דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הפללת הלקוח

המאבק בזנות / צוות בין-משרדי יפקח על יישום המלצות הדו"ח לצמצום צריכת הזנות

כך אישרה אתמול (א') הממשלה | הצוות יופקד על קביעת הגוף האחראי ליישום ההמלצות השונות, המקור התקציבי ולוח הזמנים ליישומן | ועדת השרים אישרה את החוק להפללת הלקוח | המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "נראה כי יש מחויבות אמיתית של המדינה למאבק בתעשיית הזנות"

זנות בת"א (צילום: רעות גיא)
זנות בת"א (צילום: רעות גיא)
ענת יורובסקי
ענת יורובסקי
כתבת משפט ופלילים
צרו קשר עם המערכת:

לא רק חקיקה פלילית: במקביל לקידום החוק להפללת לקוחות זנות, אותו אישרה אתמול (ראשון) ועדת השרים לחקיקה, אישרה הממשלה, את הצעתה של שרת המשפטים איילת שקד הצעה להקמת צוות יישום המלצות לצמצום צריכת הזנות בישראל.

הצוות שיוקם יופקד על בדיקת האופן בו ניתן ליישם את מסקנות הצוות הבין-משרדי לצמצום תופעת הזנות, שהדו"ח המסכם שלה הוגש לשקד בתחילת השנה, וכולל המלצות הנוגעות לשיקום וטיפול בנשים בזנות, חינוך כנגד צריכת זנות, שינוי תודעה בהקשר זה, וחקיקה.

"הממשלה מעבירה היום מסר ברור לצורכי שירותי זנות: סחר בנשים וצריכת זנות הם פסולים מכל וכל" אמרה שקד, "הטיפול בזנות צריך להיות רחב הרבה יותר – ובכך נטפל בחודשים הקרובים. אני מודה לחברות הכנסת שולי מועלם ועליזה לביא על הובלת הנושא בשנים האחרונות, למנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור שהכינה דו"ח חשוב בעניין ולמחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים על הכנת תזכיר החוק".

המלצות הדו"ח הנוגעות לחקיקה הובילו להצעת החוק להפללת לקוחות זנות, אותה צפויה שקד לקדם במהלך מושב הכנסת הקרוב. בנוסף לכך, החלטת הממשלה מציינת כי במידה וחוק זה אכן ייחקק, "על הממשלה לפעול בתחומי הבריאות, הרווחה והחינוך על מנת לפעול בדרך רב תחומית לצמצום צריכת הזנות בישראל".

בשל הקושי ליישם המלצות שונות הנוגעות למשרדי ממשלה שונים, הצורך בשיתוף פעולה בין גופים מדינתיים רבים, והצורך לתכלל את ההמלצות השונות מבחינה תקציבית, מוצע להקים צוות בין-משרדי נוסף. צוות היישום יבין אילו המלצות ניתנות ליישום בעת זו, מי הגוף המדיני האחראי ליישום ההמלצה, מהו המקור התקציבי לפעילות, ומהו לוח הזמנים לביצועו.

עוד נקבע כי הצוות יסיים את גיבוש תוכנית היישום עד סוף שנת 2018, וכי התוכנית תעלה לאישור הממשלה עד מועד זה, או עד אישור הצעת החוק להפללת לקוחות זנות. מטרת התיאום היא להוציא לפועל את יישום ההמלצות במקביל לחקיקת החוק להפללת לקוחות זנות, כך שהן הכלים השיקומיים והחינוכיים והן הכלי הפלילי יצאו לפועל באותו זמן.

בתחום השיקומי, מוצע לבנות תכניות שיקום לנשים בזנות שכוללת מסלול טיפולי, תעסוקתי, וכלכלי; תכניות לאיתור ומניעה; הקמת דירות חירום, מרכזי גמילה ומרפאות מין המיועדים לאוכלוסיות מסוימות "מועדות"; תכלול הפעילות הממשלתית לצמצום היקפי הזנות; וכן גיבוש תכנית טיפול לצרכני זנות.

בתחום העלאת המודעות הציבורית לגורמי הסיכון ולנזקים הכרוכים בתעשיית הזנות, מוצע לקבוע תכנים לתלמידים במערכת החינוך בתחום המיניות הבריאה ומניעת פגיעה כתכני חובה; לעבות תכני ההכשרה של הצוותים החינוכיים לאיתור וזיהוי של קטינים בסיכון לניצול ופגיעה בזנות; לקיים הדרכות לחיילים ולסטודנטים בדבר הנזקים שבצריכת שירותי מין ובעיסוק בזנות; לייצר קמפיינים בדבר הנזקים הכרוכים בתעשיית הזנות; הדרכות חובה לעוסקים במקצועות עם נגיעה פוטנציאלית לתחום הזנות; פרסום תכנים של סיוע, ליווי ושיקום בתחום הזנות המיועדים לאוכלוסייה המצויה בזנות.

בראשות הצוות תעמוד מנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור, וייקחו בו חלק נציגי משרדי הממשלה הרלוונטיים: משרד החינוך, הפנים, האוצר, הרווחה, הבריאות, כמו גם המוסד לביטוח לאומי.

במקביל, אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את חוק הפללת לקוחות הזנות. שקד הציגה תזכיר חוק זה ביוני השנה. על פי מתכונתו הנוכחית, החוק קובע הפללה מנהלית, לפיה בפעם הראשונה בה ייתפס אדם צורך זנות הוא ישלם קנס בגובה 1,500 שקלים, וצריכה חוזרת תחייב בקנס בגובה 3,000 שקלים.

בהמשך, חלק מהקנס יוכל להיות מומר בהשתתפות הצרכן ב"ג'ון סקול", סדנה חינוכית למניעת צריכה חוזרת. ענישה זו אינה נוגעת לצריכת זנות מידי קטינים – אז מדובר בעבירה פלילית שעונשה עד 5 שנות מאסר.

לקראת הבאת חוק ההפללה לוועדת השרים לחקיקה, פורסם מכתב של שורדות זנות המבקש את קידום החוק. "אנו קבוצה של שורדות זנות ותומכותיהן, הממתינות מזה שש שנים לחוק אשר הנכם צפויים להצביע עליו היום" כתבו לשרים, "בעוד כולנו מאמינות כי מצפונכם ינחה אתכם להצביע נכון, אנו מבקשות לנצל הזדמנות זו כדי להסביר, פעם נוספת, מדוע מדובר בחוק אשר חשוב כי ייכלל בספר החוקים בישראל. חשיבות החוק נגזרת, בראש ובראשונה, מכך שקניית שירותי מין מהווה אלימות מינית קשה. ככל סוג אחר של אלימות, לא ניתן למגרה לחלוטין, אך חובה להענישה ולמזערה עד כמה שניתן".

עוד נכתב כי "לא ניתן לדבר על זנות כמעשה בהסכמה, או כיחסי מין בהסכמה. לא ב"יחסים בהסכמה בין שני מבוגרים" אלא באלימות מינית, שנכפית לא בכוח פיזי אלא בכוח כלכלי, גורם שיש לו השפעה מכרעת על חיינו".

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה כי "כינוס וועדת השרים, במיוחד בפגרה, מעביר מסר חד משמעי ל-14,000 הנשים והגברים בזנות בישראל – אחרי ניצול ארוך שנים, היום ממשלת ישראל שמה לזה סוף. אנו מצפות כי השרים יאשרו את החוק, ומברכות על צעד זה, שלצד מחויבות לאישור בהקדם של תקצוב משמעותי לשיקום שורדות זנות, מעיד על מחויבותה העמוקה של הממשלה להפסקת הניצול העתיק בעולם".

עו"ד יעל בן סעדון, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות, מסרה כי "לאחר עשור של מאבק, נראה כי יש מחויבות אמיתית של המדינה למאבק בתעשיית הזנות. הגיע הזמן לשינוי אמיתי ביחס לנשים בזנות ולצרכני הזנות שיתחיל בחקיקה של חוק לאיסור צריכת זנות, עם סנקציות משמעותיות. זאת לצד המחויבות להשלמת התהליך עם מענה שיקומי לאלפי נשים בזנות שיהיה רציני ואפקטיבי, ולא מבוסס על תקציבים מגוחכים או עמותות".

משדולת הנשים בישראל נמסר כי "ממשלת ישראל אמרה היום בקול צלול: זנות היא תופעה פסולה שהאחריות לקיומה היא על הלקוחות והסרסורים, ולא על הנשים. מחקרים מעידים כי 90% מהנשים שעובדות בזנות נפגעו מינית בילדות, והזנות עבורן היא מוצא אחרון. מעבר לכך, כשמין וגופן של נשים מוצעים למכירה, ההשלכות הן על כלל הנשים בחברה: לכל אישה יש מחיר, וההחפצה הופכת לחלק בלתי נפרד מהתרבות בתוכה אנו חיים. אנחנו מברכות על אישור הצעת החוק למאבק בזנות שאישרו היום חברי ועדת השרים לענייני חקיקה. תודה גדולה שלוחה גם לחברות הכנסת שפעלו שנים רבות כדי לקדם את הצעת החוק ולהביא לאישורה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!