דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

שוק העבודה / הממשלה אישרה הבאתם של 1,000 עובדים זרים לענף המלונות

על פי ההחלטה, יוקם צוות בין-משרדי שימליץ על המדינות איתן יש להתקשר להבאתם, ויגבש המלצות לשמירה על זכויותיהם | במקרה הצורך תאושר הבאתם של אלף עובדים נוספים

לובי מלון. אילוסטרציה למצולמים אין קשר לכתבה (צילום:  LunaseeStudios / Shutterstock.com)
לובי מלון. אילוסטרציה למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: LunaseeStudios / Shutterstock.com)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הממשלה אישרה היום (ראשון) את הבאתם של אלף עובדים זרים שיעבדו בניקיון חדרים בבתי המלון, עם אפשרות להבאתם של אלף עובדים זרים נוספים לענף. לשם כך יוקם צוות בין-משרדי שימליץ עם אילו מדינות להתקשר להבאתם, ויגבש המלצות להסכם מול מדינות אלו שמטרתו לצמצם את האפשרות לגביית דמי תיווך שלא כחוק מהעובדים ויידע אותם בדבר זכויותיהם בישראל, כמו גם לקבוע את תנאי הסף וההכשרה שידרשו מהם.

"התיירות הנכנסת לישראל ממשיכה לעלות ולשבור שיאים, המלונות מלאים בהתאם, ובעקבות ההקלות והמענקים שאנו נותנים להקמת מלונות אנו רואים גם תנופה חסרת תקדים בבניית חדרי מלון אחרי שנים של סטגנציה" מסר שר התיירות יריב לוין, "החסם העיקרי עמו אנו מתמודדים הוא המחסור בכוח אדם, ולכן קיבלה הממשלה היום את ההצעה המשותפת למשרד ראש הממשלה ולמשרד התיירות להגדיל את מכסת העובדים הזרים לתחום המלונאות, ובכך לתת מענה למצוקת כוח האדם ולמחסור בעובדים במקצועות החדרנות והניקיון".

חדרנית במלון. אילוסטרציה (צילום: משה שי/ פלאש90)
חדרנית במלון. אילוסטרציה (צילום: משה שי/ פלאש90)

על פי החלטת הממשלה יועסקו עובדים אלו בבתי מלון שיקבלו היתרי העסקה, אך בניגוד לעובדי חברות הבניין הזרות – לא יהיו כבולים למקום עבודתם ויוכלו לעבור בין מעסיקים שונים שלהם היתרי העסקה. עוד הוחלט כי אם אכן יגיעו 80% ממכסת העובדים שאושרה (800 עובדים), יתכנס הצוות הבין-משרדי פעם נוספת ויגבש מסמך המציג את השלכות כניסתם עם המשק הישראלי והצורך, ככל שקיים, בכניסתם של עובדים נוספים. מנכ"לי המשרדים יוכלו לאשר על בסיס מסמך זה הבאת אלף עובדים זרים נוספים.

במידה ובסוף שנת 2020 יעמוד שיעור העובדים הלא ישראלים במגזר העסקי על שיעור 8.5% מכוח האדם הכולל, בהתאם להודעה של הממונה על התקציבים באוצר למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, יוקטנו המכסות בענף התיירות בתיאום עם המשרדים השונים.

בחוות דעת שהגיש בינואר האחרון להתאחדות המלונות, טען היועץ הכלכלי ד"ר אסף כהן כי בענף המלונאות חסרים כ-1,550 עובדים בתחום הניקיון, מהם 700 בחדרנות. מחסור זה פוגע לדבריו כבר כיום ברמת האירוח בבתי המלון, על אף שבינתיים אינו גורם להקטנת היצע החדרים. ניקיון הוא תחום העיסוק הגדול ביותר בבתי המלון – כ-10,300 עובדים הועסקו בתחום זה ב-2016, מתוך 37 אלף עובדי הענף. ב-2017 ירד מספר זה ל-9,650, מתוכם 54% ישראלים ו-46% בעלי אזרחות זרה – רובם אזרחי אפריקה שחצו את הגבול לישראל, ועובדים ירדנים.

מתוך חוות דעת של היועץ הכלכלי ד"ר אסף כהן להתאחדות המלונות, ינואר 2018.
מתוך חוות דעת של היועץ הכלכלי ד"ר אסף כהן להתאחדות המלונות, ינואר 2018.

בחוות הדעת שלו, ציין כהן כי מאמצים גדולים שנעשו לשילוב עובדים ישראלים בתחומי החדרנות והניקיון לא נשאו פרי. כהן ציין כי מחקר איכותני שנערך על ידי חברת מדגם ייעוץ ומחקר מ-2011 העיד ש"התפקידים הנדרשים במלונאות באילת נכשלים ברוב המדדים החשובים למחפשי עבודה": רמת ההכנסה, התנאים הנלווים, רמת העניין והאתגר, היחס מצד הממונים, קיומה של סביבה נעימה, קושי 31 התפקיד, יוקרת התפקיד, אופק התקדמות, יכולת המשרה להשתלב במירקם חיי, יציבות הענף.

עם זאת, דו"ח ועדת אקרשטיין מ-2007 לגיבוש מדיניות העסקת עובדים לא ישראלים במשק, ציין כי אחד הגורמים המעכבים את כניסתם של עובדים ישראלים לענף הינו ריבוי העובדים הזרים בו כבר כיום – המונע את עליית השכר והפיכתו לאטרקטיבי. על פי הנתונים שהביא כהן, השכר הממוצע לעובד המועסק באופן ישיר בענף המלונאות היה ב-2016 7,673 שקלים, ואילו לעובד המועסק דרך חברת כוח אדם – 5,139 בלבד, קרוב לשכר המינימום במשק.

"אין כל הצדקה להעסקת עובדים זרים חוקיים בענף שירותי האירוח בכלל ובאילת בפרט, משום שעובדים ישראלים יכולים להחליף אותם בנקל" קבע דו"ח אקשטיין בספטמבר 2007 כשהוא מתבסס על הצלחת מבצע עובדה באותה שנה, ומיצוי שוברי המענקים שהוצאו לעובדים ישראלים שישתלבו בענף. עם זאת, נראה שמרבית העובדים לא בחרו להשאר בו, ובחוות הדעת של כהן מצויין כי תחלופת עובדי הניקיון בבתי המלון עומדת כיום על 10% בשנה.

כהן, טען מנגד כי התופעה על פיה אזרחי המדינה אינם מוכנים לעבוד בניקיון בתי מלון אינה ייחודית לישראל ומאפיינת גם את דפוסי ההעסקה במלונות בבריטניה, ארה"ב, אוסטרליה וניו-זילנד. כהן המליץ על מתן היתרים לכ-4,500 עובדים זרים בענף, ובכללם כאלו שיחליפו את העובדים הקיימים ממוצא אפריקאי, ככל שיעזבו את ישראל בהתאם למדיניות הממשלה.

"שיעור העובדים הזרים הנדרשים בענף המלונאות הוא 5% בלבד מסך העובדים הזרים (החוקיים) המועסקים בישראל" כתב, "בנסיבות אלה, ברור כי אישור מכסת עובדים זרים בענף המלונאות לא יגרום מחד לשינוי במאזן העובדים הזרים בישראל, ומאידך יתרום תרומה חשובה לקיומו ולהתפתחותו של ענף המלונאות, ויסייע להגדלת כמות המועסקים בענף, שרובו הגדול הינם אזרחי ישראל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!