ביקורת חריפה על התנאים שנכפו על ידי האיחוד: המשך הקיצוצים ועודף תקציבי ב-40 השנה הקרובות | לטענת מחברי הדו"ח, מדיניות זו תפגע בצמיחה ותחייב את יוון לקחת הלוואות נוספות

אדם אוסף קרטונים מחוץ לבנק באתונה, יוון 2 בפרואר 2018 (AP Photo/Thanassis Stavrakis)
אדם אוסף קרטונים מחוץ לבנק באתונה, יוון 2 בפרואר 2018 (AP Photo/Thanassis Stavrakis)
יונתן קירשנבאום

רגע לפני סיומה הסופי של תכנית ההלוואות ליוון, קרן המטבע הבינלאומית מבקרת באופן חריף את מדיניות הקיצוצים התקציביים אותה דורש האיחוד האירופי. לטענת אנשי הקרן, תחזיותיה של אירופה לגבי הצמיחה ביוון מוטעים, ותחת המדיניות הנדרשת ממנה, יוון תגדיל את שיעור החוב שלה לממדים "בלתי יציבים".

הדו"ח הסופי של קרן המטבע על מצבה של יוון, שפורסם אתמול (רביעי), הציג תחזית שונה לחלוטין מזו של אירופה לגבי יכולתה של המדינה להיפטר מהיקף החוב העצום שהיא סוחבת. בדו"ח טוענת הקרן כי על אירופה להעניק ליוון שמיטת חובות, או להפחית את הדרישות לשמירה על עודף תקציבי עצום – 2.2% בשנה עד לשנת 2060 – אחרת שיעור החוב של יוון רק ילך ויגדל בעתיד.

קרן מטבע קוראת מזה שנים לאיחוד האירופי לשמוט את חובותיה של יוון, או להפחית בדרישה לקיצוצים, אך באיחוד טוענים כי הדרך היחידה ל"הבראתה" של יוון היא החזר מלא של החובות ורפורמות מבניות – שם עדין לקיצוצים והפרטות ענק.

לפני כחודש הגיעו יוון והאיחוד האירופי להסכם, לו התנגדה קרן המטבע. על פי ההסכם, כ-40% מהחובות של ממשלת יוון למדינות אירופה יזכו לדחייה של עשור. במילים אחרות, תשלומי הריבית וההחזר ידחו מ-2023 ל-2033. צעד זה יאפשר לממשלות יוון מרחב פיסקלי, היות והיא לא תידרש להחזרים רבעוניים. בנוסף, ביוון מקווים כי הצעד ימשוך משקיעים לשוק האג"ח הממשלתיות שלה, ויאפשר גיוס זול יותר של הון.

עם זאת, בתמורה להקלות אלו, התחייבו היוונים לשמור על עודף תקציבי של 3.5% עד לשנת 2022, ולאחר מכן לעמוד על עודף תקציבי של 2.2% עד לשנת 2060. כך, תישאר המדיניות הכלכלית של ממשלות יוון תחת פיקוח הדוק של האיחוד האירופי, שיחזיק בזכות לפקח ולאשר את תקציבי המדינה של יוון עד 2060.

שמירה על עודף תקציבי כזה, ללא התייחסות למצב המשק היווני, ולמשך ארבעים שנה, הוא צעד חסר תקדים. משמעותה של דרישה זו היא שממשלות יוון העתידיות יאלצו להמשיך במדיניות ההפרטה והקיצוץ כדי לעמוד ביעדים שהוסכמו, גם אם אלו לא יהיו הצעדים הכלכליים הנבונים לאותה שעה. למעשה, ההסכם דן דור שלם של יוונים, שעדיין לא נולדו, לחיים תחת מדיניות קיצוצים קיצונית.

"היינו מעדיפים שהם (יעדי העודף התקציבי, י.ק.) יהיו נמוכים יותר" אמר פיטר דולמן, נציג הקרן ביוון, "יש לנו ספקות לגבי יכולתה של יוון לעמוד ביעדים ובמקביל להגיע לאחוזי הצמיחה שיאפשרו את הורדת שיעור החוב".

לטענתה קרן המטבע, הקיצוצים הכבדים, והפניית חלקים גדולים מהתקציב לטובת החזר החוב, יגרמו לכך שהצמיחה היוונית תהיה נמוכה משמעותית מזו שהאיחוד האירופי צופה. במצב כזה, היות ויוון לא שולטת על ייצור המטבע שלה, תיאלץ הממשלה להמשיך ולהלוות כסף כדי להתקיים. כך, ילך ויתפח בהדרגה שיעור החוב היווני, ולא יקטן כפי שטוענים באיחוד האירופי.

גם יאניס ורופאקיס, שר האוצר לשעבר של יוון, התייחס לדו"ח של הקרן. "הדוח של קרן המטבע ברור" צייץ בחשבון הטוויטר שלו, "המיתון ביוון היה החמור ביותר בהיסטוריה, ונמשך מ-2010 ועד 2014, הביא לאובדן של 26% מהתוצר ו-35% אבטלה. יעדי העודף התקציבי של 3.5% ו-2.2% אינם ברי קיימא. הצמיחה לא תעלה על 1.5%".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!