דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס בני ישיבות

גיוס בחורי הישיבות / מחלוקת בקואליציה סביב חוק הגיוס עשויה לגרור את ישראל לבחירות

רה"מ נתניהו איים כי אם לא תהיה פריצת דרך והתפשרות של החרדים בתוך שבועיים - הולכים לבחירות | ליצמן אומר שיביאו את הנושא לדיון במועצת גדולי התורה, "וכפי שיורו לנו, כך נעשה" | משבר אמיתי או נסיון הדדי לשיפור עמדות?

הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
שי ניר

משבר חוק הגיוס שוב מאיים על שלמות הקואליציה ונראה כי נתניהו והחרדים נאבקים לראות מי מהצדדים יתקפל ראשון. "אם לא תהיה פריצת דרך והתפשרות של החרדים בתוך שבועיים, נחליט באופן מוסכם בתחילת החודש הבא על מועד לבחירות", אמר נתניהו בישיבת שרי הקואליציה. מאוחר יותר יצאה הודעה מטעם הליכוד כי נתניהו ממשיך לקיים מאמצים לפתרון נושא חוק הגיוס.

סגן שר הבריאות, חבר הכנסת יעקב ליצמן (יהדות התורה), אמר בתגובה לדברי נתניהו כי "אין לנו כל ענין בבחירות אך לא נוכל להתפשר בדבר המהותי והעקרוני של שמירת מעמד בני הישיבות שתורתם אומנותם". ליצמן הוסיף כי אישור חוק גיוס מתוקן הוא אחד הדברים המרכזיים שהיוו בסיס לקואליציה ולממשלה הנוכחית וכי ההצעות השונות יובאו לדיון בפני מועצת גדולי התורה שתכריע בעניין "וכפי שיורו לנו, כך נעשה".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש \ פלאש 90
סגן שר הבריאות יעקב ליצמן (ארכיון) צילום: הדס פרוש \ פלאש 90

יו"ר מפלגת "יש עתיד", חבר הכנסת יאיר לפיד, אמר היום בתגובה לחילופי הדברים המתוקשרים בקואליציה כי הוא עומד לימין נתניהו במטרה להעביר את חוק הגיוס. ״תזכורת לנתניהו: יש לך רוב להעביר את חוק הגיוס בקולות 'יש עתיד', אין שום צורך להתבזות שוב בפני ליצמן והאדמו״ר מגור", אמר לפיד והוסיף כי "כל פשרה היא כניעה! לא ייתכן שאנשים שמשתמטים משירות בצבא יחליטו על עתיד הגיוס לצה״ל. שר הביטחון התחייב לצה״ל ולציבור לא לשנות מילה בחוק הזה שיביא לכך שיותר חרדים יתגייסו ויותר חרדים ייצאו לשוק העבודה״.

בשבוע שעבר נתן בג"צ אורכה נוספת לממשלה להגיע לפתרון מוסכם למתווה הגיוס החדש לצה"ל תחת חוק גיוס החרדים אותו ביטל בצו לפני כשנה בהרכב מורחב. חבר ועדת הגיוס, חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה), הגיב על החלטת בג"ץ ואמר כי "תהליך החקיקה נמצא בסופו כך שלוח הזמנים החדש יאפשר את סיום חקיקת החוק, שעיקרו הכרה בערך ובחשיבות המשך לימוד התורה בארץ ישראל".

חיילים במסלול הנח"ל החרדי בטקס השבעה בגבעת התחמושת (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש90).
חיילים במסלול הנח"ל החרדי בטקס השבעה בגבעת התחמושת (ארכיון. צילום: מרים אלסטר / פלאש90).

בתחילת יולי אישרה מליאת הכנסת בקריאה ראשונה את חוק הגיוס החדש, בעיקר בזכות חברי "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד שהצביעו יחד עם הקואליציה, בטענה כי החוק "דומה מאוד" למתווה המקורי שהובילו בכנסת הקודמת – טענה שלא עולה בקנה אחד עם המציאות לאור העובדה כי החוק הנוכחי אינו כולל בין היתר סנקציות פליליות. לפיד הסביר במליאה כי מדובר בחוק "מתון, מדורג ולא מתלהם", כזה שיביא עם הזמן לשילוב החרדים בצבא ובשוק העבודה. ליצמן הבהיר אמש כי סיעתו תפרוש מהקואליציה אם הכנסת תאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית, אולם נראה כי בפועל החרדים קיוו כי המהלך יאפשר מקצה שיפורים נוסף בחוק.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!