דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

דירוג אשראי / חברת S&P העלתה את דירוג האשראי של ישראל ל-AA-, הגבוה אי פעם

לצד ההשפעות החיוביות האפשריות, יש לציין כי העלאת הדירוג נובעת מצמצום תקציבי, מדיניות בה תומכות חברות דירוג האשראי

ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר כחלון בישיבת ממשלה על תקציב המדינה. 11 בדצמבר (צילום: אלכס קולומויסקי)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

חברת דירוג האשראי S&P העלתה אמש (שישי) את דירוג האשראי של ישראל לרמת AA- במקום A+, הדירוג הגבוה ביותר לישראל בכל הזמנים, וקבעה שעתידה של ישראל נראה 'יציב'. הרקע להחלטה כולל בין השאר צעדים שנויים במחלוקת: האישור המוקדם של תקציב 2019 ומדיניות הצמצום התקציבי ושמירה על החוב הנמוך. להעלאת הדירוג יכולה להיות השפעה חיובית על תנאי גיוס החוב של ישראל, אך יש לציין שכבר עכשיו יכולה ישראל לגייס חוב בתנאים נוחים.

עם העלאת הדירוג הצטרפה ישראל לקבוצת המדינות המדורגות בדירוגי AA, קבוצת הדירוגים השנייה במעלה, יחד עם מדינות כמו קטאר, ארה"ב, בריטניה, אסטוניה, סה"כ כ-20 מדינות. בקבוצת הדירוג העליונה, AAA, נמצאות 11 מדינות, בהן קנדה, גרמניה ולוקסמבורג.

בהחלטה ציינה חברת הדירוג את הסיבה המרכזית בגינה קיבלה ישראל את העלאת הדירוג: "שיפורים במדיניות הפיסקלית של ישראל", אשר הביאה לירידה ביחס החוב תוצר בשמונה השנים האחרונות. במילים אחרות, האישור שקיבלה ישראל מחברת דירוג האשראי הניו יורקית נובע ממדיניות שנויה במחלוקת – הצמצום התקציבי וקביעת הורדת החוב כעליונה על כל יעד אחר, באמצעות כלל ההוצאה והנומרטור.

כדי להבין את משמעות ההעלאה יש להכיר את אופן הפעולה של חברות דירוג האשראי. החברות הללו מציעות את שירותיהן למשקיעים בינלאומיים שרוצים להחליט היכן להשקיע את הונם. הן מבצעות סקירות של כלכלות מדינות שונות ומדרגות את רמת הסיכון ברכישת אגרות חוב ממשלתיות בכל אחת מהן. רמת הסיכון של האג"ח הממשלתיות אמורה לשקף את הסיכון הכללי שבהשקעה באותה המדינה. רבות כבר נכתב על האינטרסים הסמויים של הסוכנויות האלה, וגם על האמינות שלהן, שהתגלתה כלא גבוהה במיוחד עת פרץ לפני כעשור משבר הסאב-פריים בו הגיעה ארה"ב בעלת הדירוג הגבוה לסף חדלות הפירעון, מבלי שאף אחת מחברות הדירוג הגדולות תתריע על כך בצורה משמעותית.

דירוג חברות האשראי לא קובע את מחיר האג"ח הממשלתית, אלא מהווה המלצה למשקיעים. מדינות עם דירוג גבוה יותר ימשכו אליהם משקיעים שמעוניינים בהשקעה ארוכת טווח, מתוך הנחה שהתנאים הכלכליים יציבים ואפשר לסמוך על החזר נאה. דירוג אשראי נמוך עשוי להבריח משקיעים מישראל ולהביא לפגיעה בכלכלה.

רבים מבקרים את חברות דירוג האשראי בכך שיותר משהן משקפות את האיתנות הפיננסית של מדינות, הן מהוות 'כלב שמירה' לשמירה על מדיניות כלכלית שמרנית וצמצום תקציבי. כך ניתן גם לקרוא את הודעתה של חברת S&P כבר לפני חצי שנה לישראל כי היא "עשויה להעלות" את דירוג האשראי של ישראל בעתיד, במידה וזו תמשיך במגמת צמצום החוב, תוך איום מרומז שבמידה וממשלות ישראל לא יבחרו במדיניות זו, לא יועלה הדירוג.

שר הכלכלה אלי כהן כתב בחשבון הטוויטר שלו: "עוד שיא כלכלי! אחרי היצוא הגבוה בהיסטוריה השפל באבטלה, עכשיו בפעם הראשונה דירוג -AA! כלכלה חזקה = מדינה חזקה!".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!