דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בחירות בעולם

בעולם / לפחות שלושה הרוגים בהפגנות בזימבבואה בעכבות אכזבה מהליך הבחירות

לאחר קרוב לארבעה עשורים של דיקטטורה, נערכו השבוע הבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה | עיכובים בפירסום התוצאות הובילו למחאה בטענה לזיופים | ההפגנות דוכאו באלימות על ידי כוחות הביטחון

מהומות בזימבבואה בעקבות הבחירות לנשיאות, 1 באוגוסט 2018 (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)
מהומות בזימבבואה בעקבות הבחירות לנשיאות, 1 באוגוסט 2018 (AP Photo/Tsvangirayi Mukwazhi)

הרארה, זימבבואה – חיילים ואנשי משטרה פתחו באש חיה לאחר שימוש בזרנוקי מים וגז מדמיע כנגד מפגינים זועמים שהשליכו אבנים והציתו רכבים ביום רביעי בהרארה, בירת זימבבואה, ובכך ריסקו את הרוח האופטימית שאפפה את הבחירות שרבים כל כך במדינה קיוו שיובילו את זימבבואה לדרך חדשה לאחר עשורים של שלטון דיקטטורי של רוברט מוגבה. הרשויות מדווחות על לפחות 3 הרוגים במהומות.

האלימות פשטה במרכז ההבירה הרארה לאחר הודעה רשמית שמפלגת השלטון ZANU-PF זכתה ברוב המושבים בפרלמנט, תוצאה שהכעיסה מאוד את תומכי האופוזיציה שמאמינים שניצחונם נלקח מהם במרמה.

זעם האופוזיציה על החלטת ועדת הבחירות של זימבבואה לדחות את הכרזת תוצאות המירוץ הנשיאותי עד ליום חמישי לפחות – שלושה ימים לאחר קיום הבחירות עצמן – צפוי לגבור במידה ויוכרז ניצחונו של הנשיא המכהן, אמרסון מננגגווה. מנגד, רבים בזימבבואה תוהים האם השלטון הנוכחי, והצבא בתוכו, יקבלו ניצחון של מנהיג האופוזיציה העיקרי, נלסון כמיסה.

האופטימיות התחלפה בזעם

המחזה האופטימי מיום שני של מליוני אזרחי זימבבואה מצביעים בשקט ובסדר מופתי התחלף 48 שעות לאחר מכן במראות של טנקים ורכבים צבאיים אחרים שועטים ברחובות מכוסי הריסות וחיילים מכים מפגינים שחסמו את הרחובות הראשיים והציתו שריפות. גם מספר עיתונאים הותקפו.

יריות נשמעו בשעות אחר הצהריים במרכז העיר, גם בסמוך למשרדי מפלגת השלטון, שם התאספו מפגינים רבים. המשטרה הפעילה כנגד המוחים גז מדמיע.

רשות השידור של זימבבואה ZBC דיווחה על 3 הרוגים במהומות. כתבי AP מדווחים שראו שתי גופות ואדם נוסף שנורה ברגלו.

המהומות הגיעו עד לגדר בית המלון ומרכז הכנסים בו התכנסה ועדת הבחירות להכריז את התוצאות ובו שוהים רבים מהמשקיפים הבינלאומיים שבאו להשגיח על התנהלות הבחירות. בתוך חצר המתחם תותח מים שהורכב על רכב משטרתי פעל לפיזור המפגינים שהשליכו אבנים על הרכב הממוגן.

"הם מנסים להפגין כדי לקבל תוצאות הוגנות," אמר אלישע פפיגו, רוכל בן 31 שהביט בחרדה על החיילים באחד מצמתי הרחובות. פפיגו אמר שהוא היה אופטימי ביום הבחירות לגבי ההצבעה הדמוקרטית הראשונה של המדינה ללא מוגבה, ששלט קרוב לארבעה עשורים, ברשימת המועמדים. "עכשיו הכל שונה. שונה לחלוטין" הוא אומר. "אנשים היו מאושרים ביום שני. כעת הם לא שמחים בכלל. אנו לא מתכוונים לנוח."

הרשויות במדינה הפעילו את תקנת הביטחון והסדר הציבורי של זיבבואה, המאפשרת למשטרה לאסור על התכנסויות ופגישות ציבוריות. המשטרה יכולה גם לבקש סיוע מהצבא במקרים של התפרעויות עממיות. תחת שלטונו של מוגבה, התקנה הופעלה באופן קבוע כדי למנוע התכנסויות של מתנגדי משטר והפגנות מאז כניסת התקנה לתוקפה בשנת 2002.

מננגגווה, שהיה סגנו של הנשיא לשעבר, והחליף את מוגבה לאחר השתלטות צבאית שהתרחשה בנובמבר, האשים את האופוזיציה באלימות שפרצה ואמר ש"מטרתה לשבש את הליך הבחירות" כך דווח על ידי רשות השידור של המדינה.

האופוזיציה מצידה טענה שכוחות הביטחון פעלו באופן "לא מוצדק וללא פרופורציות", ותהתה מדוע בלכתחילה הפעילו את כוחות הצבא. "האם אנחנו במלחמה? האם האזרחים הם אויבי המדינה?" אמר נקולולקו סיבנדה, דובר התנועה לשינוי דמוקרטי (MDC), מפלגת האופוזיציה הראשית.

פיקוח בינלאומי וטענות לזיופים

סגן דובר האו"ם פרחאן האק פנה בבקשה לזימבבואה " להפעיל ריסון ולהמנע מכל צורה של אלימות בזמן שממתינים לבירור המחלוקות ולהכרזת תוצאות הבחירות."

משגיחים בינלאומיים נתנו הערכה ראשונית של הבחירות ואמרו שהן נערכו באווירה חופשית יחסית ושהיוו שיפור משמעותי מבחירות קודמות שהוכתמו על ידי אלימות ואי סדרים, אם כי הם עדיין הבחינו בבעיות מהותיות. משגיחים מטעם האיחוד האירופי אמרו כי "לא הושגה התנהלות תקינה באמת" במהלך הבחירות, והצביעה על "שימוש לא ראוי של משאבי המדינה, אירועים של כפייה והפחדות, התנהגות מפלגתית של מנהיגים רוחניים והטייה ברורה באמצעי התקשורת הממלכתיים."

אזרחים עומדים בתור לקלפי בבחירות לנשיאות זימבבואה, 30 ביולי 2018 (AP Photo/Jerome Delay)
אזרחים עומדים בתור לקלפי בבחירות לנשיאות זימבבואה, 30 ביולי 2018 (AP Photo/Jerome Delay)

אלמאר ברוק, ראש צוות המשגיחים של האיחוד האירופי אומר כי הבחירות לוו בהרבה פגמים, אך לא ברור עד כמה הם השפיעו על התוצאות.

האופוזיציה הצביעה על אי סדרים וטענה כי התוצאות לא פורסמו כחוק. מנהיג מפלגת MDC, כמיסה, טען באופן ישיר שספירת קולות עצמאית שערך במקביל מראה כי הוא המנצח במירוץ הנשיאותי, טענה שלוותה בתגובת הממשלה על כך שהוא מסית לאלימות.

ועדת הבחירות הודיעה תחילה כי תוצאות הבחירות לנשיאות יפורסמו ביום רביעי, מאז חזרה בה וטענה שהתוצאות יוכרזו היום (חמישי), והוסיפה כי על המועמדים, מעל 20 במספר, לאשר את התוצאות לפני פירסומן הסופי.

"ככל שתוצאות הבחירות מתעכבות, כך מתערער אמון הציבור בהליך הבחירות," אמר מנהיג ליבריה לשעבר, אלן ג'ונסון סירליף, ראש צוות המשגיחים של האו"מ.

על אף שחוקית לועדת הבחירות יש חמישה ימים מסוף ההצבעות ועד לפירסום תוצאות האמת, קבוצות משגיחים מערביות האיצו בועדה  לפרסם את תוצאות הבחירות לנשיאות בהקדם האפשרי. צוות האיחוד האירופי תהה מדוע ההצבעות לנשיאות נספרו לפני ההצבעות לפרלמנט אך מפורסמות לאחר פירסום התוצאות לבית הנבחרים.

רבים מאזרחי המדינה ראו בבחירות כנקודת זינוק לחזרה לקבלה בינלאומית וצמיחה יחסית שהיו מנת חלקה של המדינה בתחילת תקופת נשיאותו של מוגבה, שעלה לשלטון לאחר קבלת עצמאות מהמיעוט הלבן במדינה בשנת 1980.

אך האלימות בהרארה נראית כמי שפוגעת בתקוות הללו. זו הפעם הראשונה שכוחות הצבא מסתובבים ברחובות הבירה מאז הדחתו של מוגבה בשנה שעברה – אז הם התקבלו על ידי התושבים כמשחררים. ביום רביעי הם הגיעו לדכא של המחאות.

הרשויות בזימבבואה אומרות  היום (חמישי) שהצבא ישאר בבירה עד "שהמצב יעבור", בהתייחסם להפגנות האופוזיציה בעיר. המשטרה והצבא לא הגיבה לתלונות בדבר מותם של שלושת המפגינים שנורו.

ועדת הבחירות המרכזית של זימבבואה מסרה כי "מתישהו במהלך יום שישי" יודיעו על מועד פירסום תוצאות סופיות של הבחירות לנשיאות. 

 

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!