דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
התחנה המרכזית בת"א

תחלואי התחבורה הציבורית / תושבי דרום ת"א בעתירה לבג"ץ: לפעול לפינוי מהיר של התחנה המרכזית

חוזה השכירות של התחנה המרכזית החדשה צפוי להיות מוארך עד לשנת 2042 | אחת העותרות: "התחנה המרכזית החדשה היא מפגע תחבורתי, סביבתי וחברתי מהקשים ביותר בתולדות מדינת ישראל" | שר התחבורה: "השכירות תוארך ב-12 שנים בלבד"

חנות סגורה בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. 18 אלף עובדים בחל"ת (צילום: ארז רביב)
חנות סגורה בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב. 18 אלף עובדים בחל"ת (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

תושבי שכונות נווה שאנן ושפירא, בהם חברי ועד שכונת נווה שאנן, עתרו יחד עם הארגונים "אחותי", האגודה לזכויות האזרח ועמותת 'במקום', בדרישה שלא להאריך את חוזה השכירות של התחנה עד 2042; בעתירה נחשף שהתחנה פועלת ללא היתר ממשרד התחבורה.

כחלק ממאבק ממושך, תושבות ותושבי שכונות נווה שאנן ושפירא בדרום תל-אביב, בהם חברי/ות הוועד המקומי של שכונת נווה שאנן, עתרו אתמול (רביעי) לבג"ץ, יחד עם תנועת "אחותי", האגודה לזכויות האזרח ו'במקום', בדרישה שבית המשפט יורה לשר האוצר, שר הפנים ועיריית תל אביב לפעול למימוש התוכנית לפינוי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב בתוך פרק זמן סביר. בעתירה נחשף כי התחנה, שנפתחה לציבור לפני 25 שנה, פועלת ללא רישיון למתקן תחבורתי, כפי שקובעת פקודת התעבורה.

התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)
התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)

לפי העתירה, לפני כשנתיים אישרה עיריית תל אביב את תכנית המתאר "תל אביב 5000", שבמסגרתה נקבע כי שטח התחנה ישנה את ייעודו, ובמקומה ייבנו מבני ציבור, עסקים ומגורים. אולם, תכנית המתאר שאושרה להקמת מסוף אוטובוסים חלופי בצומת חולון לא מקודמת. במקביל, משרד התחבורה מנהל משא ומתן עם חברת נצב"א, המפעילה את התחנה, במטרה לחתום עמה על הסכם להפעלת מסוף האוטובוסים במבנה התחנה עד שתמצא החלופה. בעקבות פרסומים בעיתונות, העותרים חוששים שההסכם יימשך 24 שנים והמשמעות היא שהתחנה תישאר בשכונת נווה שאנן עד 2042. עם זאת, בעתירה עצמה אין רעיון לטיוטת הסכם הקובע את המשך שלו. חלק מהעתירה עוסקת בדרישה לשקיפות ציבורית כלפי עתיד התחנה המרכזית.

מטרד ענק שקשה מאוד להזיז

מוטי ששון, ראש עיריית חולון, שהגיע בעבר לתמוך בתושבי דרום תל אביב הנאבקים בתחנה ציין באותה הזדמנות כי יתנגד בכל תוקף לתכנית החלופית, של הקמת מסוף סמוך לצומת חולון, מה שמקשה על סגירת התחנה.

בעתירה, שהוגשה ביוזמת תנועת אחותי ותושבות/י נווה שאנן ושפירא, באמצעות עו"ד גיל גן מור מהאגודה לזכויות האזרח, נטען כי מדובר בהסכם שלא הובא לידיעת הציבור, אלא נחשף בתקשורת. עוד נטען כי ההסכם סותר את מטרות תכנית המתאר באופן בלתי סביר וינציח את הפגיעה בתושבים שסובלים מזיהום אוויר, רעש, לכלוך ופגיעה פיזית בשלמות הדירות בסביבת התחנה בשל רעידות האוטובוסים. במקביל, בעלי חנויות בתחנה עצמה סובלים מהסדרים כובלים, חלקם בקומות בהן תנועת הנוסעים דלילה עד אפסית. העתירה דורשת מהשופטים להורות למשרד התחבורה להימנע מחתימה על ההסכם.

חברות הכנסת תמנו שטה, כהן-פראן וחבר הכנסת חנין, לצד הפעילה החברתית שולה קשת, התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)
חברות הכנסת תמנו שטה, כהן-פראן וחבר הכנסת חנין, לצד הפעילה החברתית שולה קשת, התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)

עוד נטען בעתירה, כי התחנה מהווה פגיעה סביבתית ותעבורתית קשה, וכי מבנה התחנה, שחלקים רבים בו נטושים, וסביבתו הקרובה הפכו לבסיס לסחר בסמים, עבריינות וסחר בנשים, שמהווים פגיעה קשה ומתמשכת בזכויותיהם של תושבי השכונה והשכונות הסמוכות בדרום תל אביב. לתחנה אין רישיון, זאת בשל העובדה שמשרד התחבורה לא קבע כללים לרישיון במסופי תחבורה ציבורית – כללים שהיו מאפשרים למשרד להתנות תנאים בהם מחוייבת נצב"א לעמוד בכדי להפעיל את המסוף. בהינתן המצב בו תכניות המתאר למסוף חדש תקועות, במשרד מעדיפים כנראה לתת אורכה גדולה למצב הקיים. לפי העתירה, חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), המסייע לתושבים, קיבל מכתב משר התחבורה ישראל כץ (הליכוד) כי ההסכם יוארך ל-12 שנים ולא ל-24 שנים. במשרד התחבורה ובעיריית תל-אביב מעריכים כי ביצוע החלטה על סגירת התחנה המרכזית צפוי לקחת 10 שנים, 5 מתוכן לפחות רק להחלטה על השטח.

על הנייר, נצב"א דווקא תומכת

להלכה, מנכ"ל נצב"א טען בוועדת הכלכלה בפברואר כי גם נצב"א תומכת עקרונית בסגירת התחנה. "מסוף שנת 2012 התחנה היא ללא הסכמים עם מפעילי התחבורה. משרד התחבורה בא אלינו ואמר לנו, רבותיי, אנחנו במצב העגום של התחנה לא מוכנים להמשיך ולהשתמש. אנחנו מבקשים שתיכנסו לשיפוץ נרחב, אנחנו מבקשים שינויים מרחיקי לכת בנראות של התחנה, בניהול של התחנה, בשירותים, בחוויית המשתמש בתחנה, כפי שזה קיים בתחנות רבות וטובות בארץ. לצורך כך אנחנו מנהלים דיאלוג ומשא ומתן. במסגרת ההסכם שמתגבש בינינו לבין משרד התחבורה, במסגרת הדיונים, יש ויהיה סעיף שמדבר על כך שברגע שתהיה אפשרות לממש את התב"ע, כמובן תוך מציאת חלופה תחבורתית ראויה לאוטובוסים, שאנחנו רוצים שהיא תקרה אתמול, התחנה הזו תפונה. לנו כנצב"א, האינטרס הראשון במעלה הוא לממש את תל אביב 5000". עם זאת, בינתיים, החברה מעוניינת להסדיר את יכולתה להפעיל את המסוף לתקופה ארוכה, בכדי להיערך להשקעות בשיפור מצב התחנה, תוך פגיעה מינימלית ברווחיות, בהיעדר שטח חלופי.

"התחנה המרכזית החדשה הינה מפגע אימתני – מבנה בטון ענק בלב שכונת מגורים. שפועל ללא רישיון כדין, ושדרדר את שכונת נווה שאנן והפך אותה משכונת מגורים לחצר האחורית והמוזנחת של העיר", נכתב בעתירה.

התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)
התחנה המרכזית בת"א, 10 במאי 2018, סיור של הוועדה לתחבורה ציבורית (צילום: דוברות הכנסת)

בנוסף, תושבי השכונה מבקשים לפתח בינתיים תוכניות חלופיות עד להקמת התחנה המרכזית באזור צומת חולון. "אין כל הצדקה עניינית להמשך המצב הקיים", מוסבר בעתירה. "התחבורה הציבורית המודרנית אינה מחייבת קיומן של 'תחנות מרכזיות' אשר מהוות אכסניה לחניה, כניסה ויציאה של אלפי אוטובוסים. אין מניעה לקיים את התחבורה הציבורית ללא תחנה מרכזית. כל שנדרש הוא מסוף לאיסוף והורדת נוסעים, ומקום להחנות את האוטובוס בזמן שאינו פעיל". טענה זו, שאמנם נכונה, לא מביאה בחשבון את הקושי הרב לייעד שטח חדש כמסוף הורדת והעלאה של נוסעים וכן למצוא שטחי חניה לאוטובוסים בזמני הביניים. פעילים העוסקים בתחבורה ציבורית קובלים באופן עקבי על כך שתכנון התחבורה הציבורית נמצא במשרד התחבורה, ואילו רשויות התכנון, שהן מוניציפליות, לא מתכננות בינוי תוך התחשבות ראויה בצורכי התחבורה הציבורית.

מנכ"לית אחותי, שולה קשת: "התחנה המרכזית החדשה היא מפגע תחבורתי, סביבתי וחברתי מהקשים ביותר בתולדות מדינת ישראל. התחנה פועלת מזה 25 שנים במהלכן הרסה את שכונת נווה שאנן בפרט ואת דרום תל אביב בכלל והפכה את השכונה ללא ראויה למגורי אדם ואשה. בשבועות האחרונים ממשלת ישראל הכריזה על דרום תל אביב כאזור בעדיפות לאומית לשיקום, אולם מעשיה בפועל מעידים את ההיפך הגמור. הגיע הזמן לפעול למען התושבות והתושבים ולנתב את האוטובוסים לאזורים אחרים שאינם בקרבת בתי מגורים. יש פתרונות ואנו דורשות/ים מהממשלה והעיריה לממש אותם במידי ולאפשר לנו לחיות בכבוד".

השר ישראל כץ (ארז רביב)
השר ישראל כץ (ארז רביב)

עו"ד משכית בנדל מהאגודה לזכויות האזרח: "מדובר במבנה שפועל ללא היתר, וגורם נזק סביבתי וקהילתי עצום לתושבי השכונות של דרום תל אביב. אנחנו דורשים לפעול לפנותו לאלתר, ובוודאי שלא להאריך את פעולתו בשנים כה רבות".

ממשרד התחבורה נמסר ל'דבר ראשון' כי המשרד, "בשיתוף מנהל התכנון ועירית תל אביב, מקדמים הקמת מרכז תחבורה חדש ומודרני במע"ר בן צבי. המרכז החדש יאפשר לצמצם משמעותית את הפעילות בתחנה המרכזית בתל אביב ולהתאימה לתכניות הפיתוח של העיר". עוד נאמר כי בכוונת המשרד לחתום עם חברת נצבא על הארכת חוזה השכירות לתקופה של חמש שנים נוספות, עם אופציה להארכה של ארבע שנים נוספות, "זאת עד להקמתו של המרכז התחבורתי החדש".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!