דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גמביה

אפריקה / המהפכה הדמוקרטית של גמביה, המדינה הקטנה ביותר באפריקה

בזמן שמדינות רבות באפריקה ובמזרח התיכון הולכות ומקצינות, בגמביה שבמערב אפריקה עושים את המסלול ההפוך: דמוקרטיה, ליברליות והתקרבות למערב. אך האם תצליח המדינה הקטנה לנצח את מיליציות האסלאם הקיצוני?

אזרחים מחכים בתור להצביע בעיר בנג'ול, גמביה, אפריל 2017 (AP Photo)
אזרחים מחכים בתור להצביע בעיר בנג'ול, גמביה, אפריל 2017 (AP Photo)
אוריאל לוי

העשורים האחרונים מלאים במהפכות אסלאמיות ופונדמנטליסטיות: סודאן, איראן, אפגניסטאן תחת שלטון הטליבאן ועזה תחת שלטון חמאס, הגדירו את ההלכה האסלאמית השריעה כחוקת המדינה, תוך שהם מטילים עונשי מלקות ל"חוטאים" וגזר דין מוות ל"כופרים". גם בגמביה, המדינה היבשתית הקטנה ביותר באפריקה בה חיים כ-2 מיליון בני אדם, התרחשה הפיכה אסלאמית כזו בשנת 2015. אלא שבשונה ממקרים אחרים, סיפורה של גמביה מסתיים לעת עתה בהיותה דמוקרטיה חילונית ופרו מערבית.

בשנת 2015 ביקש העריץ האכזר במיאיה ג'אמה, שנאלץ להתמודד עם סנקציות שהטילו עליו מדינות אירופה, לקשור את ארצו לאיילי הנפט מחצי האי ערב ולשם כך הכריז על הפיכה אסלאמית. בינואר השנה, פלש לגמביה צבא סנגל על מנת להבטיח את כניסתו לתפקיד של הנשיא  אדמה בארוו שנבחר בבחירות דמוקרטיות לאחר 22 שנות עריצות. הכוחות הקרקעיים של צבא סנגל מגובים על ידי חיל האוויר של ניגריה, וקואליציה של 15 מדינות אפריקאיות, הדיחו את העריץ ג'אמה ובברכתו של העם הגמבי העניקו את השלטון לנשיא הנבחר בארוו.

מאז השבעתו של בארוו לנשיאות גמביה חולל הנשיא מהפכה חילונית. בין צעדיו הראשונים של בארוו כנשיא הוא הכריז הפרדה מחדש של הדת מהמדינה, כפי שהיה נהוג בחוקת המדינה מאז שזכתה לעצמאות מבריטניה ב-1965. הוא החזיר את שבוע העבודה בן חמשת הימים, כאשר יום שישי הוא יום עבודה והסופ"ש נערך בשבת וראשון, כמו במדינות נוצריות, אף על פי ש-95% מאוכלוסיית המדינה היא מוסלמית. מהלך החילון זכה לאהדת הציבור, ומפלגתו זכתה ברוב מוחלט בבחירות לפרלמנט שנערכו לפני כחודש.

השבעת בארוו:

https://twitter.com/adama_barrow/status/822128639915520000

כפי שהצהיר בארוו לפני הבחירות בהן ניצח, הוא אכן חידש את היחסים עם מדינות המערב וביטל את צו העזיבה של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג עליו חתם ג'אמה. גם היחסים עם סנגל שמקיפה את גמביה מכל צידיה, השתפרו פלאים. בארוו הבטיח לחדש את חופש התקשורת במדינה, ולפתוח אותה לפעילות של ארגוני זכויות אדם בינלאומיים. הוא כבר ערך פגישות עם דיפלומטים וראשי ארגונים על מנת לקדם את הרפורמות הללו, ובחודשים האחרונים נפגש עם נשיא צרפת דאז פרנסואה הולנד ועם שר החוץ הבריטי בוריס ג'ונסון כחלק מניסיונות ההתקרבות שלו למערב.

פעילות ארגוני זכויות אדם בגמביה:

האיום העיקרי על מדיניות החילון והדמוקרטיזציה של בארוו הוא המטיפים הסלאפים וארגוני טרור כגון בוקו-חראם, אל-קאעידה במגרב, וארגונים אסלאמים נוספים הפועלים במערב אפירקה ובחב הסאהל. בארוו לא ערך מעצרים של מטיפים סלאפים עד כה, ולא ידוע על כל פעילות של ארגוני טרור כאלה נגד אזרחים בגמביה. החשש הכבד כי ג'אמה ירד למחתרת יחד עם תומכיו, ומלחמת המיליציות שכבר ככה נוכחת במערב אפריקה, תתגבר, תרם הוזם. בינתיים בגמביה שורר שלום.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!