דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אפריקה

אפריקה / השבר האפריקאי: משנת 1960 היו באפריקה יותר מ–200 הפיכות צבאיות

רוברט מוגאבה, נשיאה של זימבבואה ב-37 השנים האחרונות, התפטר מנשיאות זימבבואה - יחליף אותו "הקרוקודיל" | מנגאגוואה, הנשיא החדש: "לעולם ועד לא תילקח האומה כבת ערובה לאדם אחד השואף לשמור על כס השלטון עד ליום מותו"

נשיא זימבבואה לשעבר, רוברט מוגאבה (צילום: Press Service of the President of Russia / ויקיפדיה)
נשיא זימבבואה לשעבר, רוברט מוגאבה (צילום: Press Service of the President of Russia / ויקיפדיה)
אוריאל לוי

רוברט מוגאבה התפטר בליל יום שלישי מתפקידו, אחרי 37 שנים בהן כיהן כנשיא זימבבואה. סגנו לשעבר אמרסון מנגאגוואה, המכונה 'הקרוקודיל' ושהודח לפני שבועיים, יושבע ביום שישי הקרוב כנשיא זימבבואה החדש עד למערכת הבחירות הבאה הצפויה להיערך בספטמבר 2018. מנגאגוואה, שהיה מקורב מאוד למוגאבה בשנים האחרונות, יהיה נשיאה השני של המדינה שנוסדה על חורבות רודזיה הבריטית ב-1980 וחיים בה כ-16 מיליון אזרחים.

בנאום שנשא מנגאגוואה לאחר שמוגאבה הגיש את התפטרותו קרא לאזרחי זימבבואה להישאר מאוחדים בשעה הרת גורל זו. "לעולם ועד לא תילקח האומה כבת ערובה לאדם אחד השואף לשמור על כס השלטון עד ליום מותו מבלי להתחשב בהשלכות ההרסניות לכך", אמר מנגאגוואה. העיתון הממשלתי "זימבבואה הראלד" טען בטור מערכת כי מעתה ואילך תוגבל כהונת הנשיא במדינה.

דוכן עיתונים המבשר את התפטרותו של נשיא זימבבואה, רוברט מוגבה (צילום: AP Photo/Ben Curtis).
דוכן עיתונים המבשר את התפטרותו של נשיא זימבבואה, רוברט מוגבה (צילום: AP Photo/Ben Curtis).

מוגאבה, שהיה שליטה היחיד של זימבבואה מאז שנוסדה, נאלץ לוותר על כס השלטון לאחר שהצבא ערך הפיכה במדינה ומאות אלפי מפגינים הביעו את תמיכתם בהפיכה הצבאית. ההפיכה כוונה נגד אשתו – גרייס מוגאבה, אשר התמנתה לסגנית שלו לאחר הדחת מנגאגוואה, במטרה לתפוס את השלטון במדינה לאחר שמוגאבה בן ה-93 יסיים את תפקידו. גרייס מוגאבה מקורבת לחברי מפלגה צעירים שחתרו נגד האליטה השלטת של וותיקי מלחמת העצמאות שהסתיימה ב-1980.

כשעלה לשלטון ב-1980, לאחר שבע שנות מלחמה שזיכתה את זימבבואה בעצמאותה מהבריטים, האזרחים ראו במוגאבה כגיבור השחרור. בכירים שונים במעגל המקורבים של מוגאבה כינו את עצמכם בכינויים איומים המעידים אולי על אופיים האמיתי. כך למשל קצין בכיר ששימש לאחר מכן כראש ארגון הנוער של מפלגת השלטון, ששמו הפרטי היה 'היטלר' כינה את עצמו 'היטלר של השחורים'. מוגאבה, שהעריץ את הצלחתו של הצורר אדולף היטלר אימץ את הכינוי ובאומים שנשא בשנות התשעים כינה עצמו 'היטלר של השחורים' ו'היטלר של אפריקה'.

גם לנשיא שיושבע היום, ומכונה 'הקרוקודיל' יש ביוגרפיה של רוצח המונים. 'הקרוקודיל' היה מפקד בכיר שהוציא לפועל שורה ארוכה של טיהורים שמוגאבה ערך בשנות השמונים אשר התדרדרו עד כדי רצח עם נגד קבוצת המיעוט 'נדבלה' שמנהיגיה היוו אופוזיציה לשלטונו של מוגאבה. גם אזרחיה הלבנים של זימבבואה נרדפו בשיטתיות, וחוות הבקר שלהם הולאמו והועברו לידי מקורבים של מוגאבה. מרבית הלבנים ברחו מהמדינה מחשש לחייהם לאחר גל של רציחות שכוונו נגדם.

התקווה הגדולה של האזרחים בזימבבואה, שהעריצו את צבאם לאחר שזיכה אותם בעצמאות ממדינת האפרטהייד הבריטית רודזיה, התחלפה עם השנים בייאוש. מנהיגם הנערץ התגלה כרוצח תאב כוח וחסר מעצורים, הנוהג לשלוח חוליות חיסול נגד מתנגדיו, לזייף תוצאות בחירות ולהחריב את הכלכלה המקומית כדי לשמור על אחיזתו במדינה.

רמטכ"ל זימבבואה מכריז על ההפיכה הצבאית בטלוויזיה בזימבבואה (צילום: ZBC/Handout via REUTERS)
רמטכ"ל זימבבואה מכריז על ההפיכה הצבאית בטלוויזיה בזימבבואה (צילום: ZBC/Handout via REUTERS)

אולם אפריקה משתנה. משנת 1960 היו באפריקה יותר מ–200 הפיכות צבאיות. מרבית ההפיכות האלה לוו במהומות אלימות ושפיכות דמים. בכמה מההפיכות תפסו את השלטון דיקטטורים שהובילו לאחר מכן רצח עם כמו אידי אמין ועומר אל-באשיר. אף אחת מ-200 ההפיכות האלה לא התרחשה באופן רגוע כל כך כמו ההפיכה שהתרחשה השבוע בזימבבואה – ללא פצועים, ללא הרוגים, ללא הוצאות להורג.

ההפיכה בזימבבואה מגיע לאחר החלפת השלטון הרודני בגמביה, שנערכה מוקדם יותר השנה באמצעות צבא סנגל, וגם בה "לא נורה כדור אחד". בדומה למוגאבה, הרודאן ששלט למעלה מ-20 שנה בגמביה, הסכים בסופו של דבר להתפטר והצבא נמנע מלערוף את ראשו.

עכשיו נמתין ונראה אם זימבבואה תמהר לשנות את מבנה השלטון שלה ולאפשר לאזרחיה התאגדויות ממינים שונים שהן הבסיס לדמוקרטיה, בדומה לגמביה, או שמנהיגה החדש ימשיך לדכא את עמו והצבא, שזכה לאהדת הציבור, ישוב להיות זה שאוסר כל סוג של התאגדות או דיון פוליטי כפי שעשה בשלושים השנים האחרונות.

אזרחים מחכים בתור להצביע בעיר בנג'ול, גמביה, אפריל 2017 (AP Photo)
אזרחים מחכים בתור להצביע בעיר בנג'ול, גמביה, אפריל 2017 (AP Photo)
דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!