דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ט בניסן תשפ"ד 27.04.24
20.3°תל אביב
  • 13.0°ירושלים
  • 20.3°תל אביב
  • 14.9°חיפה
  • 20.0°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 23.6°אילת
  • 21.0°טבריה
  • 16.9°צפת
  • 19.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אורי שוהם

משפט / לאחר שזיכה את אלישע חייבטוב מרצח: השופט אורי שוהם פורש מביהמ"ש העליון

שוהם פרש לאחר שש שנות כהונה בעליון, ולאחר 11 שנים בביהמ"ש המחוזי בת"א | שרת המשפטים, איילת שקד: "בשבתך בדין בפעם האחרונה, הקפדת על קוצו של יוד בהגנה על זכויות האדם בישראל. בפסק דין שעוד יילמד בביה"ס למשפטים, פסלת הודאה שהושגה תוך הפרה בוטה של זכויות החשוד, וזיכית אותו זיכוי מהדהד"

השופט אורי שוהם (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)
השופט אורי שוהם (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

שופט העליון אורי שוהם פורש היום (חמישי) מתפקידו בבית המשפט העליון, לאחר שש שנות כהונה. שוהם מונה לשופט עליון בשנת 2012, לאחר 11 שנים בהן כיהן כשופט של בית המשפט המחוזי בת"א.

שרת המשפטים שקד בירכה את שהם ואמרה: "פסיקותיך, בכל תחום, בנויות לתלפיות. הדין הפלילי בישראל, לחם חוקך, מכיל חידושים רבים פרי עטך. במאבקיך בארגוני הפשיעה כשופט מחוזי הוגדרת כשופט המאוים בישראל, עד כדי שעוצבה עבורך יחידת אבטחה אישית. כאלת הצדק שעיניה מכוסות, פעלת ללא מורא, בחתירה לצדק ולדין אמת. וליתר דיוק, ללא מורא 'זולת מרותו של הדין'".

טקס הפרישה של אורי שוהם מבית המשפט העליון, 2 ביולי 2018 (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)
טקס הפרישה של אורי שוהם מבית המשפט העליון, 2 ביולי 2018 (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)

עוד אמרה שקד כי "אף שהגעת משורות התביעה הצבאית, ובתפקידך האחרון בצבא אף עמדת בראש הפירמידה, כשופט לא היססת לבקר את התביעה. זכויות החשודים מקודשות בעיניך, וכל תיק שהונח על שולחנך נותח באופן נקי, הגון ומדויק". בתוך כך, התייחסה שקד גם לזיכויו של אלישע חייבטוב, הניתן היום על ידי שוהם: "גם היום, בשבתך בדין בפעם האחרונה, הקפדת על קוצו של יוד בהגנה על זכויות האדם בישראל. בפסק דין שעוד יילמד בבתי הספר למשפטים, פסלת הודאה שהושגה תוך הפרה בוטה של זכויות החשוד, וזיכית אותו זיכוי מהדהד".

בפסיקתו האחרונה, זיכה היום שוהם את אלישע חייבטוב, שהורשע לפני שבע שנים ברצח ובשוד ונידון למאסר עולם. שוהם כלל בזיכוי ביקורת קשה כנגד הפעולות שבוצעו במהלך חקירתו של חייבטוב.

נשיאת ביהמ"ש העליון אסתר חיות בירכה אף היא את שוהם ואמרה כי "כל המעיין בפסקי הדין שכתב אורי, אשר ידו רב לו גם בתחומי המשפט האחרים, ייווכח עד מהרה כי הם מתאפיינים בבהירות רבה ובהקפדה דקדקנית על פרטים על מנת שלא תמצא אבן שלא נהפכה בתהליך הבירור וההכרעה החותרים לחקר האמת. לצד החריצות, היושרה והרגישות לזכויות בעלי הדין שבעניינם הכריע, התברך אורי גם באישיות מלבבת ואין ספק כי הרוח הטובה המאפיינת אותך אורי תרמה רבות לאווירה החברית השוררת בין שופטי בית המשפט העליון".

פרקליט המדינה שי ניצן הוסיף: "פסיקתו של השופט שוהם מאופיינת, בעיניי, בראש ובראשונה, באיזון שבה. איזון בין זכויות נאשמים לזכויות קרבנות עבירה. איזון בין שיקולים לחומרה לשיקולים לקולה. איזון בין ירידה לפרטים ולפרטי פרטים, לבין מבט על ושיקולי רוחב.

טקס הפרישה של אורי שוהם מבית המשפט העליון, 2 ביולי 2018 (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)
טקס הפרישה של אורי שוהם מבית המשפט העליון, 2 ביולי 2018 (ראובן קסטרו, וואלה! NEWS)

הפרקליט נתן דומה למספר פסקי דין מכוננים של השופט שוהם והוסיף כי "בפסקי דין אלה ורבים אחרים, בלטו מקצועיותו הרבה של שוהם, מתינותו ונסיונו הרב. מזגו השיפוטי הנעים בלט בדיונים שניהל, ומעל כל אלה היה ברור כי הוא רואה בכל ענין את הסוגייה האנושית, האישית, שמעבר להררי התיקים".

בנאום הפרידה שלו אמר השופט שוהם: "בחודש יוני 2012, לאחר למעלה מ-10 שנות שיפוט בבית המשפט המחוזי בתל אביב, החלה כהונתי בבית המשפט העליון. בעת שישבתי על כס השיפוט בבית משפט זה, נזכרתי בדבריו של השופט חיים כהן, עליו השלום, אשר נשאל באחד מביקוריו בפרקליטות הצבאית, מהם חמשת התכונות החשובות לשופט. וזו הייתה תשובתו של השופט חיים כהן: הייה אמיץ, הייה אמיץ, הייה אמיץ, הייה אמיץ, הייה אמיץ. במשך שנים הרהרתי ביני לבין עצמי על טיבה של תשובה זו, והגעתי למסקנה כי יש בה תבונה ועומק רב.

"ואכן, על השופט לעשות משפט צדק ללא מורא וללא חשש מתגובות של גורמים מסויימים, ומבלי לפזול לדעת הקהל או לרצות ציבור זה או אחר. על השופט לפעול בהתאם לדין ולצו מצפונו, ושלא לחשוש מפני תוצאות פסיקתו למעמדו האישי והמקצועי. הדברים אינם קלים או פשוטים ליישום, אך עלינו כשופטים להבין כי העצמאות השיפוטית ועצמאות המחשבה הן הערובה לקיומה של מערכת שיפוטית ראויה, הוגנת וחסרת פניות".

עוד הוסיף שוהם כי "יש לשמור מכל משמר על עצמאותו של בית משפט זה, וכל ניסיון להצר את צעדיו ולהגביל את סמכויותיו, יוביל לכרסום במעמדו לחוסר אמון הולך וגובר בהכרעותיו. אין בדבריי אלה, כדי לחסום ביקורת עניינית, חריפה ככל שתהיה, על פסיקה כזו או אחרת של בית המשפט, אך הדברים צריכים להיעשות בשפה ראויה, בלתי מתלהמת וללא פגיעה אישית בשופט העומד מאחורי פסק הדין. ההתקפות הקשות והבלתי ענייניות על בית המשפט העליון אינן משרתות דבר, ואין בהן כדי להרתיע את השופטים מלעשות את מלאכתם נאמנה, והנני סבור כי יש להעדיף תמיד את דרך הדיאלוג וההתדברות בין כלל רשויות השלטון במדינה".

לבסוף אמר שוהם כי הוא '"תולה את הגלימה', בתחושה אדירה של סיפוק והגשמה עצמית", והודה מעומק הלב לשופטים ולכל הצוות המקצועי של בית המשפט: "לעוזרים המשפטיים, למתמחים ולאנשי המחלקה המשפטית. תודה למנהלות הלשכה, לעובדי המדורים והיומן, לאנשי המחלקה לקשרי חוץ, לדוברות בתי המשפט, לקלדניות, לפקידי העזר, לעובדי התחזוקה והמחשוב, ולמשמר בתי המשפט".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!