דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הסתדרות האחיות

שביתת האחיות / האם התקנים שיתווספו למערכת הבריאות מספיקים כדי לתקן אותה?

למרות ההישגים אליהם הגיעו האחיות בהסכם שנחתם עם האוצר, לא בטוח שמאה התקנים החדשים הם הפתרון לבעיה בגינה פתחו בעיצומים | יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן: "מי שחושב שההסכם הזה יפתור את כל הבעיות הוא מחוסר הכרה"

אחיות בבית החולים הדסה עין כרם, למצולמות אין קשר לכתבה. (צילום ארכיון: יונתן זינדל  פלאש90)
אחיות בבית החולים הדסה עין כרם, למצולמות אין קשר לכתבה. (צילום ארכיון: יונתן זינדל פלאש90)
ספי קרופסקי
טל כרמון
ספי קרופסקי
ראש מערכת החדשות ועורך הבריאות
צרו קשר עם המערכת:
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

מאה תקנים נוספים של עובדי סיעוד יתווספו בשלוש השנים הבאות למערכת הבריאות, כך סוכם בליל שלישי בין הסתדרות האחיות למשרד האוצר, חלק מהסיכומים שהביאו לסיום שביתת האחיות. התקנים הנוספים נועדו, לפחות על הנייר, לשחרר מעט מהלחץ שקיים במערכת הבריאות, על רקע התקריות האלימות בגינן יצאו האחיות בעיצומים.

אלא שכשפורטים את סך התקנים ביחס לצרכיה של מערכת הבריאות, עולים סימני שאלה האם זה כל מה שנדרש? במסגרת ההסכם אמורים להתווסף בין 30 ל-35 תקנים בשנה בשלוש השנים הבאות, מ-2019 ועד 2021. בישראל יש כיום קצת פחות מ-30 בתי חולים ציבוריים, וזה עוד מבלי למנות את מסגרות הרפואה בקהילה, או בקיצור – המרפאות השכונתיות. זה אומר, בחישוב גס מאוד, שמדובר בתוספת של עובד סיעוד אחד ואולי מעט יותר לכל בית חולים בשנה.

במסגרת ההסכם הוחלט עוד כי התקנים הנוספים יחולקו בין 50 עובדי סיעוד עבור תחום הפסיכיאטריה, 40 עבור תחום ההמטו-אונקולוגיה ו-10 תקנים לתחום בריאות הציבור. מה שחסר בהסכם הראשוני הוא חדרי המיון, צוואר הבקבוק של המערכת, ואולי המקום המועד ביותר לפורענות מצד חולים ובני משפחותיהם. בקרב שני הצדדים החתומים על ההסכם נטען כי בקרוב יערכו דיונים בנושא ויינתנו תקנים גם לחדרי המיון, אך בהסכם שנחתם בין הצדדים הם נעדרים.

עם זאת, למרות השאלות שמעלה ההסכם, התוספות שעליהן הוחלט הן לא עניין של מה בכך. הישג משמעותי שרשמו האחיות הוא לוחות זמנים ליישום המלצות הוועדה למיגור אלימות נגד צוותי הרפואה שהגישה את המלצותיה בפברואר השנה. השאלה היא מדוע בכלל נדרשה שביתה ומאבק נוסף מצד האחיות על מנת לקבוע לוחות זמנים שכאלה.

הוועדה האחרונה, בראשות מנכ"ל רשות ההגירה כיום ובעבר מנכ"ל הדסה, פרופ' שלמה מור יוסף, המליצה בין השאר על הקמת יחידות אבטחה ארציות ממונעות, על הפעלת אפליקציית מצוקה לצוותי הרפואה, על פריסת מצלמות בשטחים ציבוריים, הרחבת סמכויות המאבטחים בבתי החולים, הרחבת פיילוט שבמסגרתו יוצב שוטר בכל חדר מיון, החמרת הענישה נגד עבריינים והמלצות נוספות שנועדו להתמודד עם הנגע.

יו"ר הסתדרות האחיות, אילנה כהן, ציינה בשיחה עם "דבר ראשון" כי רוב הסעיפים ייושמו עד סוף 2018, כאשר גם שינויים עתידיים בהגדרת תפקיד עובד הסיעוד יבוצעו בתיאום עם ההסתדרות. "אם מישהו חושב שההסכם הזה בא לפתור את כל הבעיות של המערכת הוא מחוסר הכרה", אמרה כהן. "זה לא הסכם שכר, באנו לטפל כאן בעניין של האלימות, זה תפקיד המעסיק לפתור את זה".

גם סגן שר הבריאות, ח"כ יעקב ליצמן, התייחס אתמול (רביעי) בישיבה שנערכה בכנסת להסכם ואמר כי הוא מברך על חתימת ההסכם עם האחיות. "ההסכם היה כמעט מוכן שלשום, לא הבנתי למה הייתה שביתה. הסכמנו לקבל את ההסכמות של מור יוסף מזמן. אנחנו שמחים לקיים את הדברים. כל יום של שביתה מזיק, כל יום עבודה הוא מבורך".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!