דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

זוהי אמריקה / ארה"ב: נערכים לציון יום השנה להפגנה הגזענית שבסופה נדרסה סטודנטית

ביקורת בשארלוטסוויל על היערכות משטרתית לא מידתית לאירועי זיכרון למפגינה שנדרסה לפני שנה למוות במהלך עימותים בין מפגינים גזענים לסטודנטים שמחו נגדם | במקביל נערכים בימין השמרני למחאה משלהם בצורת כנס "זכויות האדם הלבן"

קבוצת מפגיני אנטי-פשיסטיים ופעילי Black Lives Matter צועדים בקמפוס של אוניברסיטת וירג'יניה לרגל יום השנה למאורעות האלימים בעיר (AP Photo/Steve Helber)
קבוצת מפגיני אנטי-פשיסטיים ופעילי Black Lives Matter צועדים בקמפוס של אוניברסיטת וירג'יניה לרגל יום השנה למאורעות האלימים בעיר (AP Photo/Steve Helber)

שארלוטסוויל, וירג'יניה. יום אחרי שהמתיחות בין השוטרים לבין פעילי הקהילה המקומית כמעט והגיעה לרתיחה בקמפוס של אוניברסיטת וירג'יניה, העיר נערכת לציין במצעד נגד גזענות את יום השנה להתכנסות מפגינים גזענים לבנים שהסתיימה במותה של סטודנטית שהגיעה למחות מנגד ונדרסה על-ידי אחד הגזענים ששעט עם רכבו לתוך קהל המפגינים. במקביל, בוושינגטון הנמצאת פחות מ-200 ק"מ משם, המארגן הראשי של "Unite The Right" (אחדו את הימין), המצעד הגזעני בשנה שעברה, מקיים כנס "זכויות האדם הלבן" והשוטרים מצפים להמוני מפגינים שיגיעו למחות על כך.

מארגן האירוע, ג'ייסון קסלר, שוויתר על כוונתו לערוך את הכנס בשארלוטסוויל עצמה, כתב בבקשת הרישיון כי הוא מצפה ל-100-400 משתתפים בכנס אותו יערוך במדשאה שמול הבית הלבן וסביר להניח שמספר המפגינים שיגיעו למחות נגד הכנס שלו יהיה גדול בהרבה. כמה דמויות מפתח בימין השמרני האמריקני הודיעו כי לא ישתתפו בכנס וכי הנחו את תומכיהם שלא להגיע אליו.

אוגוסט 2017. פצועים מפונים מזירת האירוע בשארלוטסוויל לאחר שרכב דרס מפגינים (צילום: AP Photo/Steve Helber).
אוגוסט 2017. פצועים מפונים מזירת האירוע בשארלוטסוויל לאחר שרכב דרס מפגינים (צילום: AP Photo/Steve Helber).

מרשות הפארקים הלאומית נמסר כי הוציאו אישורי הפגנה לארגונים נוספים ביניהם 'די.סי מאוחדת נגד שנאה, הסניף הניו-יורקי של Black Lives Matter וקבוצות נוספות. גורמים רשמיים בממשל ובמשטרה הביעו ביטחון כי העיר תוכל לאפשר את קיום האירועים ללא אלימות וראש העיר ומפקד המשטרה הבטיחו תגבור של הכוחות המשטרתיים במטרה להפריד בין המפגינים משני צידי המתרס.

שארלוטסוויל החלו כבר אתמול לציין את יום השנה לאלימות הגזענית בשנה שעברה שהדהדה ברחבי ארה"ב לאחר שאחד הפעילים הגזענים דרס מפגינים מנגד. אזכור יום השנה התרחש בעיקר בדמות הפגנות מחאה שקטות ומגוון אירועי אזכרה נוספים אולם השוטרים נקלעו לסיטואציה מתוחה כשנאלצו להתמודד עם מפגינים שמחו על האבטחה הכבדה סביב אירועי המחאה בסוף השבוע האחרון.

דוכן למכירת סיכות עם מסרים אנטי נאציים ואנטי פשיסטיים כחלק מההיערכות לציון יום השנה לאירועי שארלוטסוויל. (AP Photo/Steve Helber)
דוכן למכירת סיכות עם מסרים אנטי נאציים ואנטי פשיסטיים כחלק מההיערכות לציון יום השנה לאירועי שארלוטסוויל. (AP Photo/Steve Helber)

"מדוע אתם (לבושים) בציוד מיגון לפיזור הפגנות? אנחנו לא רואים פה הפגנות", קראו המפגינים לעבר השוטרים אתמול בערב. זמן קצר לפני כן, בצעדה לציון העימות בין הגזענים שצעדו עם לפידים ואלה שהפגינו מולם, פרשו המפגינים שלט עליו נכתב "בשנה שעברה הם הגיעו עם לפידים – השנה הם הגיעו עם תגים", בביקורת על השוטרים שמחזיקים גם הם בעמדות גזעניות. קבוצה של למעלה מ-200 מוחים, ביניהם סטודנטים, תושבי שרלוטסוויל ועוד, צעדו משם לכיוון אחר בקמפוס של אוניברסיטת וירג'יניה שם רבים בקהל צעקו לעבר שוטרים שהיו ערוכים עם ציוד לפיזור הפגנות כאמור.

קיביריטי מאג'וטו, מתאם מטעם התאחדות הסטודנטים באוניברסיטת וירג'יניה, אמר כי הפעילים נעו לחלק אחר של הקמפוס כי לא רצו להיות "כלואים" באזור המתוכנן למצעד. מאג'וטו אמר כי המשטרה "לא הייתה בצד שלנו" בשנה שעברה כשהגזענים הלבנים כיתרו את המפגינים באחד הבניינים. "השוטרים ופעילי הקלאן (קו קלאקס קלאן – י.ו) הולכים יד ביד", הוסיף.

ווס בלאמי, חבר מועצת העיר בשארלוטסוויל, טען כי ניסה לנטרל את הסיטואציה הנפיצה ואמר למפקד המשטרה כי הסטודנטים מאד לא מרוצים מהתנהלות המשטרה ובעיקר השימוש המוגזם בציוד לפיזור הפגנות. ואכן, לאחר כמה דקות מרבית המפגינים התפזרו ולא היו דיווחים על התפרעויות או מעצרים בקמפוס. בשלב מסויים, לאחר הצעדה באוניברסיטת וירג'יניה, כמה עשרות מפגינים יצאו מהקמפוס אל עבר העיר בקריאות "של מי הרחובות? הרחובות שלנו!" וגם "על מי אתם שומרים? את מי אתם משרתים?", רפרנס לסיסמת המשטרה בארה"ב, "לשרת ולשמור". הם צעדו עד למרכז העיר והתפזרו כשמרבית המשך היום עבר ללא מחאות נוספות.

אוגוסט 2017. כוחות משטרה מפרידים בין מפגינים מהקו-קלוקס-קלאן להפגנת הנגד שהתקיימה בשארלוטסוויל (צילום: AP Photo/Steve Helber).
אוגוסט 2017. כוחות משטרה מפרידים בין מפגינים מהקו-קלוקס-קלאן להפגנת הנגד שהתקיימה בשארלוטסוויל (צילום: AP Photo/Steve Helber).

ברובע הקניות שבמרכז העיר היו בשבת בבוקר יותר שוטרים ממבקרים. מחסומי בטון וגדרות ברזל הוקמו והשוטרים ערכו בידוק בתיקים, דבר מאד לא שגרתי בארה"ב. "זה נחמד שהם כאן כדי לשמור עלינו", אמרה לארה מיטצ'ל (66) שעובדת בחנות תכשיטים וחפצי אומנות. "זה טוב שהם עומדים בפתח החנויות שלנו. שנה שעברה זה נראה אחרת לגמרי. שנה שעברה זה נראה כמו אזור מלחמה", אמרה. ב-12 באוגוסט 2017 הגיעו מאות גזענים לבנים, לרבות נאו-נאצים, גלוחי ראש וחברי קו קלוקס קלאן לשארלוטסוויל, חלקם כדי למחות על כוונת העיר להסיר אנדרטה לזכרו של מצביא צבא הדרום במלחמת האזרחים האמריקנית, רוברט אי לי, מהפארק העירוני. היתר פשוט כדי לעורר מהומה וזו פרצה כשקטטה המונית החלה בין המפגינים הגזענים לאלה שיצאו להפגין מולם.

בסופו של דבר השלטונות הצליחו לאלץ את המפגינים להתפזר אולם מכונית נהוגה בידי אחד המפגינים הגזענים שעטה לעבר קהל של מפגינים לא אלימים והרגה את הת'ר הייר בת ה-32. מניין ההרוגים באותו היום עלה לשלושה כשמסוק משטרתי שליווה את אירועי היום ואבטח את שיירת המושל התרסק ושני שוטרים שהיו עליו נהרגו.

אתמול נערכו ארועי זיכרון באוניברסיטת וירג'יניה שכללו "בוקר של התבוננות והתחדשות" שכלל מוסיקה, שירה ודברים מפי נשיא האוניברסיטה, ג'יימס ריאן. ריאן כינה את עמידתם של הסטודנטים וחברי הקהילה מול הגזענים הלבנים ליד פסלו של תומאס ג'פרסון "רגע ראוי לציון של אומץ ותעוזה".

קלרה קרלסון (22) הייתה בין אותם מפגינים וסיפרה כי היא פחדה על חייה כשהיא וקבוצה של חברים כותרו על-ידי שורות של מפגינים גזענים ואלימים והוסיפה כי המשטרה לא התערבה לטובתה או לטובת חבריה.

ליסה וולפורק, מרצה באוניברסיטת וירג'יניה ופעילה בתנועת "Black Lives Matter" בעיר, אמרה כי השוטרים העמידו "מפגן כוח עצום ומרשים כדי לפצות על המחדל של שנה שעברה. בשנה שעברה פחדתי מהנאצים. השנה אני מפחדת מהמשטרה". וולפורק סיפרה כי חקירה עצמאית לבירור נסיבות האלימות בהפגנות אשתקד, שנוהלה בידי תובע פדרלי בדימוס, מצאה כי המהומה נבעה מהתגובה הפאסיבית של רשויות אכיפת החוק ומחוסר תיאום בין המשטרה העירונית לזו של המדינה.

ובכל זאת, אמצעי ההגנה של השבת האחרונה הרגיעו גם חלק מהתושבים כמו קייל רודלנד, שלקח את ילדיו הצעירים לקנות גלידה במרכז העיר. הוא סיפר כי הרגיש בטוח בהרבה מאשר בשנה שעברה אז עזב את העיר עם משפחתו ונסע להוריו לאחר שהבחין באנשים חמושים ברובים מסתובבים ברחובות.

סוזן ברו, אמה של הת'ר הייר, שנדרסה למוות לפני שנה, סיפרה לסוכנות הידיעות AP כי היא חוששת מיום השנה כבר חודשים. ברו השוותה את אבדן ביתה לעמידה במים רדודים שעה שהגלים ממשיכים להכות. " את נותנת לגל לשטוף אותך ואת לא רודפת אחריו. את  נותנת לו ללכת ואת בסדר עד שמגיע גל נוסף. היום אני מרגישה כאילו יש גאות", סיפרה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!